Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lågbudget växthusboende  (läst 24668 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Lågbudget växthusboende
« Svar #40 skrivet: 23 jun-11 kl 09:45 »
lite uppvärmning i växthuset på vintern. +10 grader till exempel. Det skulle möjliggöra odlande av subtropiska och vissa tropiska växter, och man skulle ha en grön och frodig omgivning året runt. Släpper man sedan ut djur som tamfåglar och ödlor och ofarliga ormar blir det som att bo i en djungel.

Visst är det en tanke som lockar men det känns fel ur energisynpunkt. Däremot tar man ju på det här sättet vara på spillvärmen från husen vilket möjliggör plusgrader året om och det är ju inte heller så illa. Vill man ha mer än så är det som du säger kanske bättre att flytta söderut. :)

Men man kanske skulle kunna göra så att man bygger två små hus i växthuset med källare och takterass så blir det ändå rätt mycket utrymme. Står de i varsin ände så får man dubbel uppvärmning vilket borde plussa på några grader till. Men ur energisynpunkt borde man ju bygga ett större hus i mitten med avdelning emellan så de blir ett pyttelitet radhus istället. Murstocken går emellan bostäderna så att båda tjänar värme när den andra eldar. Klart mer effektivt men ger då inte lika mycket uppvärmning i växthuset...

Men om man vill få varmare inne lite mer miljövänligt kan man ju bygga stora luftsolfångare och ha längs med växthuset. Måste dock tas ur bruk på sommaren :P
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Snickarn

• Dalarna
« Svar #41 skrivet: 23 jun-11 kl 09:49 »
Inte meningen att vara dryg men om du vill ha sådana uppgifter kanske du ska vända dig till dom som har byggt ett sådant här hus redan? Jag har svårt att producera dom uppgifterna för tillfället  :)
Uppgiften om 50% mindre energiförbrukning kan ha varit i en intervju med ecorelief.se som finns länkad på deras hemsida. Nej, jag orkar inte leta upp den åt dig. Får du tag på uppgifter från dom får du gärna länka in dom här  :-*
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #42 skrivet: 24 jun-11 kl 19:00 »
Det där är verkligen en spännande idé. Skulle jag mycket väl kunna tänka mig. Det jag tänker lite spontant så där är att det verkar meckigt att sätta ett bågväxthus (eller vad det heter) ovanpå någon slags gammal fönsterrad. Låter omständigt och kanske lite mer känsligt än allt i ett. Går det inte att hitta färdiga växthus med hög höjd? Tänker något som man odlar höga växter i. Risken är förstås att kostnaden springer iväg då.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Midvinter

• Dalarna
« Svar #43 skrivet: 24 jun-11 kl 19:49 »
Absurt. Här sitter man och äter mat och börjar tänka att åååh, vad jag skulle vilja bo i ett växthushus, och så går man in på alternativ och så ligger den här tråden överst!

Jag diggar dina ideer!

Fast varje gång jag tänker på det där, så hamnar huset i norrändan, med norr- väst- och östväggarna mot utsidan.

Ett krux med växthus och odling är att det inte blir något isolerande snötäcke på backen. Borde kunna lösas med aluminiumfiltar, antingen utbredd över odlingarna, eller uppspänd i taket som i kommersiella växthus.
Ett annat krux är att ifall lutningen på taket är för liten och/eller glasrutorna för stora, så kan de spricka av snötyngden på vintern. Kan ju också lätt lösas genom att bygga ett tak med brant lutning och små rutor.

(Nej, jag kan egentligen ingenting om sånt här, jag bara drömmer...)

Citera
Menade inte att vara dryg. Tänkte på växthus jag varit och glasaltanen på gamla huset. Där har det inte hjälpt med att ha öppet. Men kyls det i marken först så kanske..
Mina föräldrars glasaltan blir aldrig för varm. Jag tror det har nånting med taket att göra. Det är gjort av någon sorts halvgenomskinlig plast som släpper in/skuggar från ljus på rätt sätt.

När jag var i Italien var det då både minusgrader och snö på backen, så inte vet jag om det måste vara över noll grader för att få medelhavsklimat :-/

Citera
Jordskepp är ju en tanke, absolut men jag är inte särskilt frälst där än men det kanske kommer... Men det är nåt som inte riktigt tilltalar mig med den ideen.
Men var det inte du som höll på att bygga ett jordskepp i skattungbyn, eller blandar jag ihop saker nu?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #44 skrivet: 24 jun-11 kl 19:56 »
@Javill
Bågväxthuset i sig ska ju klara att stå på en ram på marken så bygger man en stabil ram två meter upp som man stoppar fönster i eller inte kan inte ha någon betydelse. Att jag funderar på att man kan göra så istället för att köpa ett större växthus som tillexempel ecorelief.se har är just kostnaden. Har för mig att deras kostade 300.000kr eller om det var mer. Det här känns som ett bra lågbudgetalternativ :)

@midvinter
Jag har också tänkt på det där med förlusten av snötäcket men om det är plusgrader inne så borde det inte spela någon roll. Man kan ju inte odla grönsaker året runt kanske men man kan ha kvar växter som normalt inte kan växa såhär långt norrut. Och få en väldigt utökad säsong. Att växthuset klarar snö får man ju utgå ifrån, annars borde de inte sälja det i Sverige :P

Jo jag har hjälpt till en del på jordskeppet i Skattungbyn men det betyder inte att jag är frälst. Däremot är jag nyfiken på alternativa sätt att bygga på så därför är jag gärna med. Jag kanske blir frälst när det är klart. Det vet man ju inte. Det är därför man måste prova :)
//Snickarn

Broberg

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 24 jun-11 kl 19:58 »
Absurt. Här sitter man och äter mat och börjar tänka att åååh, vad jag skulle vilja bo i ett växthushus, och så går man in på alternativ och så ligger den här tråden överst!

Jag diggar dina ideer!

Fast varje gång jag tänker på det där, så hamnar huset i norrändan, med norr- väst- och östväggarna mot utsidan.

Ett krux med växthus och odling är att det inte blir något isolerande snötäcke på backen. Borde kunna lösas med aluminiumfiltar, antingen utbredd över odlingarna, eller uppspänd i taket som i kommersiella växthus.
Ett annat krux är att ifall lutningen på taket är för liten och/eller glasrutorna för stora, så kan de spricka av snötyngden på vintern. Kan ju också lätt lösas genom att bygga ett tak med brant lutning och små rutor.

(Nej, jag kan egentligen ingenting om sånt här, jag bara drömmer...)
Mina föräldrars glasaltan blir aldrig för varm. Jag tror det har nånting med taket att göra. Det är gjort av någon sorts halvgenomskinlig plast som släpper in/skuggar från ljus på rätt sätt.

När jag var i Italien var det då både minusgrader och snö på backen, så inte vet jag om det måste vara över noll grader för att få medelhavsklimat :-/
Men var det inte du som höll på att bygga ett jordskepp i skattungbyn, eller blandar jag ihop saker nu?
`

Det "gamla husets" altan har ett gammalt plasttak som inte släpper igenom mycket ljus, men där är ändå olidligt att vistas. Jag har jobbat i hi-techväxthus med en massa öppnings- och skuggrejer men inte en chans att jag skulle bo inne i ett sånt.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #46 skrivet: 24 jun-11 kl 20:02 »
`

Det "gamla husets" altan har ett gammalt plasttak som inte släpper igenom mycket ljus, men där är ändå olidligt att vistas. Jag har jobbat i hi-techväxthus med en massa öppnings- och skuggrejer men inte en chans att jag skulle bo inne i ett sånt.

Intressant. Hur stora var växthusen? Tänker att det måste spela in i hur klimatet blir. Sen är det som sagt nedkylt av jorden vilket antagligen funkar bra tillsammans med öppningsbara fönster. Värmen måste ju skapa ett drag ut som i sin tur skapar ett drag från jordkanalerna. Jag menar uppenbarligen funkar det. Men ett besök ska absolut klaras av innan jag går vidare med några planer. Hos www.ecorelief.se . Så man får känna på riktigt hur/om det funkar. Så slipper man spekulera i det med :)
//Snickarn

Broberg

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 24 jun-11 kl 20:11 »
Intressant. Hur stora var växthusen? Tänker att det måste spela in i hur klimatet blir. Sen är det som sagt nedkylt av jorden vilket antagligen funkar bra tillsammans med öppningsbara fönster. Värmen måste ju skapa ett drag ut som i sin tur skapar ett drag från jordkanalerna. Jag menar uppenbarligen funkar det. Men ett besök ska absolut klaras av innan jag går vidare med några planer. Hos www.ecorelief.se . Så man får känna på riktigt hur/om det funkar. Så slipper man spekulera i det med :)

Det nyaste var väl typ 1000-1500 kvadratmeter. De andra mindre och ännu varmare.

Djinn

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 24 jun-11 kl 20:24 »
Sen är det som sagt nedkylt av jorden vilket antagligen funkar bra tillsammans med öppningsbara fönster. Värmen måste ju skapa ett drag ut som i sin tur skapar ett drag från jordkanalerna.

Jag tror på det där. Självdrag låter som en ypperlig idé. Gillar tanken på växthusboende.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #49 skrivet: 24 jun-11 kl 20:29 »
Jag fattar fortfarande inte hur dom menar när dom säger att fönsterputsningen inte är ett problem... Nano-beklädda rutor? Om det regnar på rutorna så kommer dom ju att bli skitiga, är ju helt omöjligt att undvika...  ???

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Huggorm

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 24 jun-11 kl 20:32 »
Jag fattar fortfarande inte hur dom menar när dom säger att fönsterputsningen inte är ett problem... Nano-beklädda rutor? Om det regnar på rutorna så kommer dom ju att bli skitiga, är ju helt omöjligt att undvika...  ???

/Sara
Ja, liksom växthus lär det bli smutsigt och grönt av alger efter ett tag. Det är nog en del överdrivet positiv reklam på den där hemsidan.

Djinn

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 24 jun-11 kl 20:35 »
Ja, liksom växthus lär det bli smutsigt och grönt av alger efter ett tag. Det är nog en del överdrivet positiv reklam på den där hemsidan.

Antagligen är det överdriven reklam.
Högtryckstvätt?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #52 skrivet: 24 jun-11 kl 20:37 »
Ja som sagt. Det är nog bäst att åka dit och bilda sig en egen uppfattning. Det fina vore ju att bygga det för att sprida ideen (om den visar sig vara bra) utan vintintresse i framtiden. Men det första naturhuset byggdes redan 76 av Bengt Wärne så så illa kan det inte vara för det har varit bebott sen dess och liknande hus har byggts på många ställen i Europa :)
Men skeptiker kommer det alltid finnas. Men det är inte många som reflekterar över sitt eget boende som ändå är snabba att klanka ner på nya ideer. Att bo i lägenhet är som att bo i en plastpåse med gift men det är inte många som tänker på det för man är så van vid det konceptet. Allt nytt är skrämmande. Jag föredrar att testa så kan jag dra egna slutsatser efter det :)
//Snickarn

Huggorm

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 24 jun-11 kl 21:02 »
Jag är absolut inte negativ till idén, men liksom med allt nytt så gäller det ju att försöka skapa sig en helhetsbild. Det är lätt att låta sig förföras av alla fördelar som presenteras snyggt och tydligt, men man får ju inte glömma nackdelarna som kanske tystas ner.

Jag gissar att det kan vara givande att prata med någon plantskola som har lång erfarenhet av stora växthus. Sedan funderar man på det man hört där, och tar med sig kunskapen när man kollar på ett riktigt växthusboende, och kan ställa en del viktiga frågor. Det är mycket möjligt att växthusens nackdelar byggts bort, men det gäller ju att ta reda på det innan man börjar bygga.

Broberg

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 24 jun-11 kl 21:05 »
Jag är absolut inte negativ till idén, men liksom med allt nytt så gäller det ju att försöka skapa sig en helhetsbild. Det är lätt att låta sig förföras av alla fördelar som presenteras snyggt och tydligt, men man får ju inte glömma nackdelarna som kanske tystas ner.

Jag gissar att det kan vara givande att prata med någon plantskola som har lång erfarenhet av stora växthus. Sedan funderar man på det man hört där, och tar med sig kunskapen när man kollar på ett riktigt växthusboende, och kan ställa en del viktiga frågor. Det är mycket möjligt att växthusens nackdelar byggts bort, men det gäller ju att ta reda på det innan man börjar bygga.

Precis. Här i närheten finns ett växthus på 2,5 hektar som tydligen ska utökas med 3 hektar till. De kan nog sådant där.

Djinn

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 24 jun-11 kl 21:06 »

Väl talat.

Huggorm

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 24 jun-11 kl 21:12 »
Precis. Här i närheten finns ett växthus på 2,5 hektar som tydligen ska utökas med 3 hektar till. De kan nog sådant där.
Där inne skulle man ju kunna bygga en halv by  :o

Djinn

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 24 jun-11 kl 21:14 »

Minst sagt ett intimt alternativkollektiv. Får cellskräck bara jag tänker på det.

Broberg

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 24 jun-11 kl 21:15 »

Jo, men de har tomater i det. Värms med spillvärme från bruket. Stod om tillbyggnaden i tidningen i förrgår, men tyvärr går det inte att länka för lokalblaskan har börjat ta betalt även för internättidningen...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #59 skrivet: 24 jun-11 kl 21:24 »

I valet mellan att prata med dom och människor som faktiskt bor i växthus känns valet enkelt. :) Det är sunt att vara skeptisk och jag är rätt skeptisk av mig vilket mina vänner kan intyga. Men det är därför det är så kul att testa. Att testa på ett relativt billigt sätt är viktigt eftersom jag inte är miljonär.

För att jämföra så är det som att gå till en Däckfirma för att fråga hur det är att bo i jordskepp istället för att fråga någon som bor i ett jordskepp eller tillochmed provbo ett.
//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser