Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Alltså, vad använder du för att starta en brasa.

Använder "böset" som blir efter veden - samlar ihop när jag plockar in veden i vedboden och lägger på hög så det är klart tills vintern
11 (35.5%)
Använder bara tidningspapper
8 (25.8%)
Späntar massor med ved under sommaren så det finns klart tills vintern
2 (6.5%)
Vaddå starthjälp? Här kör vi med två rejäla vedklabbar och tändsprit.
0 (0%)
Späntar allt eftersom - attans så kallt det är på vintern
10 (32.3%)

Antal personer som röstat: 27

Författare Ämne:  Hur förbereder du en brasa?  (läst 10148 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Hur förbereder du en brasa?
« Svar #20 skrivet: 29 maj-11 kl 17:38 »
I pannan så använder vi tändblock som vi köper på K-rauta. 80 stycken för 39:-
Släng in all ved på en gång. pilla in ett tändblock i mitten och tänd med en vanlig braständare.

Vedspisen tänder vi med papper och "bös" från golvet i vedboden.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #21 skrivet: 29 maj-11 kl 18:03 »
Vi sparar alla små stickor och barkbitar och 'skräp' som blir när vi kapar, och klyver, speciellt i klyven blir det mycket användbara småstickor och flisor kvar som är utmärkta att tända med. Vi lägger dem i storsäck i pall och torkar allt eftersom och eldar med till vintern sen. Lite tidningspapper går det ju åt också, och kanske någon tom kartong från hushållet eller så.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

christelle

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 29 maj-11 kl 18:13 »
Mest kombination av papper och späntved. Ny favorit är att kombinera detta med ett mjölkpaket:
Tag ett torrt mjölkpaket, gör några lufthål i botten, stoppa i tidningspapper och späntved, in i spisen, stoppa papper och späntved omkring, samt ved ovanpå.
Vi använde alltid mjölkförpackningar enligt citat att tända med förr - ända tills vår sotare sa att han aldrig hade sett en så eländigt igentäppt pipa - så vi fick lägga ner det fast det var ett utmärkt sätt att få fjutt på brasan  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #23 skrivet: 29 maj-11 kl 18:24 »
Vi använde alltid mjölkförpackningar enligt citat att tända med förr - ända tills vår sotare sa att han aldrig hade sett en så eländigt igentäppt pipa - så vi fick lägga ner det fast det var ett utmärkt sätt att få fjutt på brasan  :D

Min sotare har inte klagat, men jag eldar heller inte så mycket mjölkpaket och alltid uppblandat med annat. Jag har dessutom alltid frikostigt med tilluft.

Skogsola

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 29 maj-11 kl 18:36 »
 Mjölkpaket kan aldrig sätta igen en skorsten. Är det brist på luft däremot så sotar det vad man än eldar med.

Huggorm

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 29 maj-11 kl 18:40 »
Mjölkpaket kan aldrig sätta igen en skorsten. Är det brist på luft däremot så sotar det vad man än eldar med.
Exakt, eller om man eldar sur ved. Fur och framför allt gran skall också bilda mycket tjära i skorstenen.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 29 maj-11 kl 18:51 »

Vad gör att mjölkpaketen blir vatten(mjölk- :D)täta? Vax eller plast? 

Intressant att läsa att det finns så många sätt att starta en eld.  :D
Tant inte fru, om jag får be. :D

12342345

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 29 maj-11 kl 19:12 »
Det blåser gärna och mycket hemma hos mig. Resultatet blir att massor av smågrenar rasar ner från mina björkar som jag går och samlar in, trasslar ihop till bollar och låter torka brevid kaminen. Björkbollar+lite tidningspapper+schysst ved= varm brasa  :)

Vitis

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 29 maj-11 kl 19:29 »
Vad gör att mjölkpaketen blir vatten(mjölk- :D)täta? Vax eller plast? 

Intressant att läsa att det finns så många sätt att starta en eld.  :D

Det är ett tunt lager polyeten på paketens insida. Vid fullständig förbränning av detta, kol och väte, bildas enbart koldioxid och vatten.

Jag tänder med späntor i olika grovlek och så några tunna vedträn. Kan inte hysa en årsförbrukning av späntor så jag hugger en låda i taget. Ofta av små plankbitar eller panel som blivit över. Lätt att hugga, brinner bra plus att man får lite städat i snickerboa.

vinden

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 29 maj-11 kl 20:02 »
Vi spar en kubikmeter långa spån efter stängselstolpstillverkning varje år, perfekt att ta en rejäl näve av, linda in i ett par tidningssidor, på med några lagom tunna vedträn, dit med en tändsticka - så blir det eld! (vi eldar i vedspis, tre kaminer och en kakelugn för att någorlunda hålla värmen i ett gammalt dragigt hus..många brasor blir det  :))

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #30 skrivet: 29 maj-11 kl 22:10 »
Ja, kanske syns det ända till g-v från G-ö.. Brasan tar sig snabbt i alla fall! Etanol är ju tamigfan ännu bättre. En granne använder det... Min svåger tänkte prova men det slocknade så han kikade in i vedluckan och *pooff* så var ögonbryn, skägg och lugg svedda... Han återgick till tidningspapper och kartong.

Var en här i grannskapet som försökte få fyr i sin trilskande "KöksWamsler" med en halvfull T Röd flaska.
Hur det lät vet jag inte?, men han fick iaf att renovera delar av köket och lägga nytt golv.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #31 skrivet: 29 maj-11 kl 22:22 »
Var en här i grannskapet som försökte få fyr i sin trilskande "KöksWamsler" med en halvfull T Röd flaska.
Hur det lät vet jag inte?, men han fick iaf att renovera delar av köket och lägga nytt golv.

Jag tittade en gång på ett hus som var billigt pga att en tidigare hyresgäst hade försökt tända i vedspisen med bensin. Det blev ingen affär.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #32 skrivet: 29 maj-11 kl 22:50 »
Jag tittade en gång på ett hus som var billigt pga att en tidigare hyresgäst hade försökt tända i vedspisen med bensin. Det blev ingen affär.

:o

Räcker med några dl bensin i rätt koncentration/blandning så har man en smärre "dynamitladdning"

Så här tänder man majbrasan i Mittituvan!.wmv

hustran

« Svar #33 skrivet: 29 maj-11 kl 23:30 »
Använder "böset" så länge det finns kvar ngt. sedan finns ju alltid lite mindre ved och krafs. Tidningar ger så mycket aska så det snålar vi med. En flaska diesel är ett måste i pannrummet tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser