Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmäna anklesen tråd  (läst 15998 gånger)

Idalun

• Småland
SV: Allmäna anklesen tråd
« Svar #20 skrivet: 02 dec-11 kl 13:47 »
Min ena mysk-hona är spårlöst borta!  :'(
Tar med mig vovven och letar vidare...  :-\

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #21 skrivet: 11 dec-11 kl 21:08 »
Blir så ledsen på vår hund (östsibirisk laika valp) som har fått för sig att det är jättekul att jaga ankor. En Myskanka tog till flykten i somras och flög flera kilometer och hamnade i en sjö och vägrade komma hem och fick slutligen avlivas och hamna i frysen. Har under en längre tid försök få med mig ankorna till hönshuset där de ska få bo i vinter då jag inte fått till någon bättre lösning ännu, men ankorna är fast beslutna att simma i dammen och vill inte komma. Nu har hundj*"#ln smitit igen och jagat bort en myskanka och fått fast i den andra. Så nu är jag återigen en anka fattigare och kan bara hoppas att den hon kom in med överlever och att såret på magen läker ihop. Fick med mig en Rouenanka in i hönshuset också, men mina två Svensk Blå ligger kvar och tjurar under en rotvälta i bäcken vid dammen och tänker inte komma in. Räven börjar bli hungrig och är dessutom på besök varje natt, men har ännu bara gett sig på de slaktresterna från grisslakten i höstas. Hoppas under morgondagen att jag kan muta de återstående två ankorna med mat så att de kommer med mig till hönsen. Får se hur det går. När man inte ville ha in dem i hönshuset var de minsann där mest hela tiden och stal mat, men nu vägrar de komma. Så typiskt. Vill ju egentligen inte ens ha dem i hönshuset, men deras eget hus fungerade inte som jag hade tänkt och nu hoppas jag bara att det går bra med allt.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #22 skrivet: 12 dec-11 kl 20:04 »
Min ena mysk-hona är spårlöst borta!  :'(
Tar med mig vovven och letar vidare...  :-\

nej vad synd  :'( hoppas att du hittar henne
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Idalun

• Småland
« Svar #23 skrivet: 13 dec-11 kl 15:08 »
nej vad synd  :'( hoppas att du hittar henne

Jodå, rätt som det var efter ca 1,5 dygn var hon åter i flocken... Fast det skrev jag i ankglädjetråden.  ;D ;)

Idalun

• Småland
« Svar #24 skrivet: 23 dec-11 kl 15:25 »
Har på förmiddagen fixat i ordning i ankornas nya boning och julpyntat lite. Hittade dessutom 2 ankägg som jag tror kommer från löpankorna.  :D Sen åkte jag till butiken och får där samtal från pappa om att en av löpankorna har blivit attackerad av något rovdjur, men att hon fortfarande lever... Kör som en biltjuv hem för att hitta Doris illa åtgången och helt stilla i en hög av fjädrar. Pappa hade inte vågat göra något eftersom det är mina djur, men beslutet att ta bort henne var så självklart för mig. Det saknades ett stort stycke hud & fjädrar på ryggen och hon var helt lealös. Jag sörjer min Doris & att Anki nu är ensam löpanka i ankhuset. Nu har hon ingen att bada och tjattra tillsammans med...? Livet med djuren är verkligen en känslomässig bergochdalbana... :'( :'( :'(
Vi tror att det är den j***a skabbräven som har varit framme igen. Fan, fan,fan!!! >:D :'(

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #25 skrivet: 23 dec-11 kl 18:31 »
Jodå, rätt som det var efter ca 1,5 dygn var hon åter i flocken... Fast det skrev jag i ankglädjetråden.  ;D ;)

vad bra ! ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #26 skrivet: 26 dec-11 kl 09:59 »
Märkte att något vart här och slitit sönder soppåsen och ätit julskinka inatt.
Senare så märkte jag att mina myskankor var borta, efter lite letande så hittar vi fjädrar och inälvor från myskhanen :(
Nu saknas honorna och 2 änder... :/
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Idalun

• Småland
« Svar #27 skrivet: 26 dec-11 kl 12:54 »
Märkte att något vart här och slitit sönder soppåsen och ätit julskinka inatt.
Senare så märkte jag att mina myskankor var borta, efter lite letande så hittar vi fjädrar och inälvor från myskhanen :(
Nu saknas honorna och 2 änder... :/

Å, nej! :'(
Hoppas att de har flugit och gömt sig på något bra ställe för att sedan komma fram igen helskinnade! Kram!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #28 skrivet: 13 jan-12 kl 18:35 »
E lessen jag oxå 7 st miggisar är puts väck här sedan helgen inte ett spår efter dom  :'(
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #29 skrivet: 13 jan-12 kl 19:26 »
E lessen jag oxå 7 st miggisar är puts väck här sedan helgen inte ett spår efter dom  :'(

:'( :'(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #30 skrivet: 13 jan-12 kl 19:40 »

:'( :'(

är faktiskt lite skumt har en mag känsla som säjer att det är något galet
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #31 skrivet: 14 jan-12 kl 17:39 »
fan vad kan det va  ??? ???
hittade nu ett runt hål på ca 10 cm idiameter ä ett större på ca 20 *10 som säkerligen är utgångshålet för mördaren men inte en fjäder el några andra spår efter offren funderar på att sätta elhönsnät runt kan det funka tror ni för kan det tugga sönder hönsnät hur lätt som helst så vet i fan vad det är  :'(

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #32 skrivet: 15 jan-12 kl 14:26 »
ingen som vet vad det kan vara ??
har ladda fällan med rå makrill från frysen
funderar på att sätta elhönsnät runt alltihop kan det funka tror ni eller räcker det med att bra eltrådar runt i nederkant

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #33 skrivet: 15 jan-12 kl 16:23 »
Ånej.  :'( De små rovdjuren verkar vara i farten nu. Det går inte att täta hålen?
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #34 skrivet: 15 jan-12 kl 16:39 »
Ånej.  :'( De små rovdjuren verkar vara i farten nu. Det går inte att täta hålen?
jo det har jag ju gjort men va hjälper det när den kan ta sönder nätet någonannanstanns hur lätt som helst nä får bli elnät runt synd bara att kassan är så tom i januari

hajens

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 22 jan-12 kl 17:13 »
två av mina fina gula ankor har fallit rov för en förmodad räv. Får skylla mig själv som inte tätat ordentligt in till stallet där de bor. Såg räven idag på håll och anar att den nog kommer smyga sig hit i natt igen. Hoppas innerligt den blir snuvad på konfekten och mitt snickrande skall stänga den ute. Märker också att mina ankor är skyggare nu seden de fått besök av rovdjur.

Även blivit av med en höna , men jag misstänker att den försvunnit på dagtid när den har varit ute.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #36 skrivet: 23 jan-12 kl 17:40 »
Nu har höken varit framme igen!! När sambon öppnade dörren till ankhuset fick den
bråttom att flyga ut. Då var redan Amalia- våran bästa gulanka- halvt uppäten  :'(
Inne i huset!!! >:D  Vi som nyligen hade fått hem två fina hannar för att fortsätta
vårat genbanksarbete.
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #37 skrivet: 23 jan-12 kl 18:26 »
Va den inne i huset hur fasiken kom den in dit  ??? Odjur  >:D >:D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #38 skrivet: 27 jan-12 kl 20:40 »
Saknar mina Mignoner...    :( Över 2 veckor sedan de föll offer för minken, fortfarande försöker en tår eller två tränga sig fram när jag börjar tänka på de eller ser foton.

Blanco som näbbar sig med Smarald ... 6 dagar kvar att leva efter fotot togs.  :'(

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #39 skrivet: 27 jan-12 kl 21:05 »
lider med dej Sandra

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser