Jag har hittat en annan ceder som inte är en ceder - juniperus virginiana. Även känd som röd ceder och odlas tydligen en del i storbrittanien. Någon som odlat den i Skandinavien? Impecta säger växtzon 5: http://www.impecta.se/sv/artiklar/blyertsen.html Tydligen också en ett träd många många användningsområden, bla som stolp!
Jag har en liten som jag grodde från frö förra året. Verkar ha klarat vintern bra förutom att den kroknat lite på grund av snölast. Enligt amerikanare är det ett riktigt ogrästräd där som tar över obrukad mark och tål allt. Sheffields har frö till sibirisk tall/ceder men de får inte exportera dem till EU. Jag beställde från dem före jul och fick det mesta jag ville ha men något blev struket på grund av exportförbud. Jag vet inte varför vissa sorter är förbjudna.https://sheffields.com/seed_genus_species_lot/Pinus/cembra//sibirica/////993
kollade lite på Hilliers,min källa till träd. Cedrus libani,infört till England redan runt 1650,bör vara härdigt i södra Sverige,klarar enl uppgift ner mot -10Atlantica,hittar inga uppgifter på att den finns i England men däremot odlas varianter av den i England,t.ex "pendula" och "blue cedar",skåne och västkusten.deodara,finns också i England,bör också klara skåne och västkustenbrevifolia,finns i England.bör klara sig i skåne och västkustenalla dessa träd växer på höglänt terräng men i områden som är varma.i bergen är det däremot svalare och förekommer även snö.genomgående vill de ha milda vintrar,fuktigt och djup jord.jag har inga uppgifter om de finns planterade i Sverige,Göteborgs botan kan ha något. Pinus cembra ssp sibirica,hilliers har inga uppgifter om den finns i England däremot andra varianter av cembratall. ulf
Sheffields har frö till sibirisk tall/ceder men de får inte exportera dem till EU. Jag beställde från dem före jul och fick det mesta jag ville ha men något blev struket på grund av exportförbud. Jag vet inte varför vissa sorter är förbjudna.
Sheffields har ju otroligt låga priser. Finns det någon Europeisk motsvarighet? Hilliers nämndes men jag kunde inte hitta någon fröförsäljning.
Ingen aning. Jag beställde frö från en baltisk firma via ebay för några år sedan men det var inte riktigt i samma klass. Borde finnas en del i Storbritannien. Men annars är det bara att beställa från Sheffields, det var väldigt smidigt. Två veckors leverans dock, så ekollon som jag beställde hade groddar när de anlände. Samtliga iofs, så det var i alla fall 100% grobarhet på dom även om det blev lite dumt att de grodde redan i december.