Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det inuti ankan som jag obducerat?  (läst 7823 gånger)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
SV: Vad är det inuti ankan som jag obducerat?
« Svar #20 skrivet: 07 feb-11 kl 22:38 »
Jag känner mig som världens sämsta djurhållare just nu och kan inte för mitt liv förstå vart mögelsporerna kommit ifrån :(
Vi är jättenoga med städning och att det är torrt. Dessutom renoverades ankhuset innan ankorna flyttade in. Jag ska verkligen fundera över vart möglet kommit ifrån. I april är det ett år sen jag köpte ankorna. Så de har inte befunnit sig på så många ställen.

Det slår mig nu att det var ett tillfälle då vi upptäckte mögel inuti en halmbal som vi använt, det kan ju ha kommit då. Vi slutade med den balen då vi upptäckte det -och tog ut det vi lagt in i huset, men skadan kan ju då redan vara skedd :(
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 07 feb-11 kl 22:46 »
Visst är det väl just Aspergillus som är så lömsk, luktar fräscht, tillverkar som mest gift när den precis jäms med ryggen (!) överlever, inte när den mår gott.  Så den skulle kunna ha funnits trots all Din noggrannhet.  Om jag förstått rätt.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Alba

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 07 feb-11 kl 22:47 »
Tack så mycket Gernsö och Bos Maria!  :) Bra att kunna vara till nytta ibland   :-[

All halm innehåller Aspergillos och andra svampsporer. De behövs i naturen för att bryta ner organiskt material. Men när de får fäste i levande djur är de inte bra. Även människor kan drabbas: http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/aspergillos/

Vad jag menar är att svampen finns i naturen, så det går inte att undvika den. Och troligen är det inte lika farligt för tamfåglar, eftersom de inte vistas i en miljö som är onaturlig och stressande för dem, som ett skadat vilt djur i tillfällig fångenskap gör.  Däremot är det stressande att bli sjuk eller skadad, även för en tamfågel De blir då mer mottagliga för annan skit, precis som vi.

En god ventilation är bra för att minska risken för olika svampsporer. Och att hålla torrt. Men att hålla torrt gör inte att svampen inte finns, eller försvinner.

Jag tror att de flesta använder spån, halm och hö till höns och tamankor. Eller vad säger ni? Spån kan ge problem pga damm, och halm pga svamp. Eller så slipper man det för att djuren är friska, och har ett bra immunförsvar. Kanske kan SVA svara på frågor om hur vanligt det är på tamankor?

Vad jag fått lära mig är att man inte vet varför vissa drabbas, och andra inte. Vissa fåglar kan vara jättestressade och sjuka, och inte få det. Andra är lagom sjuka och får det... Vilda fåglar kan få det i naturen, så det är inte bara genom att vi stressar dem genom att försöka hjälpa.

Hur lång tid det tar att utveckla vet jag inte, men jag skulle gissa att det behövs minst en vecka. Men det är bara en gissning som sagt. De kan säkert gå med det i veckor och månader. Jag skulle tro att det finns en akut variant och en kronisk. Men det går inte att leva med det i längden, som fågel. Antingen kvävs de långsamt eller så svälter de ihjäl pga av att de blir så försvagade.

Såg just dina senaste inlägg, Bos Maria. Det är inte ditt fel att just den här ankan blev sjuk. Som sagt, det finns överallt. Även om man inte bör använda möglig halm (men det finns många mögelarter). Läs på SVAs sida så ser du att det står att det är relativt vanligt förekommande på höns. Den här ankan kan ha haft nedsatt immunförsvar av någon anledning. De flesta djur, även tama, håller ju färgen i det längsta när de mår dåligt. Tills de inte orkar längre. Vissa är bara svagare än andra, precis som vissa av oss människor där vissa har en massa hälsoproblem och andra aldrig blir förkylda ens...

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 07 feb-11 kl 22:56 »
Tack så mycket Gernsö och Bos Maria!  :) Bra att kunna vara till nytta ibland   :-[

All halm innehåller Aspergillos och andra svampsporer. De behövs i naturen för att bryta ner organiskt material. Men när de får fäste i levande djur är de inte bra. Även människor kan drabbas: http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/aspergillos/

Vad jag menar är att svampen finns i naturen, så det går inte att undvika den. Och troligen är det inte lika farligt för tamfåglar, eftersom de inte vistas i en miljö som är onaturlig och stressande för dem, som ett skadat vilt djur i tillfällig fångenskap gör.  Däremot är det stressande att bli sjuk eller skadad, även för en tamfågel De blir då mer mottagliga för annan skit, precis som vi.

En god ventilation är bra för att minska risken för olika svampsporer. Och att hålla torrt. Men att hålla torrt gör inte att svampen inte finns, eller försvinner.

Jag tror att de flesta använder spån, halm och hö till höns och tamankor. Eller vad säger ni? Spån kan ge problem pga damm, och halm pga svamp. Eller så slipper man det för att djuren är friska, och har ett bra immunförsvar. Kanske kan SVA svara på frågor om hur vanligt det är på tamankor?

Vad jag fått lära mig är att man inte vet varför vissa drabbas, och andra inte. Vissa fåglar kan vara jättestressade och sjuka, och inte få det. Andra är lagom sjuka och får det... Vilda fåglar kan få det i naturen, så det är inte bara genom att vi stressar dem genom att försöka hjälpa.

Hur lång tid det tar att utveckla vet jag inte, men jag skulle gissa att det behövs minst en vecka. Men det är bara en gissning som sagt. De kan säkert gå med det i veckor och månader. Jag skulle tro att det finns en akut variant och en kronisk. Men det går inte att leva med det i längden, som fågel. Antingen kvävs de långsamt eller så svälter de ihjäl pga av att de blir så försvagade.

Såg just dina senaste inlägg, Bos Maria. Det är inte ditt fel att just den här ankan blev sjuk. Som sagt, det finns överallt. Även om man inte bör använda möglig halm (men det finns många mögelarter). Läs på SVAs sida så ser du att det står att det är relativt vanligt förekommande på höns. Den här ankan kan ha haft nedsatt immunförsvar av någon anledning. De flesta djur, även tama, håller ju färgen i det längsta när de mår dåligt. Tills de inte orkar längre. Vissa är bara svagare än andra, precis som vissa av oss människor där vissa har en massa hälsoproblem och andra aldrig blir förkylda ens...

/ Alba

TACK :)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #24 skrivet: 07 feb-11 kl 23:06 »
Stalosan F ska enligt uppgift kunna förebygga både svamp och andra obehagligheter.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Alba

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 07 feb-11 kl 23:21 »
Det viltrehabiliterare använder heter "Sporanox", och det verksamma ämnet Itrakonazol.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19930904000012&DocTypeID=5

Det är det enda jag har erfarenhet av. Har behandlat en knölsvan en gång. Men då ställde veterinären diagnosen utifrån symtomen, andades med öppen näbb samt röntgenbild av lungorna där "prickar" syntes. Efter tre veckors behandling blev hon av med både öppen mun-andningen och prickarna på lungorna (ny röntgenbild). Men jag är osäker på resultatet. Enligt råd från veterinärer utomlands (RSPCA) släppte vi henne så fort som möjligt för att inte förvärra, men jag kan ju inte vara säker på att hon var botad. Eller om det ens var Aspergillos hon hade...

I USA använder man Sporanox i förebyggande syfte till fågelarter som måste hanteras dagligen för vård, och som är extra känsliga t ex lom, sillgrissla och andra havslevande arter. Men man hanterar dem inte enbart för att ge Sporanox, det blir liksom kontraproduktivt...

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #26 skrivet: 08 feb-11 kl 00:25 »
Stalosan använder man förebyggande i ströbädden, det är ingen medicin så som sporanox. Väldigt användbart, men det ersätter såklart inte rent och torrt hönshus.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 08 feb-11 kl 08:34 »
Stalosan använder man förebyggande i ströbädden, det är ingen medicin så som sporanox. Väldigt användbart, men det ersätter såklart inte rent och torrt hönshus.

Jag använder stalosan också. Men hade jag fått in mögel i halmen som var överst i ströbädde, så kanske det inte spelar någon roll med stalosan.

Bellaman

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 08 feb-11 kl 19:29 »
Alba! Du är ju bara bäst! Vilken resurs du är för oss på forumet.
Bos Maria: som SVA skriver så måste det varit något annat grundproblem med ankan för att den skulle kunna få så svår Aspergillos (en tröst i eländet). Och, när man ser hur eländigt det var i kroppen så känns det skönt att man gjorde rätt beslut, eller hur? Jag har många gånger skurit upp hönor med äggledarinflammation och man frågar sig ofta hur de överhuvudtaget kunde leva med dylika inflammationer i kroppen....
Kram Bellaman

Alba

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 08 feb-11 kl 19:45 »
Tack så mycket Bellaman!  :-[

Och Gernsö, härligt att höra att Flax mår bra!  :D

En undersökning av den här typen är vad som krävs för att se Aspergillos i luftstrupen. Bilden visar en sillgrissla. Den andra bilden visar luftstrupen på sillgrisslan. Den hade andningsproblem i stil med Bos Marias anka. Sillgrisslan är sövd under undersökningen, och vaknade aldrig upp utan avlivades. Efteråt obducerades den, och hade likt ankan mögel på alla vävnader i kroppen, fast större och värre. Plågsamt!

/ Alba

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #30 skrivet: 02 maj-11 kl 00:30 »
*bokmärker tråden*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser