Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bäst lämpade platsen för självförsörjning  (läst 8090 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Bäst lämpade platsen för självförsörjning
« Svar #20 skrivet: 01 aug-11 kl 08:01 »
Bästa platsen för självhushållning är såklart paradiset på jorden, Sörmland!

Guran

• Lappland
« Svar #21 skrivet: 01 aug-11 kl 08:11 »
Håller inte med om att Småland har bra växtzon! På höglandet där jag bor, har vi växtzon 4-5, alltså som Sundsvall.
Här är riktigt bistra vintrar, och både sen och tidig frost på sommaren. Men billiga hus finns här (i småsamhällena alltså).
Så man ska nog riktigt långt söderut i Småland för att komma ner i zonerna, men där kanske husen är dyrare.

Men Sundsvall är ju frodigt och bördigt (hälsar en i Malmfälten...;-) )

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 aug-11 kl 18:39 »
Men Sundsvall är ju frodigt och bördigt (hälsar en i Malmfälten...;-) )
Ja det är det faktiskt, Sundsvall känns inte som någon norrlandsstad

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #23 skrivet: 30 aug-11 kl 16:01 »
Jägare samlare jaaa... det är ju besvärligt med snön i sverige, om du planerar att inte odla, och man måste tillhöra jaktlag osv.

Har också bott i Indien, det är billigt och lätt att bli en del av indiska samhället om man vill, men du har visum för 6 mån i taget och behöver böka med det regelbundet. Det är över lag lite bökigare, tar längre tid osv och väldigt mycket lyckligare att leva i Indien om man är lagd åt "det ordnar sig"- hållet. Man ordnar själv det som behövs, livet händer från hjärtat istället för utifrån planer. Det är också lite farligare, fler farliga djur, vägar som rasar, narkotikarelaterade brott, du är vit(tror jag) så de tror du har massor med pengar osv. Åker du dit kommer du nästan garanterat att träffa fler som tänker som du, och sedan löser det sig därifrån:-) Jag valde att inte bo kvar för att det var för jobbigt att vara ensam kvinna, jag kände mig regelbundet hotad och skulle inte vågat bo i en hängmatta utan andra omkring mig. Jag inbillar mig att jag har lite högre människovärde här, att jag faktiskt räknas som människa i stället för assistent och nöjesartikel ;-) ...men, själva...rytmen. jag vet inte vad det är. det finns utrymme i folk sinnen för att man kan välja något ovanligt, det förklaras som något religiöst. Här blir man ju genast stämplad som galen i en eller annan form. Bo i skogen på vintern, så GÖR man bara inte ;-) Det finns en nyfikenhet och öppenhet inför livet som känns fin o bra.

Har hört talas om att det bor människor under mer självvalt enkla förhållanden i Spanien. Det är EU, troligen mindre krångel med uppehållstillstånd osv. Det går också att ta sig till Sverige på ett rimligt sätt, och du har rätt till sjukvård tror jag? Det borde finnas växande mat större delar av året än här.

BÄSTA stället...? Var längtar du?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 30 aug-11 kl 16:14 »
Småland, om man kommer bort en bit från kusten, Växjö och Jönköping. Då är man riktigt långt söderut, och husen är nästan gratis.
Intressant kan du påvisa något för 100 000 då typ och med lite mark?
« Senast ändrad: 19 okt-11 kl 04:31 av pålle »

Körven

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 22 sep-11 kl 23:03 »
Jag undrar ja hur många det är som pallar med att leva av naturen,och vara själv försörande.Det räcker inte med att ha slokhatt och helskägg och kunna traktera en fiol.Att odla och äta själv av grönsakerna skulle väll fungera,men om man vill ha salt i potatisen,eller kläder på kroppen,var skall man få dom pengarna från?
Sälja potatis jo visst men på stormarknaden tar dom 6,90 Kg och morötterna kostar 4,90 Kg.En småskalighet på odlandet kan aldrig bli lönsam,samma sak är det om man föder upp djur eller höns för äggproduktion.Det blir tyvärr mer utgift än inkomst,på djuruppfödning i mindre skala.
Till en viss del går det att leva av naturen,men man måste nog ha en fot i samhället också.
I min barndom bodde det ett orginal i en backstuga,den var nergrävd i en gammal älvfåra så det var bara gaveln och hustaket som syndes.För den oinvigde så var det näst intill omöjligt att se stugan eller kojan,vad man nu vill kalla den för.Josef som gubben hette,var folkskygg och inte den vassaste kniven i lådan.Han odlade potatis i den gammla strandbrinken,sedan så jagade han och fiskade.Han hade en eka i älven och han fiskade med nät och ryssjor och liknande.Fisken kunde han sälja till några utvalda,samma var det med viltet han skjutit eller fångat i snaror.Det var mest harar och fasaner som det var mycket gott om på den tiden.Han ägde varken marken som backstugan låg på eller marken han jagade på.Markägaren eller disponenten brydde sig inte,för han fick färsk fisk och vilt på bordet.
Om någon skulle prova på att leva som Josef i dag,så skulle han nog bli hämtad av polisen.Han var inte så noga med varken jakttider eller jaktmarker,likaså med fiskevattnet.Men han var ju självförsörjande och levde av naturen.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

gråvarg

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 19 okt-11 kl 04:23 »
är du seriös med det så snackar vi mer. Sverige är en perfekt plats för sådant levene. Det som jag har lekt med tankarna änsålänge skulle vara, jakt, fiske, samla, odla och herde samhälle. Odla mycket vete och havre. föda upp kaniner, renar eventuellt getter med. att ge sig ut på en sådan här sak, för att få en chans när vintern kommer vore att börja så fort som vintern börjar lida mot sitt slut. ge sit ut när snön töar, för att sedan ha så lång tid som möjligt på sig att bygga rätt sorts boende som klarar av en svensk vinter. 1a året är ett stooort förråd av proviant att reckomendera. Se till att ha tillgång till en affär eller liknande för att kunna införskaffa sig mat och verktyg man kan behöva. Det är inte att fuska utan är en del av den perioden det tar för att komma i fas med ens mål, att bli självförsörjande.

men hör av dig, jag har mycke tankar om ämnet och börjar bli mer än sugen på att slå slag i saken, behöver bara jobba ihop ett kapital först.

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser