Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cederträd  (läst 8166 gånger)

Vernum

• Skåne
Cederträd
« skrivet: 27 maj-11 kl 14:20 »
Hej!

Jag har  läst en bok av Vladimir Megre med titeln "Anastasia". Det är en verkligen fascinerande bok. I denna bok är det speciellt en växt nämnd, som ska vara väldigt värdefull på många sätt. Det är ett träd som heter Sibirisk  Ceder . Jag vet inte  med säkerhet vad den heter på latin, men jag tror att det är Pinus sibirica ( men det kan också vara Pinus Cembra ssp sibirica). Är det någon som vet bättre? Vet någon var man kan få tag i frön från denna sibiriska Ceder? Dess ursprungliga växtplats är ju i Sibirien, så jag undrar lite om den kan trivas här i Skåne där det är helt annat klimat.
Har göingegetter, isländska höns, katter och en liten hund. Odlar grönsaker, frukt, bär, nötter och örter.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Cederträd
« Svar #1 skrivet: 27 maj-11 kl 14:42 »
Blev nyfiken och var tvungen att googla lite. Sibirisk ceder är inte en äkta ceder utan en underart av Pinus cembra (Cemra tall). Så dess latinska namn är Pinus cembra ssp sibirica.

Impecta hade iallafall frön till Pinus cembra. http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACCESS=passthru&p=H&wts.ACTION=login&login_MODE=2&wts.language=sv&wts.MODUL=H&login_PASSWORD_1=pw}|kxpmm&login_PASSWORD=pw}|kxpmm&login_NAME_1=!k!~nwh&login_NAME=!k!~nwh

http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/pina/pinus/pinucem.html
« Senast ändrad: 27 maj-11 kl 14:48 av Grönavågen »

HimmelSpegel

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-12 kl 11:22 »
Om det fortfarande är aktuellt, och om du vill ha tag i äkta vara, så är Megré LLCs (http://megrellc.com/contact_us/331/) representant i Sverige Therese van Kerkvoorde som nås via therese@till-skott.se. Tyvärr vet jag att hon åtminstone för ett halvår sedan inte hade några nötter pga problem med tullen. Möjligen kan Facebook-gruppen Ringing Cedars of Sweden (http://www.facebook.com/#!/groups/51963552610/) vara intressant för dig.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-14 kl 15:17 »
Jag har hittat en annan ceder som inte är en ceder - juniperus virginiana. Även känd som röd ceder och odlas tydligen en del i storbrittanien. Någon som odlat den i Skandinavien?

Impecta säger växtzon 5: http://www.impecta.se/sv/artiklar/blyertsen.html

Tydligen också en ett träd många många användningsområden, bla som stolp!
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 01 mar-14 kl 16:31 »
Jag har hittat en annan ceder som inte är en ceder - juniperus virginiana. Även känd som röd ceder och odlas tydligen en del i storbrittanien. Någon som odlat den i Skandinavien?

Impecta säger växtzon 5: http://www.impecta.se/sv/artiklar/blyertsen.html

Tydligen också en ett träd många många användningsområden, bla som stolp!

Jag har en liten som jag grodde från frö förra året. Verkar ha klarat vintern bra förutom att den kroknat lite på grund av snölast. Enligt amerikanare är det ett riktigt ogrästräd där som tar över obrukad mark och tål allt.

Sheffields har frö till sibirisk tall/ceder men de får inte exportera dem till EU. Jag beställde från dem före jul och fick det mesta jag ville ha men något blev struket på grund av exportförbud. Jag vet inte varför vissa sorter är förbjudna.

https://sheffields.com/seed_genus_species_lot/Pinus/cembra//sibirica/////993

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 01 mar-14 kl 16:54 »
Jag har en liten som jag grodde från frö förra året. Verkar ha klarat vintern bra förutom att den kroknat lite på grund av snölast. Enligt amerikanare är det ett riktigt ogrästräd där som tar över obrukad mark och tål allt.

Sheffields har frö till sibirisk tall/ceder men de får inte exportera dem till EU. Jag beställde från dem före jul och fick det mesta jag ville ha men något blev struket på grund av exportförbud. Jag vet inte varför vissa sorter är förbjudna.

https://sheffields.com/seed_genus_species_lot/Pinus/cembra//sibirica/////993

Alla tallfrö är förbjudna att importera till EU. Det finns en del andra arter och släkten som även är förbjuda att importera både som frö och plantor. Anledningen är att man inte vill riskera att man även får in nya växtsjukdomar
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 01 mar-14 kl 17:03 »
Aha, då får man leta efter sånt inom EU då. Det som blev struket i min beställning var prunus serotina, så det får man också leta efter på närmare håll då.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 02 mar-14 kl 06:36 »
Så, finns det någon art av riktig ceder som växer här uppe? Saxar från Wikipedia. Ingen av dess områden är ju känd för svåra vintrar, även om några verkar höglänta.

Pinaceae family
Cedrus or cedar, a genus of coniferous trees in the plant family Pinaceae
  • Lebanon Cedar, Cedrus libani, a cedar native to Lebanon, western Syria and south central Turkey
  • Atlas Cedar, Cedrus atlantica, a cedar native to the Atlas Mountains of Algeria (Tell Atlas) and Morocco
  • Deodar Cedar, Cedrus deodara, a cedar native to the western Himalayas
  • Cyprus Cedar, Cedrus brevifolia, mostly classified as being distinct to the Cedar of Lebanon, found in the island's Cedar Valley in the Troodos Mountains
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

malarmaster

• Småland
« Svar #8 skrivet: 02 mar-14 kl 08:37 »
kollade lite på Hilliers,min källa till träd.
Cedrus libani,infört till England redan runt 1650,bör vara härdigt i södra Sverige,klarar enl uppgift ner mot -10
Atlantica,hittar inga uppgifter på att den finns i England men däremot odlas varianter av den i England,t.ex "pendula" och "blue cedar",skåne och västkusten.
deodara,finns också i England,bör också klara skåne och västkusten
brevifolia,finns i England.bör klara sig i skåne och västkusten
alla dessa träd växer på höglänt terräng men i områden som är varma.i bergen är det däremot svalare och förekommer även snö.
genomgående vill de ha milda vintrar,fuktigt och djup jord.
jag har inga uppgifter om de finns planterade i Sverige,Göteborgs botan kan ha något.
 Pinus cembra ssp sibirica,hilliers har inga uppgifter om den finns i England däremot andra varianter av cembratall. ulf

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 02 mar-14 kl 08:59 »
kollade lite på Hilliers,min källa till träd.
Cedrus libani,infört till England redan runt 1650,bör vara härdigt i södra Sverige,klarar enl uppgift ner mot -10
Atlantica,hittar inga uppgifter på att den finns i England men däremot odlas varianter av den i England,t.ex "pendula" och "blue cedar",skåne och västkusten.
deodara,finns också i England,bör också klara skåne och västkusten
brevifolia,finns i England.bör klara sig i skåne och västkusten
alla dessa träd växer på höglänt terräng men i områden som är varma.i bergen är det däremot svalare och förekommer även snö.
genomgående vill de ha milda vintrar,fuktigt och djup jord.
jag har inga uppgifter om de finns planterade i Sverige,Göteborgs botan kan ha något.
 Pinus cembra ssp sibirica,hilliers har inga uppgifter om den finns i England däremot andra varianter av cembratall. ulf

De olika cederarterna finns planterade i alla fall i Skåne, Halland och Blekinge och växer relativt bra här. Det finns ett några cedrar i södra Halland som har passerat 5 m höjd. Det finns säkert betydligt större cedrar om man letar i äldre parker i södra Sverige. Pinus cembra ssp sibirica växer bra i Sverige och det finns större parkträd i bl.a. Umeå. I Umeå sätter träden kottar och det går att hitta fröplantor ute i skogsområden runt staden.
Jag har planterat sibiriskt cembratall i södra Halland och Skåne för några år sedan och de växer. Har även planterat äkta cembratall och de har överlevt de senaste tre vintrarna.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 02 mar-14 kl 16:05 »
Sheffields har ju otroligt låga priser. Finns det någon Europeisk motsvarighet? Hilliers nämndes men jag kunde inte hitta någon fröförsäljning.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 02 mar-14 kl 16:53 »
Pinus cembra har en lång historia i Sverige. Under hungeråren runt 1860 provade man att plantera den i större omfattning. I Eskilstunaparken finns några fina exemplar idag också, dit ornitologerna vallfärdade för att se hungriga sibiriska fåglar samlas under några dygn per år. Kottarna är läckra (blå) och finns i mängder, bara att gå dit och plocka. Jag har även sett den i flera plantskolor runt om i Mälardalen.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 02 mar-14 kl 19:16 »
Sheffields har ju otroligt låga priser. Finns det någon Europeisk motsvarighet? Hilliers nämndes men jag kunde inte hitta någon fröförsäljning.
Ingen aning. Jag beställde frö från en baltisk firma via ebay för några år sedan men det var inte riktigt i samma klass. Borde finnas en del i Storbritannien. Men annars är det bara att beställa från Sheffields, det var väldigt smidigt. Två veckors leverans dock, så ekollon som jag beställde hade groddar när de anlände. Samtliga iofs, så det var i alla fall 100% grobarhet på dom även om det blev lite dumt att de grodde redan i december.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 02 mar-14 kl 20:47 »

Jag tyckte priserna var höga... Schumacher är billigare och har även bra frö. Har beställt därifrån några gånger och fått bra frö.
http://www.treeshrubseeds.com/

/Stellan

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #14 skrivet: 02 mar-14 kl 21:05 »
Ingen aning. Jag beställde frö från en baltisk firma via ebay för några år sedan men det var inte riktigt i samma klass. Borde finnas en del i Storbritannien. Men annars är det bara att beställa från Sheffields, det var väldigt smidigt. Två veckors leverans dock, så ekollon som jag beställde hade groddar när de anlände. Samtliga iofs, så det var i alla fall 100% grobarhet på dom även om det blev lite dumt att de grodde redan i december.

Sandemans ligger i UK och det har ett bra utbud av tallfrö. De har frö från äkta cembra-tall Pinus cembra och även frö från dvärgcembra-tall Pinus pumila från östra Asien.
http://www.sandemanseeds.com

Vill du beställa många färdiga plantor av dessa arter kan man göra det från Herzog i Österrike
http://www.herzog-samen.com/

Jag har inte beställt från Sandmans men har beställt närmare 25 000 plantor från Herzog. Har testa alla deras arter av tallar, granar och ädelgranar.

/Stellan

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser