Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bortstött killing  (läst 8063 gånger)

trassla

• Gäst
bortstött killing
« skrivet: 11 mar-11 kl 14:54 »
igår fick en av mina ädre getter en liten killin(hennes dotter fick en tidigare på dagen) hon struntade i den lilla, torkade inte av henne, ingenting. Vi hjälpte till att torka av henne efterca 3 timmar. Vi fick hålla mamman så den lilla fick i sig råmjölken(hon var nästan likadan förra gången hon fick en killing). Vi lät dem vara ifred, men fick gå ut och hålla mamman så hon fick dia. I morse när jag kom ut, sprang den lilla runt till alla getterna och letade mat, när hon väl kom till sin mamma, tar hon tag med hornen under killingen och kastar henne över sin rygg. Jag fick naturligtvis en chock. När hon skulle ge sig på killingen igen, gick jag emellan, och min son fick sitta ute hos dem. Har nu gjort iordning ett bås till henne inne i huset. Nu till min fråga; jag ger henne lammnäring men hur mycket åt gången och hur ofta. Det enda jag vet är att när de är 4 veckor ger man dem 3x3, men det kan jag ju inte ge henne redan.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: bortstött killing
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 15:20 »
Det finns någon tråd sedan tidigare om hur man får en get att ta till sig en killing, om du vill prova det. Det ska även gå att få getter att adoptera en killing på det viset, så om en annan get som är snällare har en jämngammal killing, så kan du prova att sätta in killingen med den geten istället. I vilket fall ska man isolera mamman och killingen/killingarna tills de accepterat varandra, om jag minns råden i den tråden korrekt. Det kan kanske vara värt att prova det först, för att slippa flaska upp killingen?

Jag har inte getter själv, men minns att jag läst om detta. Angående lammnäring har jag inga svar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 16:12 »
Det finns olika uppfattningar, men jag hade valt att gå ut flera ggr/dag för att antingen hålla fast geten så killingen får dia, eller att mjölka geten och ge killingen i nappflaska. Jag tycker inte man ska skilja killingen från flocken, för den växer då upp präglad på människor. Sådana individer får ofta svårt att bli accepterade i flocken när man vill "plantera" ut dem och risken är att de blir varken get eller människa. Det är hos flocken killingen lär sig äta hö, dricka vatten, beta - vara get. Jag hade gjort en egen liten spjälbox inne hos flocken till killingen med mycket halm och kanske värmelampa över. Där hade den fått vara ett par dagar för att bli riktigt stadig på benen. Men vill du ha en liten sällskapsget som kommer att bräka efter dig och följa dig överallt, så har du chansen nu. Men varför ge lammnäring när du har mammans mjölk? Inget kan ersätta den!

Har du fler getter som ska killa i dagarna kan du prova att adoptera bort killingen. Då ska du vara med vid födseln. När en killing precis är född och geten upptagen med att slicka den, tar du så mycket hinnor, slem och geggamojja från förlossningen som möjligt och smetar på "adoptivbarnet". Gnid särskilt in nos och rumpa, där slickar geten sina små. Jag har gjort detta ett par gånger och det har gått bra.

Är det andra året som geten beter sig så här mot sina killingar, skulle jag ta henne ur avel. Dåliga moderegenskaper ska man inte avla på. Man kan inte rent generellt säga att man ska isolera mamman och killingen tills hon accepterat den. Jag skulle inte alls isolera den geten du skriver om med sin killing, risken är stor att hon skadar den allvarligt eller har ihjäl den!
« Senast ändrad: 11 mar-11 kl 16:54 av Sussilo »

trassla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 mar-11 kl 16:49 »
Vi har försökt på alla möjliga sätt, men ingen utav de andra getterna vill hahenne i närheten. Jag har faktiskt inte tagit in henne för att hon skall bräka eftermig, de gör allihop ändå, utan att tagit in dem. Jag vill inte att den lilla skall dö även hon, därför har jag gjort så. Min fråga var hur mycket hon skall ha åt gången och hur ofta, är det ingen som vet???

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 mar-11 kl 17:06 »
Jag har faktiskt inte tagit in henne för att hon skall bräka eftermig, de gör allihop ändå, utan att tagit in dem. Min fråga var hur mycket hon skall ha åt gången och hur ofta, är det ingen som vet???

Ja, de är charmiga och sällskapliga av sig  :)! Vad jag menade var att man kan välja och att det faktiskt också kan vara mysigt att föda upp en killing med flaska, blir lite som en hund men i getförpackning  :). En så liten en skulle jag nog ge ca var 4:e tim och får den getmjölk så skulle jag låta den dricka så mycket den vill ett par dygn. Jag tror Bergsblomman kanske kommer ihåg mängden?
« Senast ändrad: 11 mar-11 kl 17:14 av Sussilo »

Lisen

« Svar #5 skrivet: 11 mar-11 kl 17:08 »
Mammans mjölk är ju som andra sagt det bästa men om du inte kan/vill mjölka ur så borde det väl finnas doseringsanvisning för lamm på lammnäringen? Förmodligen ingen större skillnad på mängd till killing.

Sökte lite och hittade detta: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=60729.0
Hoppas det kan vara till hjälp.

Lycka till med lillbäbisen!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 11 mar-11 kl 18:22 »
NEEEJ!  Inte nu igen!  Måtte nu denna lilla klara sig!

Med den tuffa starten i livet behöver hon nog allt Du kan trycka i henne.  Obs att lamm ska ha högre torrsubstanshalt än killingar; de förra växer ungefär dubbelt så fort.  Om mamman bråkar, så kan det vara svårt att få killingen att våga försöka.  Jag antar att Du har kollat att mjölken och juvret är OK?  Om killingen springer omkring och letar mat hos alla mammor, kan, jag säger kan, det vara ett tecken på mastit hos modern, som killingen i sådant fall riskerar att smitta alla getterna med.

Jag brukar försöka få i dem en liter per dag så snart de klarar att äta det.  Löpmagen behöver ju lite tid på sig att tänjas ut så den rymmer en hel nappflaska.  "3x3" (3 dl 3 gånger per dag i 3 månader) brukar jag se som ett minimum.

Sussilo har helt rätt:  om geten beter sig på det sättet, så har hon inte för avsikt att ta sig an denna "främmande" killing.  Hon uppfattar den helt enkelt inte som sin.  Risken är överhängande att hon skadar killingen, och i vilket fall som helst får den ju ingen näring från henne.  Även jag skulle försöka ta den modern ur aveln, vilket inte nödvändigtvis måste betyda avlivning.

Att Sussilo och jag beter oss olika när en killing behöver extramat är nog ingen nyhet för folket på den här tavlan.  Även jag skulle ha den inne ett tag, mest av praktiska skäl, det är klart enklare att trycka i killingen en flaska ofta om man inte behöver klä på sig och springa ut i alla väder och leta efter en killing som kanske ligger och gömmer sig nånstans.  Och så är det så trevligt att titta på de framsteg den gör.  Tids nog är den stor och stark nog att "återplanteras" i sin egen miljö - utan mamma som skyddar.  (Och mycket lättare att mata en killing i stallmiljö om den redan är upplärd på min röst och åsynen av flaskan.  Då kommer killingen till mig, jag behöver inte leta efter den!  :D )

Oj, Lisen, vilka sorgliga trådar Du hittade!  Men vi hoppas att Trasslas nya lilla killing klarar det bättre, den lilla var nog friskare när den kom in.  Kanske vi snart får avnjuta en bild av en frisk killing ...  :D

LYCKA TILL NU, DET BEHÖVER HELA FAMILJEN!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lisen

« Svar #7 skrivet: 11 mar-11 kl 18:41 »
"Oj, Lisen, vilka sorgliga trådar Du hittade!  Men vi hoppas att Trasslas nya lilla killing klarar det bättre, den lilla var nog friskare när den kom in.  Kanske vi snart får avnjuta en bild av en frisk killing ...  :D"

Nu förstår jag inte, sorgliga trådar? Friskare när den kom in?
Jag skriver där jag tror att jag har något att tillföra/i trådar med ämnen som intresserar mej. Såg inte den här tråden som sorglig men ville gärna försöka hjälpa ts med ett svar på ursprungsfrågan..

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 11 mar-11 kl 18:48 »
Nu förstår jag inte, sorgliga trådar? Friskare när den kom in?
Jag skriver där jag tror att jag har något att tillföra/i trådar med ämnen som intresserar mej. Såg inte den här tråden som sorglig men ville gärna försöka hjälpa ts med ett svar på ursprungsfrågan..

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=60729.0

och svar 13:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=59175.0

Och Trasslas nuvarande flaskkilling är, såvitt jag förstår, bra mycket friskare än:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105875.0

Så.  Nu förstår Du, eller hur?

Lisen

« Svar #9 skrivet: 11 mar-11 kl 19:50 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=60729.0

och svar 13:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=59175.0

Och Trasslas nuvarande flaskkilling är, såvitt jag förstår, bra mycket friskare än:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105875.0

Så.  Nu förstår Du, eller hur?

Jag trodde du menade att jag skrivit i sorgliga trådar.. Nu förstår jag hur du menade :)
Tråden jag länkade till var bland de första som dök upp när jag sökte på "moderlös killing" och jag tänkte att den kunde vara till hjälp då det fanns en del om mängd mat och hur ofta de små ska nappas.

trassla

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 mar-11 kl 20:06 »
Tack alla. Skönt att man kan fråga er när man undrar!!! Jag har mjölkat för första gången, det gick jättebra!!(barnslig förtjusning över att det kom någon mjölk ;D) Den lilla äter och sover ganska mycket nu, när hon inte längre behöver springa och vara hungrig. Mamman kommer inte att avlas på mer!! Nu kapar jag min egen tråd o:) Smakade på mölken och den var jättegod. hur många gånger om dagen behöver jag mjölka dem, och hur länge kan man mjölka? Finns det någon som kan tala om hur jag skall göra ost.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #11 skrivet: 11 mar-11 kl 20:10 »
När jag fick flaskkillingen Iris var hon 8 dagar, har förstås inte skrivit upp vad jag gav henne de första dagarna, men  när hon var 14 dagar gammal fick hon 2,8 dl 5 ggr/dag kl. 8.00, kl. 12.00, kl. 16.00, kl. 20.00, kl. 24.00. Tror att jag kanske gav ett mål till innan det och lite mindre mängd per gång. Jag köpte 8 liter getmjölk som jag frös ner och gav hälften av det per mål och hälften komjölk (började med lammnäring men den tog slut på granngården så jag gick över till komjölk direkt från kobonde) Iris mage klarade av denna kost väldigt bra som tur var. Försök ge getmjölk istället för lammnäring om du kan.

Iris bodde i stallet tillsammans med styvgeten Elsa och det funkade väldigt bra. Är det inte bättre att killingen bor kvar i stallet med någon snäll get om du har möjlighet?

Jag googlade som besatt för att läsa om flaskkillingar förra våren och det står olika överallt om vad och hur mycket killingarna skall äta. Här är en länk: http://goat-link.com/content/view/94/76/
3x3 är nog för lite, minns ej när jag började ge Iris det men antar att det var när hon var ganska stor. (Förresten, hon fick nog aldrig 3x3 utan minst 3x4). Hade bara barn-nappflaskor som det gick max 3 dl. i så efter ett tag fick hon 1,5 flaska per gång.
Hoppas att det går bra med den lilla!
« Senast ändrad: 11 mar-11 kl 20:21 av Bergsblomman »

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 11 mar-11 kl 20:44 »
Jag har tänkt lite till.  Om Du hinner, Trassla, så kanske det kan vara värt att försöka ge den här killingen "äkta vara" - OM, jag säger OM Du kan ha fog att anta att moderns mjölk är OK.  För en del killingar får ont i magen av ersättning, och sånt har Du ju haft nog av på sistone ...

Disken av nappflaskan har Du ju ändå.

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 11 mar-11 kl 20:57 »
När jag fick flaskkillingen Iris var hon 8 dagar, har förstås inte skrivit upp vad jag gav henne de första dagarna, men  när hon var 14 dagar gammal fick hon 2,8 dl 5 ggr/dag kl. 8.00, kl. 12.00, kl. 16.00, kl. 20.00, kl. 24.00. Tror att jag kanske gav ett mål till innan det och lite mindre mängd per gång. Jag köpte 8 liter getmjölk som jag frös ner och gav hälften av det per mål och hälften komjölk (började med lammnäring men den tog slut på granngården så jag gick över till komjölk direkt från kobonde) Iris mage klarade av denna kost väldigt bra som tur var. Försök ge getmjölk istället för lammnäring om du kan.

Iris bodde i stallet tillsammans med styvgeten Elsa och det funkade väldigt bra. Är det inte bättre att killingen bor kvar i stallet med någon snäll get om du har möjlighet?

Jag googlade som besatt för att läsa om flaskkillingar förra våren och det står olika överallt om vad och hur mycket killingarna skall äta. Här är en länk: http://goat-link.com/content/view/94/76/
3x3 är nog för lite, minns ej när jag började ge Iris det men antar att det var när hon var ganska stor. (Förresten, hon fick nog aldrig 3x3 utan minst 3x4). Hade bara barn-nappflaskor som det gick max 3 dl. i så efter ett tag fick hon 1,5 flaska per gång.
Hoppas att det går bra med den lilla!

Fundering.
Du köpte 8 liter getmjölk! Detta innebär att man ska mjölka och behålla mjölk i reserv till ev strul med kommande killingar. Hur länge kan man i sådana fall ha den fryst utan att den minskar i näringsvärde? Jag har lappgetter som inte ska bli mjölkgetter men jag ska ta tillvara några mål mjölk efter dom när killingarna börjar äta annat också.
Tack för utförliga beskrivningar hur man gör när det strular med getamödrar.
Livsglädje

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #14 skrivet: 11 mar-11 kl 21:53 »
Fundering.
Du köpte 8 liter getmjölk! Detta innebär att man ska mjölka och behålla mjölk i reserv till ev strul med kommande killingar. Hur länge kan man i sådana fall ha den fryst utan att den minskar i näringsvärde? Jag har lappgetter som inte ska bli mjölkgetter men jag ska ta tillvara några mål mjölk efter dom när killingarna börjar äta annat också.
Jag har egentligen inte så stor erfarenhet av av detta med mjölk och killingar utan har fått tipset av Sussilo att köpa och frysa ner getmjölk. Råmjölk är bra att frysa ner om man får lite över, vet ej hur länge getmjölk håller sig, men jag vet att när det gäller råmjölk till häst så håller det sig ett år så det är ju värt att spara.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 11 mar-11 kl 22:26 »
Mig veterligt har kobönder alltid ett par liter råmjölk i frysen för-uti-fall-att.

Och vad bra att mjölken var så god; då är den ju inte infekterad!

Jag glömde nämna, att råmjölken har mycket högre torrsubstanshalt än mjölken senare i laktationen.

trassla

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 mar-11 kl 23:41 »
Bergsblomman- som jag skrev tidigare ville ingen av de andra getterna ha henne hos sig. Skulle ALDRIG ta in en get bara för skojs skull. Men jag klarar inte av att se enliten killing bli kastad i luften och stångad. Vi försökte med hennes mamma, men som jag skrev tidigare vill hon inte ha henne.
Skall man som hos hundvalpar "gnugga" henne i rumpan så att hon bajsar, eller gör hon det själv. Hitills har jag "torkat" henne där bak och hon har kissat och bajat en gång.

ninna b

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 mar-11 kl 07:24 »
Kan du inte binda upp den stygga mamman och hjälpa killingen att dia från henne..? Får du lov att mjölka henne så kan ju killingen dia också. Lättare att göra så också än att diska nappflaskor i flera månader

Sussilo

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 mar-11 kl 07:57 »
Kan du inte binda upp den stygga mamman och hjälpa killingen att dia från henne..? Får du lov att mjölka henne så kan ju killingen dia också. Lättare att göra så också än att diska nappflaskor i flera månader

Precis så brukade jag göra med strulande getmammor.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 12 mar-11 kl 08:13 »
Har inte läst alla trådar nu så noga, men jag hade en get i chock efter en svår förlossning förra året, hon tog inte till sig sin killing. Jag skärmade av henne och killingen, band upp geten och lät den lilla dia medans jag höll i mamma get, så höll jag på en 3 dygn. (var annan var tredje timma) Placerade sedan mamman och killingen i en box med det andra på andra sidan. Då kom hennes modersinstinkter i gång, då blev de beskyddande , och prat mellan mor och unge.

Hoppas allt går väl

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser