Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedklyv  (läst 14314 gånger)

Vitis

• Skåne
SV: vedklyv
« Svar #20 skrivet: 19 jul-11 kl 11:58 »
Det finns ju bra enkla handdrivna klyvar, som denna som använder en bilfjäder som retur:

....

Den var snitsig, sparar ganska mycket jobb jämfört med en yxa fast frågan är hur den beter sig på lite tjurigare kubbar.

Min favorit är annars denna hillbillyvariant:

Akta fingrarna

andtol

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 19 jul-11 kl 19:20 »

Den drömmer man mardrömmar om! ;)

KjellX

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 19 jul-11 kl 21:05 »
Till EnetKarin;
Du bor väldigt nära ett ställe där man kan köpa briketter, om du kan elda med det, så tror jag det vore den bästa lösningen för uppvärmning.

Skicka ett meddelande om du behöver mer råd :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 jul-11 kl 21:21 »

Akta fingrarna
Där lär man sig nog snabbt att koncentrera sig på arbetet. Om man dagdrömmer kan man snabbt bli handikapad.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 20 jul-11 kl 09:41 »
Det finns ju bra enkla handdrivna klyvar, som denna som använder en bilfjäder som retur:

Ingmars klyv

en sådan kanske man skulle bygga... någon som har något liknande och kan komma med tips och fel som dom gjorde när de byggde?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 20 jul-11 kl 10:20 »
Jag tycker bilfjädervarianten ser ännu läskigare ut för tummarna än hillbillyhjulet. Båda verkar farligare än en yxa.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #26 skrivet: 20 jul-11 kl 10:56 »
Logmatic_eng.wmv

Vad tror ni om den? En finsk produkt. Kan man kalla den för klyvspett, kanske?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

mymlan65

• Småland
« Svar #27 skrivet: 20 jul-11 kl 11:01 »
Har provat en gång.... Kan man bara få de klena pinnarna att stå upprätt medan man klappar till, så.... ;D
Ungefär lika effektiv som enhandslien för barn senare på filmen..... :-X
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 20 jul-11 kl 11:05 »
Jag tycker bilfjädervarianten ser ännu läskigare ut för tummarna än hillbillyhjulet. Båda verkar farligare än en yxa.

Ser inte farligare ut än en Nyborgare. Iaf inte efter modifiering så den är användbar, jag vill ha en hand ledig att styra klabben med.
Nu blev jag villrådig här. Vill ju ha både Hillbillyhjulet och bilfjäderklyven. Vilken ska jag göra först?  ::)

Sen finns det ju en variant på Hillbilly-hjulet; Bonnläpps-lådan! Ett trähjul Ø 1,5M eller så, inbyggt i en lång, smal låda. En yxa på varje sida om hjulet, nära periferin. En öppning varje sida om lådan, alltså en 2-mans variant och därmed skitsnabb. Varvtal på hjulet ungefär dubbelt mot Hillbilly och det gäller att hålla rätt om man inte ska få smisk på fingrarna.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 20 jul-11 kl 11:19 »
Ser inte farligare ut än en Nyborgare. Iaf inte efter modifiering så den är användbar, jag vill ha en hand ledig att styra klabben med.
Nu blev jag villrådig här. Vill ju ha både Hillbillyhjulet och bilfjäderklyven. Vilken ska jag göra först?  ::)

Sen finns det ju en variant på Hillbilly-hjulet; Bonnläpps-lådan! Ett trähjul Ø 1,5M eller så, inbyggt i en lång, smal låda. En yxa på varje sida om hjulet, nära periferin. En öppning varje sida om lådan, alltså en 2-mans variant och därmed skitsnabb. Varvtal på hjulet ungefär dubbelt mot Hillbilly och det gäller att hålla rätt om man inte ska få smisk på fingrarna.

Bygg den med bilfjäder och dokumentera så jag kan kopiera sedan :)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #30 skrivet: 20 jul-11 kl 11:26 »
Har provat en gång.... Kan man bara få de klena pinnarna att stå upprätt medan man klappar till, så.... ;D
Ungefär lika effektiv som enhandslien för barn senare på filmen..... :-X

Den ser ut som en lie, det gör den, men den fungerar tydligen ganska annorlunda. Ungefär som en slykniv, fast baklänges. Bladet är vasst på ovansidan och man skär av sly genom att vika ner handtaget. Blir det kvar en vass stubbe, månne?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

pålle

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 20 jul-11 kl 11:52 »

Sådan med trä jul och låda kallas även för Töreboda klyv snabb som attan men även den kan va lite nyckfull

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 jul-11 kl 12:44 »
Sådan med trä jul och låda kallas även för Töreboda klyv snabb som attan men även den kan va lite nyckfull

Vill man ha en sådan gratis och bor i Nyköpingstrakten är det bara att passa på:

http://www.blocket.se/sodermanland/Vedklyv_bortskankes_35002853.htm?ca=12&w=1

Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 2 användare
yellgar, HarshalJ

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser