Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undrar om min dvärgget ska killa inatt eller om det kan vara ett tag kvar.  (läst 38782 gånger)

LillSkruttet

• Jämtland
Hon har en hage bredvid dom andra.. så jag tog ut henne för att hon bli lugnare å tryggare av att ha sin flock nära...
(För jag tro getter är flockdjur,men jag kanske har fel?  ::) )

Veterinären anser att de inte är någon fara i dagens läge,,, för nu som längst har hon gått 145 dygn... (Då har jag räkna med att killingen var en vecka när den togs ifrån henne)

Sen kunde getter vara trötta när dom var dräktiga å det var inge konstigt med de... så länge hon var pigg när hon var vaken... så jo getter kunde sova djupt!

Känns som att ställer man frågor här så finns de dom som försöker hitta massa fel på en... inte alla, men för många!

Allt var iaf bra med geten... hon var svullen å hade fyllt juvret men endel kunde bli svullna tidigare å vissa fyllde juvren tidigt å andra kunde fylla när killingen kommit... så hon ansåg inte att jag behövde vara de minsta orolig...utan att jag kunde ringa igen om hon skulle hänga med huvudet i vaket tillstånd. eller om de var nått annat jag skulle reagera på...
Men i dagens läge var geten frisk å kry...

Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Ah, äntligen ett besked!  Va bra!

Vi har allt varit ganska oroliga för Din get.  Hoppas nu att nästa gång Du har anledning att skriva i den här tråden, så blir det ett glatt budskap!

Fast, lite orolig är nog jag ändå fortfarande ...  :P

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

• Jämtland
Ja å du har varit till stor hjälp, de ska du ha stort TACK för ;D vet sa oxå att de såg ut som hon skulle killa... men att allt såg bra ut å att vissa getter kan börja med allt tidigare som svullnad å juver mm, så behövde inte oroa mig än=) lät som de kunde dröja flera dagar till eller att de kunde ligga en killing här i morgonbitti... bad henne inte kolla så mycke om när, utan mest om hur det var med geten=)

Jag är orolig jag med... för de kan ju bli vilken natt som helst å hon får panik om jag låser in henne i båset... då hoppar hon å stångar som en galning å ska ut till sin hage... så hon har bara hundkojan å korp paret har bo i en tall ovanför... så de är de jag oroar mig för...

Har hört att korpar tar ihjäl killingar på ett otroligt grymt sätt :-\
Men ena hunden får sova ute nu på nätterna, så jag hoppas inga ovälkomna gäster dyker upp...

Sussilo

• Gäst
Bra att få besked från sakkunnigt håll. Lycka till  :)!

Methoni

• Närke
Det var ju skönt att vet tycker att allt är okej...då kan du slappna av lite.

Jag tror alla här på forumet gör så gott de kan för att bidra med sina erfarenheter...och eftersom det är så olika från get till get....förlossning till förlossning....samt att vi inte kan se det aktuella djuret....så kan man inte göra mer än så.  :)
Som frågeställare får man sedan väga in de olika erfarenheterna man fått ta del av.....och försöka finna ut hur det är just med mitt djur.

Nu väntar vi med spänning på nedkomsten...för det är lycka det :)

Beatrice Aurore

• Gäst
Jag tycker du har fått mycket bra svar på dina frågor här. Att man ifrågasätter en del detaljer är väl för att kunna få fram vad som är vad för att kunna ge så bra svar som möjligt. Här finns ju många frågetecken i din beskrivning och som Methoni skriver så kan vi ju inte se ditt djur.

Sussilo

• Gäst
... så hon har bara hundkojan å korp paret har bo i en tall ovanför... så de är de jag oroar mig för...

Häckande korpar ovanför getens koja skulle oroa mig också. Skulle det gå att bygga en nätgrind till kojan som kan stängas på nätterna? Då kan geten se ut till bockarna och har skydd för sig och killingar om hon skulle föda på natten/gryningen.

Miss Evil

• Skåne
Hej! Jag tror att om det är nytt för en så tittar man så fasligt noga och ser saker som de erfarna inte ser. Jag vet när första kalvningarna skulle ske och jag såg slemm hit och dit och undrade om det stämde och grannarna sa bara att jag glodde för mycket på mina djur  ;D
Och när jag fick får stängde jag in en tacka i en hel vecka för hennes juver var så stort och hon såg ut som hon bäddade. Hon tyckte det var så trist så jag släppte ut henne. Då lammade hon!!
Man lär sig att se vad som inte verkar stämma men även de mest erfarna missar ibland. Hoppas det går bra för din get. Jag är övertygad om att hon trivs bäst bredvid sina kompisar och att du gör det som är bäst för din get. Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Trollmor

• -
(...)  Då lammade hon!! (...)  men även de mest erfarna missar ibland. (...)

Ja, en liten omröstning kanske?  Hur många av oss har någon gång blivit grundlurade av en get beträffande när hon ska föda?

*Räcker upp handen!*

LillSkruttet

• Jämtland
haha min get har grundlurat mig nu ett X antal gånger! Min sambo tro att jag gullat för mycket med henne när de gäller gosaker å omvårdnad så hon har lärt sig att bäddar hon å flåsr lite mer än vanligt så får hon nått gott ;D (han har nog rätt, men de behöver han ju inte få veta att han har ;D )

Jag hade en höna som ruva i den där hundkojan hon ligger i, å då satte min sambo ett galler från en såndär kaninbur som man har inne..den satte han för med spännband, så jag har funderat på de men är rädd att killingen då ska fastna med benet i gallret på den... sen fick jag tipset om att lägga ut gammal mat i skogen där korparna är.. å sprida ut den för då skulle korparna ta den först... sen har jag ena hunden ute, å då har inte korparna vågat visa sig på marken... men de är kanske bara en tidsfråga...

Men börja nu ge upp hoppet om en killing, men lär bli så att den natt man inte är ute så kommer den säkert:D

trassla

• Gäst
Oftast är det ju så att man tror att det skall killa och man går och tittar till dem lite extra så händer det ingenting. Men rätt som det är när man kommer ut till dem på morgonen så finns det en liten killing stående där. Så har det varit för mig. Getternas juver har varit stora ungefär någon vecka innan de killat, och man tittar till dem lite extra, och så plötsligt när man kommer ut till dem på morgonen så står det enliten telning där. Lycka till!!!!

Trollmor

• -
Ja, risken är att man går ut och ställer väckarklockan och går ut, och tittar till, och går ut igen.  Och sen, när man faktiskt behövs där ute, då sover man som en stock, totalt utmattat av allt nattvak.  Det har hänt mig ett par gånger.  Inget kul att hitta en kär vän med förlossningsbekymmer när man raglar ut på morgonen ...  :(

linisgirl

• Ångermanland
Blitt några bebisar???

LillSkruttet

• Jämtland
10 hundvalpar har vi fått... men inga killingar... :-\ skulle ringa vet igen om en vecka om de inte har blive nått....

Grönöga

• Dalsland
Hur har det gått med henne?
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

LillSkruttet

• Jämtland
Det har inte blive nått... å hade en fåruppfödare här och utan att jag sagt att getterna skulle killa så sa hon "den där geten ska ju killa när som helst" å de var 3 dagar sedan... men vet kommer hit på tisdag om de inte skulle ha blive nått innan...

Men nu är hon knappt nå slemmig baktill, utan bara svullen å lite röd... så de där slemmiga tro jag är proppen som har gått... läste att de kunde börja ca en månad innan...

Men nu är hon i sin lilla trygga hage med hennes hundkoja igen.. å nu ligger hon mycke nere med baken, men står som på knä med frambenen... så nu har jag henne under stenhård koll... sen i morgon när jag jobbar så kommer min mamma passa henne...(hon är van vid får) å även hon säger att de nog är dax... men jag tycker de borde vara mer slem där bak... är ju mindre nu än vad de har varit sista veckorna :-\ så börja krypa i kroppen på mig nu å oron börja komma mer å mer... men geten är pigg å äter och dricker som vanligt...

LillSkruttet

• Jämtland

Antingen är det inte alls dax, eller också är något grundligt fel.  Går det att komma in med några fingrar bakvägen, eller springer hon iväg då?  Dessvärre är just getter inte öppna mer än ungefär 2 timmar, innan det åter icke går bra att gå in med en hand och hjälpa till.
[/quote]

Har bara kolla med ett finger nu, å de brydde hon sig inte i... ville inte prova fler för är rädd att jag som inte är van ska göra henne illa... men ett finger gick bra... hon brydde sig inte de minsta i de...

Sussilo

• Gäst
Du har PM

Zickan

• Jämtland
    • Djuren på Höjda
Jag har ett par bekanta som jag känner väl som har haft dvärggetter i flera år, och de säger att detta är ganska vanligt och att det inte är någon fara.
Bilderna du har skickat såg bra ut, hon är svullen och så, men det är ingen fara med henne!

Skulle hon va dålig så skulle hon inte bete sig som hon gjort enligt din beskrivning och bilderna, slutar hon äter, dricker och inte vill göra nånting är det ett varningstecken, men detta är det inte.
Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

Trollmor

• -
Inte ska vi låta det gå så långt att geten slutar äta ???  Då mår hon jättedåligt, och prognosen är urusel.  Om våmmen stannar, då är det svårt att komma tillbaka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser