Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undrar om min dvärgget ska killa inatt eller om det kan vara ett tag kvar.  (läst 38795 gånger)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
:-[   RÄTTELSE - och ursäkt!

Du hann skicka en väldigt viktig upplysning medan jag skrev ovanstående inlägg.  Jag rättar till:

1 LÄMNA INTE GETEN UR SIKTE
2 förbered Dig för problem:
 Koka vatten (10 liter) LÅT SVALNA!
 Rengör noga ett handfat
 Ta fram flytande tvål
 Ta fram RENA handdukar
 Förbered så Du kan tvätta händerna snabbt
 Ha en ren rock eller jacka till hands
 Tvätta redan nu geten med såpa och ljummet vatten runt svans och könsöppning
 Skölj med det kokta vattnet
 Torka med REN handduk
 VÄNTA ...  Men inte mer än 4 timmar

Snälla!  Jag ber om ursäkt för att jag förivrade mig i föregående inlägg, men håll oss informerade!
Skriv här i tråden eller i PM.  Jag följer alternativ.nu ofta idag, för Din gets skull.

Hoppas på det bästa! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

LillSkruttet

• Jämtland
ja jag skulle aldrig gå in i geten så...så oroa er inte för att jag ska leka vet....

Men distriktsveternären vi har håller till 15 mil härifrån... har ringt henne en gång angående en häst...Tog lång tid innan hon kunde komma.... å den andra veterinären har helt stängt idag... hon har därimot öppet i morgon... men de som gör så jag bli brydd på allt är att jag har haft djur i hela mitt liv... å jag har alltid sett på djuren när dom har varit sjuka...har även vana för getter som inte mått som dom ska... de jag inte är van vid är när en get ska killa... å jag har haft en kobonde här sen har jag haft vet här... jag har haft 3 olika fårägare här... och en getägare... ingen av dom säger att geten mår dåligt... ingen av dom säger att de ska vara nått fel på killingarna i magen av vad dom kan se... å vet kände å klämde... å jag tro en vet som har jobbat i XX antal år borde se om det skulle vara nått på tok... men man kan ju inte vara helt säker...så ta inte detta som att jag inte ta in de ni säger... men jag förstår inte vad de är för fel med de ni ser å vad dom som har varit hit å sett geten kan ha missat....

Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Sussilo

• Gäst
Tack för foton och fint att du lyckades. Men du, din 3:e bild från slutet visar den konstigaste getrumpa jag sett. Vet inte om det är perspektivet i bilden, men det ser ut som hela rumpan putar utåt. Så har det inte sett ut på mina getter ens under födslarna. Inte heller har könsöppningen varit så öppen och svullen så länge. Hoppas att killningen sätter igång mycket snart. Det är inte fel att ringa och förvarna veterinären.

LillSkruttet

• Jämtland
Ja den 3e bilden ser de mer svullet ut på... den tog jag mest för att ni skulle kunna se slidan men hon är väldigt svullen... å hon svullnade upp mycket mer inatt... såg de vid 04 i morse när jag var ut...kl 24 var hon inte alls så svullen... men hon är väldigt svullen där..

Men inte så svullen som de ser ut på bilden dock:D

Har prata med Vet å hon har vissa telefontider... men jag kan ringa å lämna meddelande så ringer hon upp om nått akut skulle bli...

Vet pratade jag med när hon var här... å inte idag... men hon vet vad min lilla get går igenom=) dock är de hon som bara har öppet på veckorna....den andra bor långt ifrån oss

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Aha, då är mitt inlägg (som jag skrev nerkopplad) delvis inaktuellt.  Men jag skickar det ändå.  Så här skrev jag:

"Å, Du kände på fel ställe - då är det ju en helt annan sak!  :)

Men även jag tycker att Du ska hålla mycket noga koll på henne.  För något är fel, även om en del kan rättas till av geten själv.  Torptomtens checklista är bra.  Följer Du den, så ger det i alla fall gott intryck hos veterinären:  "Här är en djurägare som bryr sig om sin get."

Jag har sett liknande svullnad på könet på en av mina getter.  Hon såg ut så resten av livet EFTER en svår förlossning.

Jag repeterar:  Bäckenbanden släpper cirka 24 timmar före förlossning.  Regelbundna värkar = öppningsskede cirka 4 timmar.  Det är då geten krafsar, lägger sig, reser sig, lägger sig på andra sidan osv.  Och krystvärkar = utdrivning en HALV timme.  Och en eventuell nummer två efter 10 minuter.  Två timmar senare har förlossningsvägarna åter slutit sig, och en veterinär kan inte längre föra in händerna utan att riskera att allvarligt skada geten.  Man har alltså inte alls lika lång tid på sig för att hjälpa en get jämfört med kor och många andra djur.

Och kom för allt i världen ihåg att kolla att veterinären kommer ihåg att just dvärggetter är extra känsliga för ett av de vanligaste bedövningsmedlen.  Det heter Rompun, och är bra och effektivt, men ska doseras helt annorlunda per kilo get än per kilo ko.  Och dvärggetter är alltså ännu känsligare än andra getter.

Hur mycket en ultraljudsundersökning kostar vet jag inte, och jag tror inte att alla veterinärer har utrustningen.  Jag vet inte om det går att ta med dem ut i fält.  Fråga veterinären!

En liten get är ju en baggis att stoppa in i en bil och åka till veterinären.  I jämförelse!  Oftast blir det billigare också.

Nu hoppas vi på det allra bästa.  Men inte vänta passivt.  Håll koll, fråga veterinären.  Kanske hän har en kollega som är mera intresserad och därmed erfaren på just getter?"

Vi har visst oroat oss delvis i onödan.  Geten (vad heter hon, när hon nu är en sån kändis?) har alltså - hoppas vi - inte hållit på och försökt föda alls, och vi som trodde att hon hade värkar!  Det hela kommer tvivelsutan i ett helt annat läge!  *Håller Tummarna!*

Även jag kommer att kolla ganska ofta hur det går.

Förresten är det en söt get!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

• Jämtland
Geten heter Lill-Lisa=)

1 LÄMNA INTE GETEN UR SIKTE

Nejdå.. henne har jag dunderkoll på=) tro jag haft de i 3 veckor ;)

2 förbered Dig för problem:

Koka vatten (10 liter) LÅT SVALNA!  Det är klart
 Rengör noga ett handfat. Det är klart
 Ta fram flytande tvål: Det är klart
 Ta fram RENA handdukar: det är klart
 Förbered så Du kan tvätta händerna snabbt:det är klart
 Ha en ren rock eller jacka till hands: Det ärklart
 Tvätta redan nu geten med såpa och ljummet vatten runt svans och könsöppning: Nästan klart...hennes vilja att inte bli tvättad var starkare än min=)
 Skölj med det kokta vattnet:Klart har även börja koka nytt
 Torka med REN handduk: De gick dock inte... hon är envis som få
 VÄNTA ...  Men inte mer än 4 timmar

Tro ni att de kommer bli ikväll nu när ni sett bilderna? för jag vet inte hur mycket slem de ska vara innan de är på G.
För isf kanske man ska byta halmen i hundkojan hennes... (får börja kalla de getkojan) La in nytt för 3 dagar sedan... men de kanske ändå ska bytas...ser rent ut men kanske ska bytas ändå?

LillSkruttet

• Jämtland
kunde dock inte tvätta henne mycket... men de kanske går bättre senare när hon ligger ner.
Hur viktigt är de att tvätta henne då? för hon tycker inte alls om att man är vid baken nu... å jag vill helst inte stressa henne...

Sussilo

• Gäst
"Tro ni att de kommer bli ikväll nu när ni sett bilderna? för jag vet inte hur mycket slem de ska vara innan de är på G."

Jag brukar bara gå efter bäckenbanden och ev. förändrat beteende. När bäckenbanden har släppt och jag inte kan känna dem mer, har geten killat inom ca 24 tim  :) . Kan du känna dem, eller hur var det?

"Hur viktigt är de att tvätta henne då? för hon tycker inte alls om att man är vid baken nu... å jag vill helst inte stressa henne..."

Tycker inte du ska stressa henne. En tvätt kan vänta tills det blir nödvändigt.
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 18:30 av Sussilo »

LillSkruttet

• Jämtland
jag vet inte hur dom ska kännas... men ni ser ju nu på bilderna vart jag trycker... å där är de mjukt... men vet inte hur jag ska känna för att känna hur de är...

Sussilo

• Gäst
Nä, det är mycket lättare att visa än förklara så här. Men de känns som två hårda/spända senor ungefär lika tjocka som vanliga blyertspennor, åtminstone på mina stora getter  :)
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 18:35 av Sussilo »

LillSkruttet

• Jämtland
jag känner bara att hon är mjuk=)

Nä nu bli de ut och hämta havre å lägga i hö sen en stor koll efter dessa senor=) kommer snart:D

LillSkruttet

• Jämtland
de där gick fort...

på höger sida känner jag inget... men ana som en sena lite på vänster sida... den som kom å gick... men fick en känsla av att de var lika stor som pennor,,, men som sagt den var som smygande...

Sussilo

• Gäst
Smygande ligament, inte lätt det där  :D. Hoppas både du och Lill-Lisa kan koppla av och få en lugn natt - om hon inte tänker killa.... Men håll koll på henne!
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 20:12 av Sussilo »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Ja, det är ingen bra idé att kolla och kolla, och gå upp massor av nätter - och sen sova av ren utmattning den natten man verkligen behövs ...  :P

Bäckenband:  Har Du nu möjligen en bock att jämföra med?  Eller någon annan som Du är 200% säker på att den inte är dräktig?

När bäckenbanden är spända känns de som delar av skelettet.  När de är helt slappa kan man inte hitta dem alls.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

• Jämtland
jag har 2 bockar å 2 getter...
men ena geten är hon på bilderna å den andra ska killa om ca 2 veckor=) Där är jag säker:D

Men då ska jag kolla på bockarna sen... =)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
De flesta av mina getter killar antingen när jag ger hö på kvällen eller ännu helre mellan kl 3 och kl 6
men det är ju väldigt olika!

Det som förvirrat mig är att jag fick uppfattningen att bäckenbanden varit mjuka i 14 dagar!

Men fortfarande bör inte en get se ut som på bild 3.
Jag  hoppas dock nu att geten kan få killingen någorlunda rätt.  Efter som geten tydligen inte började släppa bäckenbanden förän i går, så hoppas jag nu att killingen lever och själv kan hjälpa till!

Hoppas på allt det bästa!
/Tt

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

• Gäst
Det som förvirrat mig är att jag fick uppfattningen att bäckenbanden varit mjuka i 14 dagar!

Men fortfarande bör inte en get se ut som på bild 3.

Tycker fortfarande det verkar oklart var de där bäckenbanden befinner sig. Såg hon ut som på bild 3 från slutet när veterinären tittade på henne? För så ska det inte se ut.
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 07:20 av Sussilo »

LillSkruttet

• Jämtland
Nä då när vet var här så var hon bara lite svullen... å då menar jag väldigt lite... sen var hon lite lätt rosa..

Men sen på den där bild 3 ser hon mer svullen ut på än vad hon är... allt på den bilden ser större ut...

Men om jag känner på rätt ställe nu, då är de ett band som jag tro inte har släppt helt..
försökte känna på bockarna.. men dom låg ner när jag var ut igår... å nu springer dom bara iväg när jag ska känna...

Men läste på nått ställe i min tråd att de var en tjej som inte heller kolla dom där banden utan att hon gick på juver svullnad å slem.. så de var därför jag tog dom bilderna... för att på ena har jag tagit på juver å allt å på den 3e tänkte jag på slidöppningen å slemmet bara.. så den är tagen otroligt nära...därför ser de nog mer ut på den

Sussilo

• Gäst
Det var ju för väl att den där bilden inte stämmer med verkligheten. Bilder brukar inte ljuga, men visst kan de bli konstiga ibland. Men jag tycker inte att könsorganet skulle se så uppsvullet och irriterat ut före födseln. Nej, man kan inte gå bara efter juver, svullnad eller slem. En del sätter juver i mycket god tid, andra först när killingen är född. Du fäster för stor uppmärksamhet vid slemmet som inte alls är mycket enligt dina bilder. Bäckenbanden och markant  förändrat beteende hos geten är det jag går efter. I morgon kommer veterinären, koppla av och håll normal koll på geten. Med "normal koll" menar jag vid utfodringarna morgon, middag och kväll - om inte värkarbetet satt igång.

Filmen kanske kan vara till hjälp. Man behöver inte greja och peta med halmstrå som visas här.

Goat birth at Fias Co Farm
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 17:13 av Sussilo »

LillSkruttet

• Jämtland
Jo jag ska nog slappna av lite:D Men är så otroligt nyfiken på hur den lille ska se ut oxå... skulle de inte vara så att jag har min sambo och vår dotter hemma så skulle geten tom få sova inne i huset dessa nätter=)

tro snart att jag kommer slå upp ett tält i hennes lilla hage där jag kan sova=) för då skulle jag kunna slappna av helt:D

men nu när de bara är att vänta så kan jag ställa en annan fråga...

Jag vet ju inte vem av bockarna som är pappa, den ena bocken ser likadan ut som geten i färgerna...å den andra är vit, kan man se på killingen vem som är pappa tro ni?

Sen tänkte jag att om de skulle vara en bockkilling så tänkte vi sälja den... å är de en get killing så tänkte vi behålla den... men nu ska vi göra ett nytt vindskydd oxå så vi kan sära på bockar å getter... å jag vill inte kastrera mina bockar... tycker inte om när djur ska få ont och ha sår bara för att människor ska göra de lättare för sig själva.. (men de är vad jag tycker)

Men nu till frågan... om man då skulle ha en getkilling och bocken som är pappan skulle rymma å para sig med denna killing (när den är könsmogen såklart) vad skulle hända då?? De ska ju inte hända men OM

Dela detta:

* Inloggade just nu

155 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser