Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskinkläckningsfråga  (läst 9480 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Maskinkläckningsfråga
« Svar #20 skrivet: 10 maj-11 kl 21:42 »
Nu vare en fråga igen ska trasan se ut såhär?? Ser ju ut som det bara blir blöt precis på den biten å inte resten av trasan? Fler som har märkt det med king-Suron att det blir så bara blött sådär??

MVH/Lina
Ja det ska det.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 13 maj-11 kl 09:58 »
Undrar om detta är ovanligt som jag varit med om?
Igår vägde jag 2 ägg föratt ett ägg kändes tomt, ingen vikt alls om man säger så. Bestämde mej föratt knäcka det ägget föratt fåse. Och inuti ägget så var ägggulan stenhård å de va ingen vita runt om. Lite mysko tycker jag att det var hmm
Nu på lörda eller sönda ska jag lysa mina ägg och plocka bort dom obefruktade äggen!

tringeling

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 maj-11 kl 13:10 »
Väldigt mysko. Tog du något kort? Var det möjligtvis det ägget du hade tejpat?

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 13 maj-11 kl 18:18 »
hejsan!
Ne ja gjorde ju inte det och nej det var inte ägget som jag tejpade det äre liv i :)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 25 maj-11 kl 22:29 »
Jag har en king-suro kan man nu sista veckan fukta med vattenspruta innan äggen ska kläckas fast det kommer in vatten i maskinen i jämna mellanrum?? Tänkte då borde väl äggen bli lättare att ta sej ur??

Christina68

• Värmland
    • Christina & David
« Svar #25 skrivet: 26 maj-11 kl 07:35 »
Hade 12 ankägg i min King Suro 20. Ällingarna kläckte för 1,5 vecka sedan. Fick 5 utav 10 ägg.
Hade Suron igång 2 dagar innan jag lade in äggen. Efter att jag fått äggen, fick de vila 1 dygn, innan jag ställde in dom i maskinen. Temperaturen har hela tiden varit 37,5 grad. Luftfuktigheten har legat på omkring 60%, förutom sista veckan då jag höjden den till 70-75%. Har haft maskinen stående i ett inte alltför soligt rum och som det varit hyfsat tyst i.

Var noga med att det alltid finns vatten i flaskan eller behållaren som förser vatten till pumpen. Minsta luft i slangen gör att det blir bubblor och då håller det inte rätt fuktighet.

Från dag 18 stängde jag av den automatiska vändningen av äggen. Detta efter att jag lyst samtliga ägg och sett vilka som hade ällingar i sig.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 26 maj-11 kl 09:18 »

Från dag 18 stängde jag av den automatiska vändningen av äggen. Detta efter att jag lyst samtliga ägg och sett vilka som hade ällingar i sig.

Men dag 18 är ju alldeles för tidigt att stänga av vändningen på ankägg. De ruvas ju i 28 dagar. Man brukar säga att man ska stänga av den 3 dagar innan kläck. Alltså dag 25 på ankägg.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Christina68

• Värmland
    • Christina & David
« Svar #27 skrivet: 26 maj-11 kl 11:10 »
Det funkade bra för oss iallafall. I dom ägg som det inte blev några kycklingar i (6 st), var det 4 som antaligen hade för liten luftficka, övriga 2 var helt OK, men klarade inte att ha hål på skalet.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 26 maj-11 kl 12:28 »
Ja, ofta så klarar de mer än vad man kan tro. ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

fauve

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 26 maj-11 kl 13:56 »
Mina ällingar bestämde sig för att komma ut några dagar tidigare än beräknat och äggen stod därför upp och vändningen var i gång när de började göra hålslag, så allt går, även om jag tror att det ger mindre problem med att de är i rörelse ända in på kläck än att de ligger still i 10 dagar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #30 skrivet: 26 maj-11 kl 14:05 »
Ja, här kläcks det ankor just nu med vändningen igång. ::) Har kläckt kycklingar och vaktlar med vändning igång många gånger med (på grund utav att jag matat i ägg som ska kläckas lite senare och tänker som du att det gör nog mer skada på de äggen som ligger efter att ligga stilla i flera dagar än de som är pågång att kläckas och vänds).

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 29 maj-11 kl 11:32 »
Ja har nu börjat spraya mina ankägg med vatten engång om dagen så dom tar sej ut lättare ur skalet då det väl är dags. Det är 23 dagar idag så ska höja luftfuktigheten ikväll till 70% och på tisdag ska jag stänga av vändarmotorn och ta ut mellanväggarna sen är det klart för mina små att se den stora vida världen :)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #32 skrivet: 29 maj-11 kl 13:20 »
hoppas det går bra med din kläckning.  fukten är nog till för att simulera den naturliga likheten med när ankmamman är ute i vattnet och kommer tillbax blöt och det behövs nog på något sett men exakt vad vet jag nog inte.  fuktigheten på 70% är ju det det brukar vara på hönsägg och då behöver man inte spruta vatten på äggen.. så det har nog någon annan anledning än att dom lättare ska ta sig ut. lägg gärna ut bilder sen på ällingarna så jag får dregla  lite..  ;)
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #33 skrivet: 29 maj-11 kl 15:35 »
hoppas det går bra med din kläckning.  fukten är nog till för att simulera den naturliga likheten med när ankmamman är ute i vattnet och kommer tillbax blöt och det behövs nog på något sett men exakt vad vet jag nog inte.

Ankägg som ej fuktas kan vara väldigt hårda i skalet = Svårare för ällingarna att ta sig ut. Fukten hjälper till att göra äggskalen mer porösa o lättare att ta sig ut ur. Dock så lär de aldrig bli lika "tunnskaliga" (ir hur sjutton man ska säga ;D ) som när en mamma ruvar dem. Då slipas som äggen litegranna också när de ligger emot varandra. Gäller även andra ägg. Ta ett ägg som ruvats i kläckare och lägg bredvid ett naturruvat ägg så ser man och känner skillnaden, de naturruvade blänker mer och är slätare, typ polerade. ;D

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 29 maj-11 kl 16:00 »
Stämmer bra det :) Skulle igentligen höja luftfuktigheten imorgon men ser nu att det tar hela dagen innan den är uppe på 70% så
på tisda stängs vändningen och då tar jag bor mellanväggarna också så äggen blir liggade det är så spännande :) Man går dit lite nu och då nu föratt se om de är nåt ägg som rör sej eller så men stilla å lungt änsålänge :) Jag sprutar äggen med vattenspruta en gång kanske ska spraya 2 eller 3 gånger fast då stiger ju luftfuktigheten till 80 för en stund men de kanske inte gör något??

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 03 jun-11 kl 17:45 »
Vad äter dom små nu då dom är nya? Och när ska man börja ge mat den första kläcktes inatt kl 4 och dom andra 2 idag på dagen änsålänge

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #36 skrivet: 03 jun-11 kl 17:47 »
Ger mina kycklingstart. Mina får mat när de är ca 2 dagar gamla.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #37 skrivet: 03 jun-11 kl 17:48 »
Undrar om detta är ovanligt som jag varit med om?
Igår vägde jag 2 ägg föratt ett ägg kändes tomt, ingen vikt alls om man säger så. Bestämde mej föratt knäcka det ägget föratt fåse. Och inuti ägget så var ägggulan stenhård å de va ingen vita runt om. Lite mysko tycker jag att det var hmm
Nu på lörda eller sönda ska jag lysa mina ägg och plocka bort dom obefruktade äggen!

Det där har Emil också varit med om på ankägg. Det gick hål på ägget (av sig självt, ganska stort uppe vid luftblåsan) under första ruvningsveckan och i ägget var gulan likt en kokt äggula.  ??? Undrar vad som gör att det kan bli så? Äggen var skickade med post om det kan spela någon roll...

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #38 skrivet: 03 jun-11 kl 17:49 »
Ja men om man inte har det funkar väl med att koka ägg och dom får gulan eller hur de nu var??

Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser