Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmäna anklesen tråd  (läst 15997 gånger)

FM

• Skåne
SV: Allmäna anklesen tråd
« Svar #40 skrivet: 13 apr-12 kl 13:37 »
 :'( Tog nyss bort min älling som kläckts av ett Linkoso ägg. Den ville bara inte öppna ena ögat och den fick aldrig balans. Jag har jobbat med den men den hade inte kommit igång att äta självmant och kunde ej hålla balans på fast mark. Hade vatten jumpa med den i två dagar men ansåg att om den inte fick balans och inte öppnar ögat trots behandling och inget uppenbart sår lr dyligt, så fick det va nog  :'(

Har blivit några kyckling avlivningar under senaste veckan  :'(
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #41 skrivet: 05 maj-12 kl 09:24 »
Här har vi haft tragedi i natt  :'( :'( :'(

Myskankan Anders har vägrat att gå in i sitthus nattetid sedan tidigare i våras och då vi inte lyckades få in honom trots att vi var två och hade invallningsgrindar gav vi upp och lät myskisarna vara ute i trägården även nattetid.

Vår tomt är ju inhägnad med el runt och våra djur har därför varit trygga för räven som stryker runt knutarna så länge dom har hållt sig inne på tomten. I natt har en grind rasat och lämnat öppet in i trädgården. Skruvarna hade slitits ut så hela grinden hade vält  :o Varken grind eller plank är ruttet så hur det har gått till är mer än vad jag begriper. Dessutom 1½ meter från vårt sovrumsfönster utan att vi hört någonting   :o :o :o

Räven missade naturligtvis inte att det var en öppen autoban in i trädgården och har tagit Amanda ätit alla hennes ägg (som skulle kläckas i veckan) båda ällingarna som var kläckta i januari samt Anders min älskade gamle Myskgubbe :'( :'( :'( :'(

Detta har hänt mer eller mindre utanför vårt sovrumsfönster och vi har inte hört ett ljud  :'( :'( :'( :'(

Usch detta är en tung dag.... Anders var tredje generationen av dessa myckisar jag hade och han var 5 år.  Amanda var fjäde generationen och ällingarna generation 5 och så tack vare en grind som fallit ihop så är allt borta  :'( :'( :'(

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #42 skrivet: 05 maj-12 kl 10:02 »

Myskankan Anders har vägrat att gå in i sitthus nattetid sedan tidigare i våras och då vi inte lyckades få in honom trots att vi var två och hade invallningsgrindar gav vi upp och lät myskisarna vara ute i trägården även nattetid.

Vår tomt är ju inhägnad med el runt och våra djur har därför varit trygga för räven som stryker runt knutarna så länge dom har hållt sig inne på tomten. I natt har en grind rasat och lämnat öppet in i trädgården. Skruvarna hade slitits ut så hela grinden hade vält  :o Varken grind eller plank är ruttet så hur det har gått till är mer än vad jag begriper. Dessutom 1½ meter från vårt sovrumsfönster utan att vi hört någonting   :o :o :o

Räven missade naturligtvis inte att det var en öppen autoban in i trädgården och har tagit Amanda ätit alla hennes ägg (som skulle kläckas i veckan) båda ällingarna som var kläckta i januari samt Anders min älskade gamle Myskgubbe :'( :'( :'( :'(

Detta har hänt mer eller mindre utanför vårt sovrumsfönster och vi har inte hört ett ljud  :'( :'( :'( :'(

Usch detta är en tung dag.... Anders var tredje generationen av dessa myckisar jag hade och han var 5 år.  Amanda var fjäde generationen och ällingarna generation 5 och så tack vare en grind som fallit ihop så är allt borta  :'( :'( :'(

Usch vad trist att ni har haft sådan otur med grinden och draken var ju så väldigt fin på bild.  :'(
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #43 skrivet: 05 maj-12 kl 22:30 »
Dumma dumma räv.  :'(

Men vem raserade grinden en dum människa?

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #44 skrivet: 05 maj-12 kl 23:13 »

En älg eller vinden kanske?? Det blåste ju ganska hårt i natt och jag har själv råkat ut för att en stängd grind blåst upp...

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #45 skrivet: 06 maj-12 kl 00:37 »
Jo det kan du ha rätt i. Här hamnade ett träd över vägen. Så det är starka krafter.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #46 skrivet: 06 maj-12 kl 15:12 »

Åh vad hemskt :(
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

hönsmor

• Skåne
    • Välkommen till Hönsen i St.Harrie
« Svar #47 skrivet: 06 maj-12 kl 18:22 »
Usch så hemskt! Fina Anders... :'(

Jag måste sälja trion jag köpte av dig i höstas, så om du är intresserad av "dina" gener hör av dig!  ;)

Bilder på : http://www.honsenistharrie.n.nu/till-salu

//Marie
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #48 skrivet: 06 maj-12 kl 22:25 »

Förmodligen... Det har varit många inbrott i trakten de sista två veckorna. Grinden satt inte på gångjärn utan var en sådan som man krokar loss i ena änden och lyfter av. Den används inte till vardags men finns för att man ska kunna ta in maskiner i trädgården utan att riva staketet. Skulle tro att någon som inte begrep hur den satt fast har bockat loss den. Tre långa skruvar hade dragits ut ur en stolpe som inte var rutten :-\ Knappast något som en räv hade fixat och inte vinden den natten heller.

Så mänska först och sedan när den var lös så har den vält i vinden. Trist är det och jag är så ledsen att jag inte såg att den var trasig på kvällen  :( Jag saknar Anders, ankgubben och jag vi hade våra rutiner :) Känns lite trist nu när jag inte har hans hjälp med hönsskötseln längre.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #49 skrivet: 06 maj-12 kl 23:02 »
Förmodligen... Det har varit många inbrott i trakten de sista två veckorna. Grinden satt inte på gångjärn utan var en sådan som man krokar loss i ena änden och lyfter av. Den används inte till vardags men finns för att man ska kunna ta in maskiner i trädgården utan att riva staketet. Skulle tro att någon som inte begrep hur den satt fast har bockat loss den. Tre långa skruvar hade dragits ut ur en stolpe som inte var rutten :-\ Knappast något som en räv hade fixat och inte vinden den natten heller.

Så mänska först och sedan när den var lös så har den vält i vinden. Trist är det och jag är så ledsen att jag inte såg att den var trasig på kvällen  :( Jag saknar Anders, ankgubben och jag vi hade våra rutiner :) Känns lite trist nu när jag inte har hans hjälp med hönsskötseln längre.....

Tycker det är mycket märkligt det här. Måste ju vara en osedvanligt korkad tjuv/ligist som tar bort skruv på en hängande grind men det hjälper ju inte nu oavsett. Har för min del börjat bli väldigt restriktiv under de sista åren  med var jag bor och har splittat mina ankor i olika inhägnader(under sommaren) för att undvika totalt kaos vid eventuell rävattack eller så. Vissa är inhägnade i andra inhägnader så de är väldigt inhägnade och dessutom vaktade av min best till hund. Ändå är jag ständigt orolig för attacker/angrepp av rovdjur eller elaka människor men det får man väl leva med.

Lider med er som verkligen fick 100% fel och allt elände på samma gång med denna incident och hoppas att ni orkar starta om igen. Bistår mer än gärna med er eventuella nystart så det är bara att höra av sig om och när ni mäktar med. Minns hur ledsen jag var när jag förlorade min allra första skitsnygga och stiliga drake till en grävling. Usch vad ledsen och arg jag var då, men livet måste gå vidare...

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #50 skrivet: 07 maj-12 kl 08:38 »
Lider med er som verkligen fick 100% fel och allt elände på samma gång med denna incident och hoppas att ni orkar starta om igen. Bistår mer än gärna med er eventuella nystart så det är bara att höra av sig om och när ni mäktar med. Minns hur ledsen jag var när jag förlorade min allra första skitsnygga och stiliga drake till en grävling. Usch vad ledsen och arg jag var då, men livet måste gå vidare...
Det är faktiskt skönt att sådana här forum finns där det finns folk som fattar att man kan bli ledsen för förlusten av några ankor. Man kan liksom inte nämna det till viem som helst utan att mötas av "Men det var ju bara några ankor"  :-\

Ja, gå vidare ska jag definitivt göra. Jag har fått erbjudanden om nya myskisar från flera håll och är ytterst tacksam för detta. Tack till alla er som erbjudit mig nya ankor, det värmer verkligen   :D Nya ankor blir det definitivt men jag har fått ett helt brätte med Rouenankägg att stoppa i kläckaren. Jag tror jag ska ta tillfället i akt och se om jag gillar dem (om jag nu lyckas kläcka några  ;) ) Annars brukar ju utbudet på Myskisar vara gott i slutet av sommaren så jag lär inte bli "anklös forever"  ;)

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #51 skrivet: 08 maj-12 kl 20:37 »
På väg hem efter en jättemysig helg i Budapest (åk dit om ni har möjlighet!) får jag telefon från maken som var hemma och såg om alla djur. Vår stora fina pekinghane Jocke hade hastigt blivit dålig. Från att på morgonen ivrigt rusat ut för att simma i alla pölar som blivit efter helgens snöväder (Brr..jag valde rätt helg att åka bort) till att vara helt apatisk när det var dags att göra kväll. I morse var han död :'(.

Båda vi människor och inte minst ankorna Kajsa och Anna sörjer. Man vet ju att det kan hända när man har djur men det är så tomt och sorgligt.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #52 skrivet: 12 maj-12 kl 18:07 »
Känner mig så besviken. Man har gått och väntat senaste månaden på att Amelia o Burran ska få ällingar. De har varit mycket slarvigare med äggen i år än förra ... Idag började iaf. äggen kläckas och det första som händer är att de ligger ihjäl 2 ällingar som är halvvägs ute ur ägget (mosat äggen!) Sedan hade de mosat ett ägg där ällingen inte var redo att komma ut, låg död med blod och gulesäck!

En liten parvel lever iaf ... Om de inte mosat den med (tycker de ligger så platt på äggen trotts att det börjat kläckas under dem) >:( ... Och flera är på G så jag hoppas det går bättre med de här sista äggen. Kan iaf. bli 6 - 7st ällingar med lite tur ... Förra året fick de fram 15st o då var det förstagångsruvning. Men ska låta Myskdamen få ruva fram en kull också, hoppas det går bättre där.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

FM

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 28 jun-12 kl 18:22 »
Min welsh harlequin hona dog idag i vad som verkar vart äggledarinflamaion  :'(  :'(
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

borlotti

• Bohuslän
« Svar #54 skrivet: 29 jun-12 kl 21:54 »
Herregud! Jag trodde det var Allmänna Ankläse-tråden. Och som nyfiken och entusiastisk förhoppningsvis snart ankägare började jag läsa... Kännde efter ett tag att detta kanske inte riktigt var vad jag hade tänkt mig. Verkar lite svårt och tungt med ankor. Ledsamt liksom.

Men så kan det u vara med alla djur. Letar vidare efter mer allmäna ankråd.

Kram

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #55 skrivet: 20 aug-12 kl 18:48 »
 :'( min myskanka Anki har blivit tagen av räven  :'(
Hon kom inte in i går kväll. Det brukar hon alltid  göra. I dag hittade jag en massa fjädrar i en dunge bakom gården.
Uch så tråkigt.
Och dessutom har min andra myskdam ruvat men det var bara ruttna ägg, en död ällling tog hon ur redet idag.
Hoppas nu värkligen på äggen som ligger i kläcken, det ser iaf bra ut såhär långt 1v :)

Ja nu har jag skrivit av mej lite.....

urtica

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 22 aug-12 kl 19:52 »
:'( min myskanka Anki har blivit tagen av räven  :'(
Hon kom inte in i går kväll. Det brukar hon alltid  göra. I dag hittade jag en massa fjädrar i en dunge bakom gården.
Uch så tråkigt.
Och dessutom har min andra myskdam ruvat men det var bara ruttna ägg, en död ällling tog hon ur redet idag.
Hoppas nu värkligen på äggen som ligger i kläcken, det ser iaf bra ut såhär långt 1v :)

Ja nu har jag skrivit av mej lite.....
Ja, ibland hjälper det att bara skriva av sig lite.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #57 skrivet: 24 nov-12 kl 13:43 »
Duvhöken var här och käkade upp min finaste parkanka nyss .... *djup suck* Bara och stänga in fåglarna igen då ... :(

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #58 skrivet: 24 nov-12 kl 20:53 »
Duvhöken var här och käkade upp min finaste parkanka nyss .... *djup suck* Bara och stänga in fåglarna igen då ... :(

:'(  Attans vad trist  :'(

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #59 skrivet: 22 jan-13 kl 11:33 »
Uch nu är det bara tråkigheter med mina kära myskisar. För ca 2-3v sedan försvan min myskhona :( och i går kväll när jag kom hem sent från jobbet och skulle stänga in Änklingen Arne och hans kalkonkompanione så var även han borta. Hittade honom i skogen strax bakom huset, fortfarande varm men utan huvud  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser