Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EU-bidrag för mindre gård.  (läst 23171 gånger)

lejf

• Östergötland
SV: EU-bidrag för mindre gård.
« Svar #40 skrivet: 25 apr-11 kl 15:27 »
Jag har inget emot att kosta på de svaga pengar och vård, och det tror jag inte att merparten av sveriges befolkning har någonting emot heller. Så varför ska då staten sköta det och stjäla pengarna med väpnat våld? Om merparten av svenska befolkningen inte vill hjälpa de svaga och utsatta, så är ju våran indirekta demokrati ännu sämre än vad jag målat upp den som. Personligen tror jag att det kommer att vara ytterst få svaga och utsatta om en fri marknad råder med mutualistiska principer (i princip räntefri ekonomi och icke-ohämmad landäganderätt baserad på besittning och bruk, samt olika organisationer för inbördes hjälp). Min övertygelse är att de som kan arbeta kommer att ha ett arbete, och de som inte kan kommer vi andra helt utan några ekonomiska bekymmer att kunna hjälpa. Givetvis bör det förekomma friktionsarbetslöshet, men i övrigt är full sysselsättning knappast något problem. Men detta är en annan diskussion och är du intresserad av att ta den så rekommenderar jag att någon av oss gör en ny tråd.
« Senast ändrad: 25 apr-11 kl 15:30 av lejf »

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #41 skrivet: 25 apr-11 kl 15:59 »
Men herregud lejf, du har ju gått och blivit religiös  :-X

Fria marknadskrafter har vi prövat förut, sen kom medeltiden och det började växa fram stater.

Ett helt oreglerat system gynnar de redan starka och de totalt samvetslösa, att tro på att "marknaden" skulle vilja ta hand om några sjuklingar är så fruktansvärt naivt att man lika gärna kan tro att sjuklingarna kommer att bortföras av aliens som kommer att vårda dessa på sin hemplanet.

andreasm

« Svar #42 skrivet: 06 jul-11 kl 23:55 »
Till min glädje såg jag en fråga som intresserade mig mycket.  Till min besvikelse så såg jag 40 (!) kommentarer som inte hade med ursprungsfrågan att göra det minsta.  Jättetråkigt att folk förstör forumet genom att kidnappa trådar endast för att pracka på folk sin egna politiska agenda och åsikter.  Frågan som ställdes hade helt och hållet med gällande system att göra - så länge detta system med bidrag finns tillgängliga är ju frågan extremt berättigad och relevant.  Man kan tycka att EU-bidrag är bra eller dåliga, men så länge som man betalar skatt och direkt eller indirekt stöder "systemet" (kallas demokrati....) så har man ju faktiskt rätt att ta tillvara på de bidrag som finns. Gillar man inte läget får man antingen starta en revolujtion (gud förbjude) eller skapa en opinion på demokratisk väg.

Så... är det någon som vet hur man söker bidrag för en mindre gård?  Vilka bidrag finns det?  Hur kan man maximera sina bidrag? 

(parentes - jag såg att detta forum har en moderator - är det inte er uppgift att stoppa dessa tomtar från att förstöra forumet?)

lejf

• Östergötland
« Svar #43 skrivet: 07 jul-11 kl 03:32 »
OT:
Citera
Man kan tycka att EU-bidrag är bra eller dåliga, men så länge som man betalar skatt och direkt eller indirekt stöder "systemet" (kallas demokrati....) så har man ju faktiskt rätt att ta tillvara på de bidrag som finns. Gillar man inte läget får man antingen starta en revolujtion (gud förbjude) eller skapa en opinion på demokratisk väg.
Eller så ser man till att minimera skatten man betalar och även svälta ut staten på bidragen den delar ut, men det är knappast troligt att man får någonting. Se nedan. Märk väl att en revolution även kan vara gradualistisk. Just för att diskussionen vandrade iväg från EU-stöd till fri marknad gjorde jag en ny tråd.

Här kan du säkert hitta mer information om hur du söker:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod.4.5abb9acc11c89b20e9e8000401.html
En rolig notis:
"Marknadsstöden ska jämna ut priser inom EU eller öka användningen av vissa jordbruksvaror. De riktar sig främst till större företag." ;D

johan smith

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 08 jul-11 kl 00:37 »
minsta gräns är 4-5hektar som odlas och/eller används som bete. kontakta jordbruksverket omdet tycker jag...jag kan inte allt det där.

Hej. jag och min tjej bor på en gård med skog. OCh vi håller på att så en massa grönsaker och foder.
Vi har planer på att skaffa en del djur.
Men jag hörde om EU-bidrag.
Men går det att få bidrag på en mindre gård? Och hur går man till väga ifall? OCh vad måste man göra för dom då?
Hade varit underbart med lite extra pengar till gården, för vi båda får snart jobb men pengarna kommer dock inte räcka till.
Och det är en del att bygga om här. Gården har stått tom länge.

MVH. Birger
dränga jäveln har talat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser