Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig kläckning i king suron hjälp  (läst 10208 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: Dålig kläckning i king suron hjälp
« Svar #20 skrivet: 28 apr-11 kl 11:17 »
jaha Ock vilken termometer visar rätt nu då ???

Samma med  hygrometer, den som är tillförlitligast är hårhygrometer har jag läst ::)
Hedemorahöns

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 28 apr-11 kl 12:38 »
 har 2 stycken. har aldrig haft problem med någon utav dom

trallallaa

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 29 apr-11 kl 08:08 »
har 2 stycken. har aldrig haft problem med någon utav dom
Jag har också två Suro och kan inte komma och påstå att jag haft problem med kläckning. Men det var som någon skrev, inte bra att försöka kläcka i jan-feb då vi hade 10+ här inne, DÅ vart det helt galet med tempen  där inne, men displayen visade i alla fall det den skulle  ??? . Jag kanske inte har ställt in larmet rätt...

Alla pratar om värmen och fukten, men hur har ni gjort med syretillförseln, alltså ventilationen?
och om kläckaren är felinställd då den kommer, så är det ju bara att ändra inställningen.

Jag har i alla fall dessa inställningar:
37.5 grader och 43% fukt tills dag 19 ,då höjer jag fukten till 50-55% tills första eller andra hålslaget i äggen, då höjer jag till 60%, luft ventilen är helt öppen hela tiden.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 01 maj-11 kl 18:48 »
Jag har också uppmätt olika temperatur på olika ställen i kläckaren. Det borde vara dags för kläckning endera dagen. Resultatet kommer att vara intressant hur det än går.

20% vilket är på tok för dåligt. Nästa gång kommer vi att lita på extratermometern istället.

Att det skall vara så svårt! Varför sitter inte termistorn nere hos äggen istället för uppe i locket?

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 01 maj-11 kl 19:39 »
NU blir jag nervös då jag ser att de är dom som inte är nöjda med samma kläckare som jag får imorgon??

torparen

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 04 maj-11 kl 21:09 »
i helgen köpte jag en sån kombinerad termometer och fuktmätare på Clas Olsson och la den mitt i kläckaren. Det visade sig att temperaturen bara låg på 35,5 grader, trots att den visar 37,5 grader.  Har nu höjt lite i omgånger och nu visar den 40,3 grader i displayen och 37,6-37,8 grader inne i maskinen. Fukten är korrekt.
Nu får vi se om det funkar bättre denna gång. Det ligger 20 vaktelägg samt 6 hönsägg i...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 04 maj-11 kl 22:17 »
i helgen köpte jag en sån kombinerad termometer och fuktmätare på Clas Olsson och la den mitt i kläckaren. Det visade sig att temperaturen bara låg på 35,5 grader, trots att den visar 37,5 grader.  Har nu höjt lite i omgånger och nu visar den 40,3 grader i displayen och 37,6-37,8 grader inne i maskinen. Fukten är korrekt.
Nu får vi se om det funkar bättre denna gång. Det ligger 20 vaktelägg samt 6 hönsägg i...

Tänk på att dessa billiga termometrar inte alltid är korrekta. :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

torparen

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 06 maj-11 kl 20:56 »
ja, men fukten stämmer ju. Vad ska man göra. Vi får väl se :)

tringeling

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 10 maj-11 kl 16:59 »
Första gången jag kläckte i king suron fick jag bara 5 kycklingar, andra gången gick det bättre, kollade temp och luftfuktighet innan jag satt igång kläckaren andra gången och den visade fel på graderna, bara 35,5 så jag höjde suron till 39,5 fick då 37,5 grader i kläckaren. Hört flera som sagt att suron är felinställd.

Jag undrar om du har fortsatt att ha den inställd på såpass hög temperatur under hela ruvningstiden, eller om du bara hade det i början?

Detta är en intressant tråd.

sallyomolly

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 21 maj-11 kl 16:59 »
Muntempar brukar funka. Jag brukar kalibrera med en sån.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 21 maj-11 kl 17:13 »
Ha vilket tips  :D
ätt att få tag på också om man inte bor i en världsmetropol ;)
Hedemorahöns

trallallaa

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 21 maj-11 kl 18:00 »
Ha vilket tips  :D
ätt att få tag på också om man inte bor i en världsmetropol ;)
Mun termometer?
Beställ från Apotekets hemsida  ;).

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 22 maj-11 kl 09:55 »
En liten fråga när jag stänger vändarmotorn och tar bort mellanväggarna kan jag då lägga en handduk under äggen så de blir lite mjukare för dom då dom kläcks? Eller något annat förslag ja vet inte om fukten kanske far ner på handduken då eller nåt så de kanske inte är bra??

Torry

« Svar #33 skrivet: 22 maj-11 kl 11:43 »
Vad är det för fel på skumgummimattan som hör till? Jag tror att om en kläckare ska fungera optimalt som tillverkaren tänkt sig så ska man nog inte stoppa in nåt material som inte hör dit.
//Torry
« Senast ändrad: 22 maj-11 kl 11:48 av Torry »

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #34 skrivet: 22 maj-11 kl 13:08 »
Efter min andra kläckning är besvikelsen stor....av mina faveroll ägg kläcktes 5av 6. Men mina Appenzeller kläcktes bara 2 av10 st :(

Min slutsats är att de äggen som inte kläcktes denna gång och förra gången, var de äggen jag placerade längst ut....alla ägg som legat i mitten vart kläckta.

Sen antar jag att de sista kanske druknade..eftersom när de första äggen kläcktes steg luftfuktigheten från 40% till 70%. Jag hade ställt till 55%
Jag hade lite olycka i hemmet..så kunde inte passa kläckningen..så missade den stigande luftfuktigheten innan det var försent.. >:(

trallallaa

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 26 maj-11 kl 07:27 »
Citera
Sen antar jag att de sista kanske druknade..eftersom när de första äggen kläcktes steg luftfuktigheten från 40% till 70%. Jag hade ställt till 55%
Men det är ju självklart att luftfuktigheten höjs så mycket vid kläck...
Bara för att du ställer in fuktigheten på 55% så betyder det inte att det automatiskt kommer in en orkan och torkar upp där inne...
Kycklingarna är fuktiga = fukten höjs , kycklingarna torkar = fukten går tillbaka till det inställda

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #36 skrivet: 26 maj-11 kl 14:05 »
Efter min andra kläckning är besvikelsen stor....av mina faveroll ägg kläcktes 5av 6. Men mina Appenzeller kläcktes bara 2 av10 st :(

Min slutsats är att de äggen som inte kläcktes denna gång och förra gången, var de äggen jag placerade längst ut....alla ägg som legat i mitten vart kläckta.

Jag hade lite olycka i hemmet..så kunde inte passa kläckningen..så missade den stigande luftfuktigheten innan det var försent.. >:(
Kycklingar drunknar inte av att det är för hög fukt ett par dagar runt kläck. Dom drunknar om man har ruvat med för hög fukt. Äggen måste torka så att dom förlorar ca 10% av sin vikt för att luftbubblan ska vara tillräckligt stor för kycklingen att andas i. Kycklingen börjar nämligen andas luft innan dom slår hål på äggskalet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 27 maj-11 kl 14:33 »
Jag är bara nybörjare ::) så är ju inte så klock på detta som alla andra flera gångs kläckare är
Men tack för svar eftersom vissa funderingar kan man inte läsa sig till..
mvh emma

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser