Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undrar om min dvärgget ska killa inatt eller om det kan vara ett tag kvar.  (läst 38789 gånger)

Methoni

• Närke
GRATTIS!!!!
Vad skönt att allt gick vägen   :)

Grönöga

• Dalsland
Grattis! Vad roligt att dom äntligen kom ut och allt gick bra!
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

LillSkruttet

• Jämtland
Gettestort GRATTIS till både Lill-Lisa och dig  :D ! Så skönt att all oro och väntan är över. Vilka små raringar! Vet du vilken sort än? Fick du vara med vid födseln? Jag gissar att den vita bocken är pappan. Grattis till honom också!

Tack=)

Ja jag var med hela tiden... å denna get är nog inte som alla andra...de var hunden som visa mig att nått var på G..

Skulle ut i skogen med hundarna å klippa ner sly, men då skrek geten efter mig (som hon gjort i över en månad nu) jag gick vidare men ena hunden vägrade följa med hon satt bara å kolla på Lill-Lisa utanför hagen... gick då tillbaka å släppte ut Lill-Lisa och då kom hon å hunden med... men hunden börja tvätta henne i baken och hon var inte den som tacka nej till de.. sen påväg tillbaka så satte hon sig ner för att kissa å då såg jag en liten bubbla komma..så sprack den på en gång... den var som en MSK i storlek... tillbaka ner å geten ställde sig vid havrebyttan å självklart fick hon lite havre ;D hon åt på de å sen in i sin lilla koja å då började hon ta i :) men inge bäddande å inge högt bräkande.. utan hon bara krysta..så kom den där bamsebubblan som bruka komma... jag slängde mig över telefon å ringde mamma (som har fårvana) hon kom upp å då ställde sig Lill-Lisa å åt.. sen in ikojan igen å då börja hon krysta å första kom...(en bock) sen tvätta hon den å efter 5 min kom andra (en get) ;D

Så jag känner att jag har mycket att tacka hunden för=)
Hade inte hon varit så knepig så hade jag lämna geten sen hade de blive en mycket längre promenad ;D

Hela vår familj tackar för all uppmuntran och alla GODA å FINA RÅD vi fått... Trollmor och sussilo ska ha JÄTTE TACK för erat stöd och er tid:D nu känner jag mig trygg till nästa gång ;D
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 22:02 av LillSkruttet »
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Sussilo

• Gäst
Klok hund och duktig mamma get! Har de små fått i sig en skvätt mjölk så är ju allt frid och fröjd.

LillSkruttet

• Jämtland
ja den hunden är otrolig... hon som fått valpar nu... men getterna har hon oxå som sina små barn:)

ja dom har dia å vandrar runt på vingliga ben gör dom oxå:D

Sussilo

• Gäst
Härligt! Vi ser fram emot att få bilder på hur de små växer. Vad är det för hund som är så klok?

Falkgården

• Norrbotten
GRATTIS!!  Vilka sötingar!! Har oxå följt tråden, härligt att allt gick bra ;D
Bor med sambo, 5 barn & 3 hundar...en naken,en puff & en Varghund.Har alltid haft en dröm om många andra djur & nu hoppas jag på att inom en snar framtid få utöka familjen med några fler djur :-).......har för många år sen gått lantbruksskola & har jobbat på både jordbruk,svingård & som hästskötare

LillSkruttet

• Jämtland
Härligt! Vi ser fram emot att få bilder på hur de små växer. Vad är det för hund som är så klok?

Det är en rakryggad schäfer på 5 år=) så hon ska ha koll på allt sen vakta hon alla djur som hon ser att jag och hennes husse tycker om=)

Ska försöka komma ihåg att lägga in bilder på hur dom växer, men är så lätt att säga att man ska.. sen att göra de det är lite värre ;D
Men bockkillingen kommer vi att sälja om allt går som det ska...

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Grattis!!!
:D till en så duktig hund!
:D till att hunden fungerar så väl ihop med geten.  Det kan Du komma att ha mycket nytta av.
:D till en så förtroendefull get som lät Dig vara med.
:D till en mor som ställer upp.
:D till två fiiina killingar!  :D

Några frågor, dock:

* Fick Du se efterbörderna/moderkakorna?
* Hur såg de i så fall ut?
* Hur ser geten ut baktill nu?  Jag skulle gärna vilja se en bild eller ett par!
* Har killingarna diat, och fått i sig råmjölk?

Roligt att Du har lagt ut bilder, och att vi fick följa upplösningen!

Hälsningar!
/Tt

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
:D Vilken lättnad!  :D

Och vilka fina bilder! :D  Både motivet och kvalitén.

Jag har också funderat mycket över den här historien.  Och ängslats.

Även jag vill gärna se efterbörden och Lill-Lisas bak efter förlossningen.  Om det går.  Den ena killingen ser lite blodig ut, vilket brukar betyda att mamman gick sönder något under förlossningen.  Det är inte ovanligt, och brukar inte leda till några bekymmer, men när hon såg ut som hon gjorde före förlossningen, så vill jag gärna kolla lite extra.

Efterbörden äter modern oftast upp, och det är bra om hon gör det.  Den innehåller en del saker som hon behöver.

Även från mig ett JÄTTEGRATTIS till det fina förhållandet mellan get, hund och Dig.  Det är inte så väldigt vanligt att en get låter hunden slicka i baken när det gör ont.  Lät hon hunden slicka killingarna torra också?

Och visst är det underbart att få vara med om detta livets under!  När det går bra!  (Fast, i det här fallet FICK Du ju inte vara med.  Du BEORDRADES att vara med, av såväl hund som get ... ;) )

Å, vad härligt med fina friska killingar!

(Nu kan vi börja gifta bort dem! ;) )

Och så ett litet råd:  Passa på att lyfta upp de små under deras första 24 timmar i livet.  Så de fattar att Du inte bits.  Då kommer de att springa TILL Dig i morgon, när de springer fortare än Du.  Roligare att bli jagad av killingar än att jaga efter dem om man behöver få tag på dem!  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

• Jämtland
* Fick Du se efterbörderna/moderkakorna? Ja de tog 1 timma för moderkakan att komma ut efter de att killingarna hade komme... jadu hur den såg ut...Jag satt först å kolla... men sen kände jag att jag var tvungen att gå in å äte nått...å när jag kom ut då hade den redan komme ut... men ca en timma efter... den var röd, blå sen var det nått som såg ut som nå strängar i den... å full med halm å hö... men när jag gick in då var den en bit ute, å då droppa de blod från den... men när jag kom ut å hela var ute då såg den bara blodig ut... men blev inte blodig när jag rörde vid den... så misstänker att hon hade hunne slicka bort endel... men den fick ligga en kvart till sen gick jag å grävde ner den.... (vill inte att hundar eller nått annat djur får tag på den)

* Hur ser geten ut baktill nu?  Jag skulle gärna vilja se en bild eller ett par!  har inte fått se bakänden så tydligt efter att moderkakan kom ut... så de kan jag tyvärr inte svara på än...å kameran är på laddning nu... men kan ju knäppa kort på henne i morgon om jag hinner...

* Har killingarna diat, och fått i sig råmjölk? ja vi lämna inte geten förns vi var säkra på att de kom mjölk och att båda killingarna diat å sen kolla vi även så dom kunde resa på sig=)

De jag blev brydd över var att hon har varit otroligt pigg hela dagen... alltså hon klämde bara ur sig dom utan att tveka de minsta... å de blev jag brydd över... för får hundar katter dom snurra ju runt innan å ändrar ställning hit och dit... men Lill-Lisa gick som bara raka vägen in å klämde ut sen ut å åt å in igen..fanns inte en tvekan i henne....
Känns så knepigt att hon övergav sin förra killing...för nu vet hon exagt vad hon ska göra.
Men hon är 1år och någon månad nu... så hon var väldigt ung när hon fick den förra... :(

LillSkruttet

• Jämtland
:D Vilken lättnad!  :D

Och vilka fina bilder! :D  Både motivet och kvalitén.

Jag har också funderat mycket över den här historien.  Och ängslats.

Även jag vill gärna se efterbörden och Lill-Lisas bak efter förlossningen.  Om det går.  Den ena killingen ser lite blodig ut, vilket brukar betyda att mamman gick sönder något under förlossningen.  Det är inte ovanligt, och brukar inte leda till några bekymmer, men när hon såg ut som hon gjorde före förlossningen, så vill jag gärna kolla lite extra.

Efterbörden äter modern oftast upp, och det är bra om hon gör det.  Den innehåller en del saker som hon behöver.

Även från mig ett JÄTTEGRATTIS till det fina förhållandet mellan get, hund och Dig.  Det är inte så väldigt vanligt att en get låter hunden slicka i baken när det gör ont.  Lät hon hunden slicka killingarna torra också?

Och visst är det underbart att få vara med om detta livets under!  När det går bra!  (Fast, i det här fallet FICK Du ju inte vara med.  Du BEORDRADES att vara med, av såväl hund som get ... ;) )

Å, vad härligt med fina friska killingar!

(Nu kan vi börja gifta bort dem! ;) )

Och så ett litet råd:  Passa på att lyfta upp de små under deras första 24 timmar i livet.  Så de fattar att Du inte bits.  Då kommer de att springa TILL Dig i morgon, när de springer fortare än Du.  Roligare att bli jagad av killingar än att jaga efter dem om man behöver få tag på dem!  ;)

Ja jag fick se den=) men grävde ner den nu... för är rädd att den ska locka till sig andra djur, men lät den ligga så jag var säker på att hon inte skulle äta mer av den innan jag tog bort den...

Nä killingarna fick inte hunden gå nära, men det var mitt beslut...  :) med tanke på att hunden vet vad en get är men jag vet inte vad hon anser om en blöt killing...så hon ska få träffa killingarna sedan när både jag å husse är nära:D för hon är husses lilla vovve å lyssna mer på honom.. men hon låg utanför hela tiden... å tillslut fick jag ta in henne till hennes valpar...hon glömde nog dom ett tag där=)

kameran var på laddning...men drog ut den å knäppte några kort... å kolla lite i baken nu..(fick locka ut henne med lite gosaker) hon är blodig i baken.. å jag får inte tvätta... men mamma sa att de inte var så viktigt, utan att jag istället kunde bytta halmen ofta... så vi inte stressa henne... så nu har jag bytt halmen ikväll efter moderkakan..sen får jag byta i morgon igen... men om jag har tur så kan min dotter ha hunne knäppa kort på moderkakan=) för jag vet att hon satt med kameran när jag hade stoppa den i byttan... kameran ska bara få ladda lite till..sen kan jag försöka få över lite bilder=)

Trollmor

• -
Oj, nu är det fart i tråden ska jag säga!  Så här skrev jag innan jag kopplade upp mig:

"Tack för beskrivningen, det där låter som en normal efterbörd.  Själva efterbörden ska inte blöda, eventuellt blod kommer från geten.

Jag har aldrig märkt att hundarna mått illa av att äta efterbörd, men det bästa är om modern själv äter den, på grund av de hormoner och annat som den innehåller.  Som hon behöver.

Efter den här beskrivningen från Dig tror jag att det var så här:  Förra gången var hon ung och därmed liten.  Det gjorde så ont, så hon blev chockad.  Och då fungerade inte omvårdnadshormonerna som de skulle.  Och så blev hon skadad i könsöppningen, därav utbuktningen så långt före denna förlossning.  Sen har hon gått omkring och öppnat sig länge, och när Du kom var allt förberett, och bara att klämma fram.

Och vi som oroade oss så ...  :P

Ja, den hunden ska Du vara glad i!  Vi ser fram emot roliga bilder på hund och killingar!  Har Du valpar också?  Killingar och valpar, det blir svårt att fotografera, men oj vad Du kommer att få se mycket roligt och gulligt!

(Nej, LottaLuvin, Du ska inte, inte, skaffa get nu.  Titta på Lillskruttets bilder i stället!)

Hälsar den kloka Trollmor.  :-[ "

Om geten tillåter hunden att slicka killing så är det nog OK.  Men spar det till nästa gång, Du.  Det är aldrig fel att vara försiktig.

Tvättar gör man om man måste gå in med handen.  För att inte föra in några bakterier eller annat skit.  Så nu behövs det inte!  :D  Killingarna är ju ute!  :D

Och till nästa gång är Du säkert som en hök på den, för att kunna anteckna exakt betäckiningsdatum!  ;)

« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 23:53 av Trollmor »

LillSkruttet

• Jämtland

By lillskruttet at 2011-07-04

Moderkakan har rulla rund i hagen... men när jag hitta den så såg den ut sådär.. men då var de ingen getlort på den ;D

Trollmor

• -
Jag tycker den ser jättefin ut.  Det man tittar på är om den är hel, att allting har kommit ut, så ingen bit sitter kvar där inne och ruttnar.  Och att den verkar ha varit fräsch, att den alltså inte börjat småruttna medan den var kvar inne i geten.  Men i så fall brukar inte killingarna må helt bra.  Och det gör väl Dina?

Och här syns inget som får mig det minsta orolig för Lill-Lisas hälsa!  Det Du ska kolla härnäst är att killingarna får tillräckligt med mjölk.  Det ser Du på om de växer och skuttar som de ska.  Och att de äter på båda spenarna.  Om de ratar den ena, blir juvret förstås snett, och det beror oftast på problem i den spenen.  Det måste Du i så falll förstås åtgärda.

Och jätttefina bilder, som gick fint igenom mitt lilla modem!  :D  Nu kan Du undervisa andra om hur man lägger ut bilder!

Sussilo

• Gäst
Du skriver att Lill-Lisa är ett år och någon månad. Alltså 13 mån, en normal ålder för en get att få sin första killing. Lill-Lisa killar för andra gången, vilket innebär att hon var högst 3 mån när hon blev betäckt första gången  >:( . Killningen blev antagligen svår och förmodligen fick hon bestående vävnadsskador som gör att hon idag ser ut som hon gör i baken. Geten har varit dräktig 10 mån i sträck, med avbrott bara för killning, och har gått igenom två killningar på den tiden. Tur att Lill-Lisa nu har ett kärleksfullt hem hos dig.  Jag skulle nu göra ALLT för att geten inte får träffa någon bock, inte ens i 5 minuter, förrän till tidig vinter. Mamman måste nu få en låång vilotid och få njuta i sommar av gott bete och de fina killingar hon har :) . Tänk också på att den lille bockkillingen kan bli könsmogen mycket tidigt....
« Senast ändrad: 05 jul-11 kl 09:18 av Sussilo »

LillSkruttet

• Jämtland
ja idag skuttar killingarna runt... så dom ser ut att må bra=)
Ja bockarna kommer varken Lill-Lisa eller andra geten få träffa förns dom fått vila ut... men om jag sätter ihop dom med bockarna i december är de för tidigt?
vill helst ha killingarna i Maj å inte mitt i sommaren ;D

Och när kan man sälja en killing? ena bocken fick jag köpa när han var 3-4veckor... fick mata han på flaska å de tycker jag är rent dårskap....för man såg att han var klenare än andra...
Så nu undrar jag när ni brukar sälja iväg era? vid 2-3 månaders ålder? eller är de för sent eller för tidigt?

Å sen hur gammal ska en killing vara när dom får paras? kan dom paras vid 1 års åler eller få killingen vid 1års ålder?

Methoni

• Närke
Ja, där kom ju mycket av förklaringen till det som satte myror i huvudet på mig (och flera)....hon var ung. Nu har hon sina små och verkar ju nu ta handom dem ordentligt.....nu behöver hon få läka ihop ordentligt och bara ägna sig åt di små :)

Jag säljer dem inte före 10v....det är då mina getter puttat iväg dem och inte vill dia dem längre.....många rekommenderar 12v...men just nu har jag två som jag inte har någon brådska att sälja...utan jag njuter av dem ett tag till ;)

Jag har också hundar (tre, två tikar och en hane) som vaktar killingar till tusen....så fort någon killing "gråter" så påkallar de min uppmärksamhet för att jag skall se till killingarna.....när det killas sitter hundarna utanför boxen och hänger med i allt som sker. Getterna accepterar hundarna och tillåter dem att slicka och nosa på de små. Den ena tiken kan sitta i timmar och bara hålla koll på killingarna.Det är helt underbart att se detta samspel mellan olika djurslag :)
« Senast ändrad: 05 jul-11 kl 09:14 av Methoni »

Sussilo

• Gäst
Med tanke på var du bor skulle jag också tycka att maj är en bra månad för killingarna att födas. Då ska bocken släppas in till getterna någon gång i december, precis som du skriver. Nu pratar vi ju dvärggetter och då skulle jag se till att bockkillingarna är avvanda vid ca 2,5 mån och sälja dem då, eller flytta över dem till bockhagen om de accepteras där. Getkillingarna kan gå kvar hos mamman längre, hon vänjer själv av dem om de får vara kvar en längre tid hos henne. Getterna bör vara ca 1 år när de föder sin första killing. Kolla sista meningen i mitt förra inlägg  ;).
« Senast ändrad: 05 jul-11 kl 09:53 av Sussilo »

LillSkruttet

• Jämtland
den meningen missa jag=) men då bli de bra att släppa ihop dom i december...så kan även getkillingen släppas ihop med dom då oxå :D
Ser nu att killingarna har lite inslag av brunt uppe på huvudet... så om några år kanske man får en brun dvärgget ;D tycker dom är så otroligt fina :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser