Det vill du antagligen inte veta. ...och metoden är inte godkänd att användas för varroabekämpning i Sverige. Skickar med en länk till lite
Joo det är just det jag vill veta annars hade jag inte ställt frågan.
Länken har jag kollat på och vad jag kan få till det efter man har vadat igenom texten som liknar en mäklar beskrivning är följande: ( Optimal naturliga små celler ) rätta mig om jag har missuppfattat det hela .
Spontant kan jag tycka att det är inte ett dugg naturligt att tvinga ner bierna på små celler . Artikel lämnar flera saker öppen
Det finns dokumenterat ett antal biodlare som har bin som lever i samexistens med varroa. Då är det vetenskap
Har de redovisat antalet, finns det tillgängligt om hur många och vad kriterierna var till det som de grundar sina slutsatser.
Det har faktiskt påvisats att det fungerar att få ner varoan trycket vid användning av små celler !
MEN efter den första enticella förbättring så anpassar varoan sig till de mindre celler och nerlusnings graden blir desamma som samhällen med vanliga eller stor celler.
Det som kunde vara intressant var det om cell storlekar vid olika bredgrader.
Min personliga uppfattning är att antigen ska vi ha super renliga bin som städar bort varoan eller hybrider som kläcks tidigare och därigenom stör inkubationstiden för varoan , eller en blandning av båda. Dessutom skadar det inte om man har stora starka friska samhällen som kan stå emot diverse sjukdomar som varoan gör bierna mer mottaglig för.
Eller har jag missuppfattat något ?
mvh edward