Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undrar om min dvärgget ska killa inatt eller om det kan vara ett tag kvar.  (läst 38779 gånger)

Sussilo

• Gäst
I början av december är din getkilling bara 5 mån, då hon fortfarande växer och utvecklas. 5 mån tycker jag är för tidigt att betäcka och skulle hållit undan henne ett par månader till. Sedan skulle jag låta henne gå ihop med den bock som jag gissar inte är far till henne.
« Senast ändrad: 05 jul-11 kl 11:22 av Sussilo »

LillSkruttet

• Jämtland
Haha.. jag som räknar helt galet... Missa att ett år har 12 månader å inte 10 ;D
Men då har du rätt.. ska sätta ihop henne med min andra bock i februari=)

Men då till nästa grej... min andra bock är en jämtbock enligt uppfödaren.. å han har nog rätt i de... men den är lika liten som dvärgbocken... å han är 1år å 4månader nu...
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Sussilo

• Gäst
 ;D ;D ;D Februari blir lagom för den lilla. Men först ska hon nu få mat av mamma get och växa..... Idag är getraser så uppblandade, så om du inte har genbanksintyg på den där jämtbocken gissar jag att han är en blandras med dvärgget. Eller så är din dvärgbock mycket stor.....  ;D. Kan vi få få en bild av de två bockarna tillsammans? Ge dom litet gott i en balja att stå och mumsa på, så går det lätt att ta bilder.

Methoni

• Närke
Generellt sägs det att man inte skall para djur där hanen har gener av större ras än honan eftersom det kan skapa problem vid förlossningen....man riskerar att ungarna blir förstora för honan att föda fram dem.

LillSkruttet

• Jämtland
Generellt sägs det att man inte skall para djur där hanen har gener av större ras än honan eftersom det kan skapa problem vid förlossningen....man riskerar att ungarna blir förstora för honan att föda fram dem.

Har hört de jag med... uppfödaren på dvärggetterna sa att de inte skulle vara någon fara.. för korsningarna såg ut så...
Alltså enligt henne så var de få afrikanska dvärgetter kvar... utan de getter jag har å som många andra har är bara dvärggetter...så hon sa att man kunde avla på bocken... medans uppfödaren på bocken sa att de inte alls var bra att ha en bock från stora gener till en liten get... så alla säger olika=)
Men min andra get är oxå en dvärgget, men mycket mycket större än Lill-Lisa.. så jag är bara glad att de var med dvärgbocken som hon fick killingar... men om man avlar på detta vis då?

Devil (dvärgbocken) halvbror till Lill-Lisa (samma pappa) och pappa till Lisas killingar...

Gaisha (svart dvärgget) inte alls släkt med devil eller Lill-Lisa men Devil kan vara pappa till dom Gaisha har i magen..å om de är så å Gaicha får en bock.. då kan jag väl spara den bocken å avla med den på Lill-Lisas get? eller bli dom för nära ändå?

För Erick som den lilla jämtbocken heter, han vill jag helst inte ha avkommor ifrån med tanke på att han var svag när jag fick honom... sen att han är en jämtbock men väldigt liten i växten å att jag fött upp honom på flaska... tycker mycke tala imot avel på han... så där kanske de är snällast att kastrera...vilket jag inte gillar:( men han kanske skulle må bäst av de...

Sen har jag aldrig satt nå öronlappar på nått djur... å när vi fick Devil så hade han stora sårskorpor på sina öron.... så jag tvätta öronen å fick de att läka mer,men inte helt... de var i februari. Nu för en vecka sedan å lekte han med kvistar å slet upp de där igen.. så då såg de illa ut å jag sa till sambon att ta bort dom vilket han gjorde... å jag undrar om man måste ha brickorna på djuren... räcker de inte med att ha dom i en påse å skriva djurets namn på påsen? för har hört om många som har problem med de där på getterna.. Hur gör ni?

Sussilo

• Gäst
Jag skulle inte heller använda en större bockras till en mindre getras, särskilt inte för hennes första killning. De där härstamningarna du beskriver, orkar jag inte reda ut  ;D. Jag tycker i stället du ska fundera över vad du vill med din avel och vad syftet är med den? Det finns redan en uppsjö av oönskade och svårsålda killingar som blir vandringspokaler på t.ex. Blocket.

Senare tillägg: Håller med om att "Erick" inte är något avelsämne. "Devil" är alltså både "halvmorbror" och pappa till den nyfödda getkillingen. Tycker inte du ska  fundera på att para de två.
« Senast ändrad: 05 jul-11 kl 19:46 av Sussilo »

LillSkruttet

• Jämtland
De jag tänkt med min avel är att jag ska ha 8 getter... sen de 2 bockar jag har=)
Men sen har vi tänkt sälja get och bock killingar...

Nä har inte tänkt para Devil med den här killingen... utan tänkte om den andra geten får en bock killing å om jag skulle kunna para den med Lill-Lisas killing.

Nä Erick bli nog en bock som bara får vara ;D leva livet ut och bara äta busa å må gott.. men ej bli någon fader:D

Beatrice Aurore

• Gäst
Söta killingar! Vilken färg har Devil och vilken färg har Erick?

LillSkruttet

• Jämtland
Erick är svart så har han lite vitt på panna öron å haka.. han ser ut som Lill-Lisa förutom att han är större å bock=)
Devil är en kopia av killingarna... =)

Beatrice Aurore

• Gäst
Då kan du nog vara säker på att Devil är pappan.  ;D ;D. Du är ju jättebra på att lägga ut bilder. Det skulle vara kul att se bockarna, särskilt ansiktet på Erick. Killingarna vill vi oxå se förstås.

LillSkruttet

• Jämtland

By lillskruttet at 2011-07-06

Min älskade lilla Erick ;D

Erick och Devil.. tänkte så ni ser storleken... dom är lika stora förutom att Erick är rundare om magen ;D Sen har Erick större horn.

Devil.. tro nog man med 99,9% säkerhet kan säga att han är pappa till killingarna ;D

Alla Getter förutom Lill-Lisa.. ;D

Bock killingen som har förstått att mamma å lillasyster vandrat ut på promenad..så han var fort uppe och sprang efter sin mor å syster ;D

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
Vilka underbara bilder!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Grönöga

• Dalsland
Åh så fina dom är LillSkruttet! Allihop!
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Beatrice Aurore

• Gäst
Fina bilder och så härligt getterna verkar ha det hos dig!

Sussilo

• Gäst
Snygga bilder, LillSkruttet! Skulle våga satsa ganska mycket på att "Erick" är blandras med dvärgget. Den vita färgen på nos och runt ögon ser utströdd  eller pudrad ut. Det är ett typiskt kännetecken bland dvärggetterna. Han kan mycket väl ha en skvätt jämtblod i sig också, han har den lite eleganta och graciösa kroppsbyggnaden som de brukar ha.

Din dvärgbock "Devil" ser stor ut. "Devil" är ju både "halvmorbror" och pappa till nyfödda lillkillingen. Att planera en parning med en bockkilling som han också är pappa till, låter inte alls bra. Hur ska du annonsera ut och sälja dessa framtida inavelskillingar?

LillSkruttet

• Jämtland
ja erick har nog dvärg i sig...

Kommer inte att para killingarna så om de inte är bra=) så de var därför jag frågade innan ;D får helt enkelt välja att ha en get mindre än vad jag tänkt å skaffa en till dvärgbock ;D för sen har vi lätt för att sära på dom med tanke på att jag å en annan familj delar på getterna..så de löser man lätt=)

Sussilo

• Gäst
Vad bra att du har getsamarbete med en familj till  :). Det finns flera seriösa uppfödare där man kan köpa en fin liten dvärgbock. Man kanske måste ställa sig i kö, men det kan det vara värt  :). Har killingarna fått några namn än?

LillSkruttet

• Jämtland
ja de är kö som gäller tro jag=) men jag har ingen jättebrådis med att para dom heller..  fråga mest bara för att vara säker på att man inte para dom för tidigt=) Nä några namn har vi inte än, står helt stilla i huvet när de kommer till namn... har ni några förslag?=)

Haha känns som jag har nya frågor hela tiden... dök upp en fråga nu idag som ni kanske kan svara på... den andra familjen har getterna på vindern med tanke på att dom har en ladugård å plats för mycket hö.. å där har vi stålstängsel vid vinterhagen... men här hos mig så har jag bara trådnät... å jag undrar om man kan släppa ut geten å killingen i en hage med trådnät... just nu stänger jag in dom i hönsgården på nätterna.. sen går dom lösa hela dagarna... men mina getter är vaken mycket på nätterna med.. å jag känner mig snäll med killingarna men elak mot Lill-Lisa...så kan jag snart inte ha dom lös längre heller för snart kommer alla dessa jakthundar... å dom har man ju haft problem med ett X antal gånger... så därför vill jag ha dom i ett elstängsel så fort som möjligt...men är rädd att dom ska göra som lamm ofta gör å kuta rakt in i stängslet å trassla in sig :(

Sussilo

• Gäst
Det finns ju heller inget som säger att man måste avla alls på de djur man har. De är ju fina och mysiga som de är  :). Elnät med ström i skulle jag inte våga ha till killingar. Men det där kan nog andra bättre. Namnförslag, hm? Var det Ulrika och Ulla som hade namnsdag när killingarna föddes? Tja, Ulrika/Ulla och Ulrik ?

Methoni

• Närke
Jag använder inte heller ström till mina små.....har fårnät.
Jag tycker inte du skall känna dåligt samvete för att du stänger in dem under nätterna...modern är nog tacksamma....både du och hon skulle bli förkrossade om det hände något under natten....så stäng du in dem tills killingen är så pass stor att inget rovdjur kan ta det.
Tills det är dax för "vinterförvaring" hinner ju killingen bli rätt stor så då är det ingen större fara med strömstaket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

100 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser