Du börjar lite i fel ände när du hittar huset först. Det enklaste brukar vara att (innan man börjar leta hus) först kontakta banken och få ett lånelöfte. Då gör de en individuell bedömning av din ekonomi och betalningsförmåga. Då vet du vad du har råd med. Sånt kan ta lite tid och ibland (om man har speciella förutsättningar, som t.ex. du har) har man inte tid att vänta ut lånelöftet när det är brått i en budgivning, det är därför man ofta gör det allra först.
Men eftersom du redan har hittat huset så är det väl bara att ta kontakt med ett antal banker så fort som möjligt för att få just lånelöfte från dem. Ett lånelöfte innebär bara att du har rätt att låna högst en viss summa av dem, du binder inte upp dig på något sätt och avtalen har inte spikats i detalj. Lånelöftet brukar bara gälla i några månader, sen får du ansöka om ett nytt. I lånelöftet ingår att banken ser till att din ekonomi klarar av att ni bor i hus. Om man har en "enkel" livssituation (t.ex två personer med varsin fast inkomst) så kan man skaffa ett lånelöfte direkt via bankernas hemsidor (bara att skriva in uppgifterna) och få svar direkt, men när man har en "krånglig" situation (t.ex studerande sambo) så kanske du måste ringa banken istället och boka in ett besök.
Vad gäller om ni har råd att bo där så kan ingen här i forumet svara på det. Du får helt enkelt sätta dig och göra en enkel budget och se vad du kan lägga på boendet (tänk på att räntorna är på väg upp så boendekostnaden kommer att öka, räkna och kolla på att ni verkligen klarar en högre ränta (t.ex. 5%)). Försök göra research och kolla vilka poster som behöver finnas med i husets driftkostnad (t.ex. el, uppvärmning, sophämtning, underhåll). Glöm inte lägga till extrakostnader som t.ex. extra bil (eller vad ni nu kan behöva skaffa när ni bor i hus och behöver kunna ta er till och från det) och en buffert för oväntade husutgifter.
Nu har jag inte full koll på andra kostnader som tillkommer i samband med husköpet, men jag har för mig att det är vissa avgifter man ska betala som köpare. Det kan bli många tusen som ska ut kontant i samband med köpet.
Ett bra tips för att få en översikt över sin ekonomi är boken "kulor, cash och kosing" av Andersson och Söderberg. Den har hjälpt oss när vi har sett över ekonomin. (men tyvärr innehåller den nästan inget om husköp)
Lycka till! 
Ja, visst är det i fel ände men som jag sagt några gånger är det på intet sätt spikat att vi ska köpa just det här huset till slut ändå, det är dock det hus jag hittat som jag vet kostar en realistisk summa som jag gillat. Det tillkommer avgifter ja, lagfart och pantbrev, i detta hus fanns dock redan pantbrev.
Jag förstår naturligtvis att bara jag kan veta om jag har råd, det jag dock behöver hjälp med är vilka saker man ska titta på för att se om man har råd. Jag vill också gärna att folk utifrån ska hjälpa mig att se saker jag själv är blind för.