Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bibo ute i ett uthus???  (läst 2326 gånger)

elektronikfreak

• Öland
    • Elektronikfreak
Bibo ute i ett uthus???
« skrivet: 17 jun-11 kl 22:47 »
Hej!

Mitt första inlägg på detta forumet men jag var bara tvungen att registrera mig för att ställa en fråga jag undrar över.

Jag upptäckte i eftermiddag när jag var ute o hämtade motorgräsklipparen ute i ett uthus att när jag öppnade dörren - skjutdörrar till ett plåthus - så flög det emot mig massor av "flygfän". Det var definitivt inte getingar. Är van med både vanliga getingar o bålgetingar då de har haft bon ovanför terrassen i mitt hus. Nej, detta var några andra flygfän som såg ut som bin fast de liknande inte getingar.

Så min första fråga blir - finns det vilda bin? Frågan är säkert lika dum som att fråga om det finns andra planeter i universum. Så jag frågar så här - gillar vilda bin att bygga bo ute i ett plåt-uthus? Har mest ved därute o så bl a motorklipparen.   :-\

Har definitivt inga planer på att ta död på dom då jag vet att är det bin så är det nyttiga djur.  :)

Cheers...

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Bibo ute i ett uthus???
« Svar #1 skrivet: 17 jun-11 kl 23:33 »
Bin brukar vara lite håriga. getinga är släta.

Bin bygger vertikalt , getingar bygger horisontalt

lite bilder kanske ?

kan vara ett förrymt bi svärm .

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser