Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  carnicagruppen  (läst 80299 gånger)

Gideon i Roslagen

SV: carnicagruppen
« Svar #180 skrivet: 11 nov-11 kl 23:36 »
Det är viktigt att tänka på hur saker fungerar innan man försöker att övertyga andra om något. Så låt oss ta det här mycket sakta så att alla förstår hur det fungerar.
Vid  vår  stationsparning med drönaravläggare så är drönarna från systerserier . Där alla systrarna är parade på parningsstation med drönare från ett tidigare års systerserie.  På detta sätt så kan vi inom Carnica ha upp emot 30 syster/drönargivare på vår parningsstation under samma  år på parningsstation. Och väl att märka vi kan följa vad vi gjort flera år tillbaka. Att i det läget tala om kopior verkar väl ändå vara synnerligen långsökt.
Vid friparning så plockar jag drönarramar från de bäst producerande samhällena. Ibland så väljer jag att även här satsa på systerserier om jag upplever att det skulle vara en fördel rent genetiskt. Allt eftersom åren går så märker jag en förbättring av samhällena. Samtidigt så är mina icke godkända samhällen spärrade så att inte deras drönare kan delta i parningen.
När jag började med biodling så hade jag Lindbergs (mycket framstående carnica odlare) inom 1kilometers avstånd. För varje år som gick så blev mina bin bättre genom att Lindbergs drönare dominerade luftrummet.  Det är enkelt och lätt att förstå!!
Om fler använde denna teknik så skulle vi även vid friparning ha möjlighet att se påtagliga förbättringar både när det gäller produktion och hälsoläget. Det är bara de bästa som kommer ifråga vid aveln. Det är vår filosofi inom Carnica. Och det är bara att ta efter!!

klarre

• Södermanland
« Svar #181 skrivet: 12 nov-11 kl 08:14 »
Gideon du upprepar gång på gång att det är viktig med drönare och underförstått att folk inte förstår det. Har du träffat någon vuxen människa som inte förstår att det är viktigt med vilka drönare drottningen parar sig med? Man kan ju undra vilken planet en sådan människa kommer ifrån. Jag förutsätter att 99 % av den vuxna befolkningen förstår att hälften av anlagen kommer från hanen vid en parning av dom flesta arter på denna jord.

Jano

• Halland
« Svar #182 skrivet: 12 nov-11 kl 12:12 »
Vad har du för konkreta bevis för att det bara är carnicabiodlare som avlar efter bästa anlag.
Och att inga andra biodlare förstår.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #183 skrivet: 12 nov-11 kl 12:48 »
Avel hit och avel dit , rätt sorts drönare i luften , det spelar ingen roll om det inte finns ett överflöd att rätt sorts drottningar tillgänglig till den ordinarie bi odlare i rätt tidpunkt under den aktiva säsongen.

Som situationen ser ut idag får man vara tacksam om man får något material överhuvudtaget , oftast blir det som erbjuds.

Man för hoppas att månen ligger i rätt fas och räven inte har pinkat på den vänstra hallon buske , eller var det den högre  ::)

Och gå baklänges till brevlådan i tron att man får sitt leverans till den datum man ville ha dem !

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

« Svar #184 skrivet: 12 nov-11 kl 13:47 »
Kom ihåg att vår skrivning inte på något sätt är är en kritik av er andra men vi vill väcka debatten om vad som är viktigt att göra för att förbättra för den enskilda biodlaren. Den lilla biodlaren bör ta draghjälp av er som kommit längre. Om han inte får låna er bästa avelsdrottning så kan han i alla fall få låna era drönare. På tal om att låna. Ursäkta Stickan!! Men jag lyfter ditt inlägg hit till det här forumet. Och ni andra förlåt Stickans ordval det är lite kärnfullt!!

LÖRDAGEN DEN 12:E NOVEMBER 2011

drönarna och genetiken
Genetik är svårt, att göra förenklingar för att göra det mera lättbegripligt kan vara förödande för innehållet. Jag läste på ett annat ställe där intresserade biodlare utbyter tankar och idéer följande: 

”Notera att alla drönare från samma drottning är genetiska kopior allihopa. Drar man fram bruksdrottningar från samma drottning blir resultatet samma.En j@a massa genetiska kopior ger ingen genetisk divergens. Det är viktigare hur man gör än att bara samla drönare i ett drönarsamhälle.Drönarna är mycket viktigare än drottningarna inom aveln.”

Drönaren är ingen genetisk kopia av sin mor, den för vidare hälften av sin mors genetiska kod, en fjärdedel från mormor och en fjärdedel från morfar. Hälften säger ni förvånat, ja säger jag. Alla drottningens ägg genomgår en reduktionsdelning, hur skulle drönaren annars kunna ha bara 16 kromosomer? Crossing-Over, när anlagsparen slingrar sig lite runt varandra och bildar nya kombos sker också i ägget som ska bli en drönare. Däremot så är drönarens alla spermier identiskt lika och det beror på att hos drönarens könsceller så sker det ingen reduktionsdelning. Det här spökar nog hos många och i texten ovan så har det givit upphov till att man tror att alla drönare från en drottning i själva verket är tvillingar.
Skulle man ändå våga sig på en förenklad förklaring till drönarens genetiska arv så kan det skrivas så här: drönaren är en produkt av ingredienserna i sin mors arv. Han blir ingen kopia lika lite som pannkaka och pasta är samma sak trots att ingredienserna är detsamma. Inte heller kommer vi människor ens i framtiden att se ut som daggmaskar även om vårt DNA är till mer än 90% identiskt med daggmaskens………….
Drönarna är mycket viktiga i aveln. En riktig plusvariant kan ju faktiskt överföra hela sitt arv med x antal identiska spermier och det kan i sin tur ge många drottningar med homogent arv om drönaren parar sig med en lika bra ungdrottning. Men det gäller att hålla reda på VAR och NÄR reduktionsdelningen sker!

Curt

« Svar #185 skrivet: 12 nov-11 kl 15:49 »
Jag skrev att Drönarna från en drottning var genetiska kopior. De anlag som drottningen bär fortsätter i drönaren. Drönaren är ju ett obefruktat ägg.
Drönarna från en drottning är inte genetiska kopior, däremot så har alla sädesceller från en drönare samma genetiska uppsättning. Drottningens ägg kan teoretiskt ha 65536 kombinationer av kromosomer från hennes föräldrar.

Gideon i Roslagen

« Svar #186 skrivet: 13 nov-11 kl 21:11 »
Ibland så kan man inte använda det bästa sättet.
Så ibland måste man använda det näst bästa. Här kommer det som jag skrev på bloggen idag..

Det finns ett problem som är lätt att glömma bort och det är svårigheten att få tag på drottningar tidigt på säsongen.
Drottningodlarna har samma problem som vi vanliga odlare med bra drönare.  På våren och försommaren så gäller det att kolla att de samhällen som ska prestera drönare verkligen utvecklas så som de bör göra. Och samma sak gäller om man har en ungdrottning som ska ge en serie drottningar för en första test av hennes avkomma. Och så naturligtvis så är frågan: Har avelsdrottningarna klarat vintern på rätt sätt.
Och så tillbaka till frågan om att kunna få tag på drottningar tidigt på året. Antingen så lägger man en beställning redan nu eller också så borde man gjort det redan igår. Men om man har väntat så är det möjligheten att satsa på oparade drottningar som är det bästa alternativet. Det är nämligen så att det är i typ parningsdelen som de flesta drottningodlare har en flaskhals. Men ofta så kan man köpa oparade drottningar till lägre priser både nu på försommaren och under hela säsongen.
Problemet är att tillsätta dessa jungfrudrottningar. Och ni kan inte hoppas att lyckas lika bra med detta som med parade drottningar.
Bästa sättet är enligt oss det som inom carnica har används i många år. Drottningen skakas ner i en halv kopp med sockerlag  där hon får simma runt ett tag. Med en tesked så trycks  hon ner under ytan några gånger.  När man ser att hon börjar ”tappa tempot” så öser man ner två eller tre teskedar sockerlag genom cellhålet  i Apidean och några sekunder snare så tar man drottningen i en sked  med sockerlag och låter henne gå samma väg. Som regel så fungerar det här men låt gärna Apidean stå svalt några dagar. Och observera det måste vara en nygjord Apidea inte någon där bina har hjälpt en tidigare drottning.
Och drönaravläggaren bör vara klar på din parningsplats.

Gideon i Roslagen

« Svar #187 skrivet: 24 nov-11 kl 21:56 »
Jag ställde en fråga på bloggen idag! Och jag ställer den också här.
Vi läser på olika forum en massa angående varroabehandlingen. I vissa fall så är det frågan om att använda fästingpreparat som inte är godkända som varroabehandling. Sedan så har vi det motsatta. Låt oss kalla det ”rabarbersoppan”. Det svåra är att säga vilket som är värst???
Helt klart så fungerar fästingpreparatet. I Danmark har det används i många år. Men det är om jag fått rätt information ett fosformedel som inte bryts ner. Och då kommer nästa fråga. Bränner biodlaren de ramar som suttit närmast medlet och därmed kontanimerats mest. Det borde göras!!
Rabarbersoppan är väl ändå mycket tveksam som bekämpningsmedel om man ser det så här. Har grönsaker i kupan att göra? Blir det mögel eller jäsning? Går det att få rent efteråt? Och om det inte är tillräckligt effektivt. Vad händer då??
 Om grannarna under många år gjort allt för att sköta bekämpningen och så kommer någon med ett tveksamt medel. Hur populär blir den personen?
Helt klart så har vi bestämmelser om att varroan ska behandlas . Och frågan är om rabarberkräm är behandling. Och får jag ur moraliskt perspektiv välja något tveksamt allternativ?? Är det  rätt mot mina grannar?
Jag kan bara ställa frågorna.  Men har ni svaren??
Hälsningar
Gidde

Mikel

• Östergötland
« Svar #188 skrivet: 25 nov-11 kl 09:07 »
Det som stör mig, är att han som säljer ryska-barr mot Varoa håller till på mindre nybörjarsidor.
Skulle vara lite modigare att sälja här eller hos BF.
Men han har en bra affäridé, för han säljer även bin. Ifall det skulle gå fel...

klarre

• Södermanland
« Svar #189 skrivet: 25 nov-11 kl 12:43 »
Mikael menar du att alternativs bi forum inte är nybörjare sida ???

Mikel

• Östergötland
« Svar #190 skrivet: 25 nov-11 kl 13:07 »
Alternativ-forumet är väl öppet för alla, men här får man vara beredd att stå till svars... vsv.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 25 nov-11 kl 13:15 »
Helt klart så har vi bestämmelser om att varroan ska behandlas . Och frågan är om rabarberkräm är behandling.

Jag antar att det är oxalsyran i "rabarberkrämen" som är tänkt att vara verksamt mot varroa. Vanligtvis är det ju noga med doseringen vid oxalsyrebehandling. Det borde vara svårt att få någon vidare noggrann dosering om man bekämpar med rabarber.

klarre

• Södermanland
« Svar #192 skrivet: 25 nov-11 kl 18:01 »
Mikael, då förstår jag vad du menar, jag misstänker att det skulle bli rätt så stormigt om han börja skriva här. Jag har själv haft mail kontakt med honom och han var helt oseriös, han som sköter biram.se har varnat för honom eftersom han inte har betalat leverantörer.

knutte

• -
« Svar #193 skrivet: 25 nov-11 kl 19:55 »
Gideon, vad har du för behandlings mix mot Varroa?
Tacksam för svar.
Ha det gott!

Gideon i Roslagen

« Svar #194 skrivet: 26 nov-11 kl 18:45 »
 knutte!! Som ordförande i Carnica-Gruppen så har jag inte så mycket att välja på. Det är bara att hålla sig till de godkända medlen. Du kan inte ana hur mycket jag bråkat med de styrande i Svensk biodling om att dom inte gör sitt jobb när de inte lyckats påverka så att vi får fler medel godkända. Enligt mej så bör vi ha minst tre bra medel att tillgå med olika potens på verkningsgrad.

Vi går i Carnica nästa år in på vårt tredje år med import av drottningar från varroatoleransprojekt. De drottningarna hamnar i vår testverksamhet och testas mot vårt egna avelsmaterial. Testverksamhet är jobbigt men vansinnigt roligt!

klarre

• Södermanland
« Svar #195 skrivet: 26 nov-11 kl 20:37 »
Gideon vilka tre medel är det som inte är godkända i Sverige?

Gideon i Roslagen

« Svar #196 skrivet: 27 nov-11 kl 17:17 »
 klarre! Det är ett fortlöpande arbete  i stort sett i hela världen om nya bekämpningsmedel. Utom just här i Sverige!! Här satsar vi på rabarber!! Och det skulle vara korkat att nämna något medel när det är en fotlöpande utveckling både när det gäller gamla och nya läkemedel i andra länder.  Kan någon förklara för mej varför vi ska utreda frågan här i landet när det finns mer kompetens i andra länder.

knutte

• -
« Svar #197 skrivet: 27 nov-11 kl 19:00 »
knutte!! Som ordförande i Carnica-Gruppen så har jag inte så mycket att välja på. Det är bara att hålla sig till de godkända medlen. Du kan inte ana hur mycket jag bråkat med de styrande i Svensk biodling om att dom inte gör sitt jobb när de inte lyckats påverka så att vi får fler medel godkända. Enligt mej så bör vi ha minst tre bra medel att tillgå med olika potens på verkningsgrad.

Vi går i Carnica nästa år in på vårt tredje år med import av drottningar från varroatoleransprojekt. De drottningarna hamnar i vår testverksamhet och testas mot vårt egna avelsmaterial. Testverksamhet är jobbigt men vansinnigt roligt!
Jaha, du kör med Apistan och vill ha ytterligare läkemedel godkända. Det måste vara det du menar när du skriver "medel" ovan. Och det här snacket om rabarber är alltså ekologiska metoder. Måste tycka att du har lite svårt att svara direkt på frågor. Man får liksom lista ut bakvägen vad du menar....

Gideon i Roslagen

« Svar #198 skrivet: 27 nov-11 kl 22:07 »
 knutte!! Om jag som ordförande för Carnica skulle rekommendera rabarber utan att det testat noga i flera år så skulle det vara sällsynt korkat. Vi lägger hur mycket energi som helst på att testa våra bin och att då använda ett så osäkert medel som rabarber i varroa behandlingen det rimmar dåligt. Kom ihåg att det när det gäller rabarber så finns det en del sorter med låg halt oxalsyra och för gemene man så bör det vara ganska så svårt att vara säker på vad som växer på just mitt trädgårdsland.

Räkna så här!! En avläggare kostar omkring 1500:-  Som nybörjare skulle jag aldrig komma på tanken att riskera något när det gäller varroabehandlingen. Men på olika forum så tar alla möjliga råd och cirkulerar.

På vår blogg. (Observera: inga namn). Så skriver vi mycket om vikten av att lära sig saker på rätt sätt. Om du använder rabarber så måste du göra en eftertest för att se hur bra behandlingen blev. Om... du lurar andra till att använda samma metod och den inte fungerar fullt ut. Och de här personerna förlorar sina bin. Hur bra skulle det kännas??
När det gäller varroabehandling så är det, det personliga ansvaret som gäller. Och absolut ingen gissningstävlan om vad som är bra!!

Lindell

• Gäst
« Svar #199 skrivet: 27 nov-11 kl 22:23 »
Den som använder rabarberblad bör få veta att det inte fungerar!!!!
Men många tror så förbaskat på något bara för att det är gratis, det finns hemma och de tror att det är "naturligt".
Men låt de hålla på så blir vi av med dessa biodlingar till slut. Det tråkiga är att de smittar ner hela grannskapet med kvalster. Många av dessa som använder rabarber delar har inte gått nödvändig utbildning eller anmält sina uppställningsplatser för länsstyrelsen.
Tillsyningsman vet oftast inte heller att bina existerar. Det är den här gruppen vi skall försöka följa upp och ge sådan information att de förstår problemen och att de bara är självdestruktiva i den mån att deras bin dör pga undermålig skötsel.
« Senast ändrad: 27 nov-11 kl 22:26 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser