Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  carnicagruppen  (läst 80273 gånger)

Gideon i Roslagen

SV: carnicagruppen
« Svar #280 skrivet: 13 feb-12 kl 20:34 »
Gideon, använd google.se/translate om du har problem med olika språk. Du kan klippa in hela URLen i google translate och den översätter hela sidan åt dig.
Tack för tipset! Men vår nordliga vän har lovat att översätta det som han hänvisar till så jag har tänkt ta honom på orden. Ha det bra allesamman! Hälsningar Gidde

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #281 skrivet: 13 feb-12 kl 21:38 »
Det vi inte vet är vad de bin som dom började med hade för ras. Kom ihåg att i de flesta blandrasbin så finns det Carnica anlag i dem. Allt eftersom korsningsarbetet fortskred så gjordes det urval på till exempel produktivitet/fromhet/m.m. Det intressanta var att de andra rasegenskapern som är typiska för rasen hängde med så att säga på köpet. Det här innebär att friparningens dåliga rykte kan tonas ner. Det blir Carnica av det mesta!  Kan du bjuda på en översättning så skulle jag bli glad?

Eftersom det handlar om ett kort brev och sedan en massa statistik och mätningar så är det bästa jag kan erbjuda just en maskinöversättning via google. Brevet översätts rätt bra, faktiskt. Fullt begripligt.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.beesource.com%2Fpoint-of-view%2Fed-dee-lusby%2Flusbys-bee-biometrics%2F

Lusbys började inte med renrasiga bin. Det stod i mitt förra inlägg. De avlade med en stor mängd blandrasbin som bas.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #282 skrivet: 13 feb-12 kl 21:50 »
[quote author=vattuvarg link=topic=114379.msg1180568#msg1180568 date=1329084184Läste en intressant grej i en av artiklarna om Ed och Dee Lusbys bin. De är förespråkare för liten cellstorlek som en av delarna i ett program för att hantera varroa-problematiken. Men det var inte det som var det intressanta i just den artikeln. Lusbys bin är resultatet av ett tålmodigt och närmast tjurskalligt urval bland blandrasbin och har med tiden börjat se tämligen annorlunda ut i jämförelse med andra biodlares i Arizona. Så Institut für Bienenkunde i Frankfurt fick en bunt av Lusbys bin att undersöka. De visade sig innehålla mycket lite Ligustica-influenser. En mycket viktigare genetisk källa var Apis Mellifera Caucasica. Men den viktigaste genetiska beståndsdelen i deras bin var ... och nu kommer det intressanta ... Apis Mellifera Carnica.[/quote]

OCH  ???
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #283 skrivet: 14 feb-12 kl 21:19 »
:
OCH  ???

Lusbys har bin som klarar varroa. De bina är genetiskt sett till större delen carnica-bin. Det borde finnas något där att använda för forskningen om varroaresistenta bin. Bara en tanke alltså.
vattuvargs.blogspot.se

Edward.

• Gästrikland
« Svar #284 skrivet: 14 feb-12 kl 21:33 »
Lusbys har bin som klarar varroa

Hur går det till ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #285 skrivet: 14 feb-12 kl 22:01 »
Hur går det till ?

Det är det man försöker ta reda på. Även andra har bin som samexisterar med varroa-kvalster.
« Senast ändrad: 14 feb-12 kl 22:04 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

klarre

• Södermanland
« Svar #286 skrivet: 14 feb-12 kl 22:49 »
Citera
Lusbys har bin som klarar varroa. De bina är genetiskt sett till större delen carnica-bin. Det borde finnas något där att använda för forskningen om varroaresistenta bin. Bara en tanke alltså.

Jippi då är problemet med varroa löst !!!

Lusby kommer få Nobelpris, det är bara att skicka in youtube klippet på Lusby och hans varroa resistenta bin och sen är det klart.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #287 skrivet: 14 feb-12 kl 23:49 »
Jippi då är problemet med varroa löst !!!

Lusby kommer få Nobelpris, det är bara att skicka in youtube klippet på Lusby och hans varroa resistenta bin och sen är det klart.

Nja... Läs vad jag skriver. Samhällena är inte immuna mot varroa. På något sätt tycks bina och kvalstren leva ihop i balans, ungefär som hos Apis Cerana. Hur mycket som är genetik och hur mycket som är metod, det vet man inte än. Ta inte ut något i förskott. Metoden som paret Lusby föreslår fungerar, men inte för alla. Långt därifrån. Varför inte alla lyckas är det man forskar på nu.
vattuvargs.blogspot.se

Edward.

• Gästrikland
« Svar #288 skrivet: 14 feb-12 kl 23:56 »
Metoden som paret Lusby föreslår fungerar, men inte för alla.

Och vad består denna metod av ?

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #289 skrivet: 15 feb-12 kl 00:22 »
Och vad består denna metod av ?

Det vill du antagligen inte veta. ...och metoden är inte godkänd att användas för varroabekämpning i Sverige.

Skickar med en länk till lite läsning ändå.
http://www.beesource.com/point-of-view/ed-dee-lusby/ ->
vattuvargs.blogspot.se

Olle Bull

• Västerbotten
« Svar #290 skrivet: 15 feb-12 kl 08:12 »
Undrar om inte tråden hamnat lite off topic.
Ny tråd om varroaresistens kanske?

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #291 skrivet: 15 feb-12 kl 11:05 »
Undrar om inte tråden hamnat lite off topic.
Ny tråd om varroaresistens kanske?

Lusbys blandrasbin är genetiskt sett till största delen carnica. Därför tog jag upp det här i tråden. Men i övrigt tror jag att det är deras metoder som är viktigast för varroa-hanteringen. Därför vore fortsatta diskussioner om paret Lusbys biodling inte riktigt på sin plats i en tråd om varroaresistens heller.

Men jo, vi har glidit lite från ämnet eftersom andra som lyckats få bina att samexistera med varroa har gjort det med helt andra bin. (Exempelvis tror jag att Michael Bushs bin är närmare buckfast).
vattuvargs.blogspot.se

klarre

• Södermanland
« Svar #292 skrivet: 15 feb-12 kl 11:54 »
Citera
Metoden som paret Lusby föreslår fungerar, men inte för alla.

Det här resonemanget använde sig folk av som kunde göra guld av bly för 500 år sedan, även folk som lyckas bygga maskiner som använder vatten som bränsle brukar använda snarlika resonemang. Dessa resonemang har ett namn och det kallas pseudovetenskap.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #293 skrivet: 15 feb-12 kl 14:02 »
Det här resonemanget använde sig folk av som kunde göra guld av bly för 500 år sedan, även folk som lyckas bygga maskiner som använder vatten som bränsle brukar använda snarlika resonemang. Dessa resonemang har ett namn och det kallas pseudovetenskap.

Pseudovetenskap är när något låter vetenskapligt men inte är det. Det finns dokumenterat ett antal biodlare som har bin som lever i samexistens med varroa. Då är det vetenskap.
vattuvargs.blogspot.se

Edward.

• Gästrikland
« Svar #294 skrivet: 15 feb-12 kl 17:04 »
Det vill du antagligen inte veta. ...och metoden är inte godkänd att användas för varroabekämpning i Sverige. Skickar med en länk till lite

Joo det är just det jag vill veta annars hade jag inte ställt frågan.

Länken har jag kollat på och vad jag kan få till det efter man har vadat igenom texten som liknar en mäklar beskrivning är följande: ( Optimal naturliga små celler  ) rätta mig om jag har missuppfattat det hela .

Spontant kan jag tycka att det är inte ett dugg naturligt att tvinga ner bierna på små celler . Artikel lämnar flera saker öppen
Det finns dokumenterat ett antal biodlare som har bin som lever i samexistens med varroa. Då är det vetenskap
Har de redovisat antalet, finns det tillgängligt om hur många och vad kriterierna var till det som de grundar sina slutsatser.

Det har faktiskt påvisats att det fungerar att få ner varoan trycket vid användning av små celler !

MEN efter den första enticella förbättring så anpassar varoan sig till de mindre celler och nerlusnings graden blir desamma som samhällen med vanliga eller stor celler. :-\

Det som kunde vara intressant var det om cell storlekar vid olika bredgrader.

Min personliga uppfattning är att antigen ska vi ha super renliga bin som städar bort varoan eller hybrider som kläcks tidigare och därigenom stör inkubationstiden för varoan , eller en blandning av båda. Dessutom skadar det inte om man har stora starka friska samhällen som kan stå emot diverse sjukdomar som varoan gör bierna mer mottaglig för.

Eller har jag missuppfattat något ?

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #295 skrivet: 15 feb-12 kl 17:43 »
Prova att klicka på den lilla pilen efter länken i inlägg #289. Är på väg till middag.
vattuvargs.blogspot.se

Edward.

• Gästrikland
« Svar #296 skrivet: 15 feb-12 kl 18:34 »
Prova att klicka på den lilla pilen efter länken i inlägg #289. Är på väg till middag.

?? hittar inte  ???

Gideon i Roslagen

« Svar #297 skrivet: 15 feb-12 kl 19:37 »

Ed Lusby är för helvete död i sex år!!! Skrev en gammal bekant till mej!

Om... det funnits ett litet uns av sanning i detta om varroa så hade den mannen fått många pris efter sin död. 
När det gäller att släcktskapet till carnica blev så markant så är det kanske inte så konstigt. Men föga vetenskapligt. Om någon skulle försöka göra om det så skulle det säkerligen misslyckas. Carnica bin används ofta att para in i en population för att höja vitaliteten. Så de rasegna egenskaperna för Carnica finns ofta överrepresenterat vid sådana här tester. Och även om Cubitalindex-mätning är bra så är det i alla fall inte så bra som en DNA test.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #298 skrivet: 15 feb-12 kl 19:56 »
Tackarvetjag renrasiga bukfast  ;) ;D TYP  ::) ;D

klarre

• Södermanland
« Svar #299 skrivet: 15 feb-12 kl 20:39 »
Citera
Metoden som paret Lusby föreslår fungerar, men inte för alla. Långt därifrån. Varför inte alla lyckas är det man forskar på nu.

Citera
Pseudovetenskap är när något låter vetenskapligt men inte är det. Det finns dokumenterat ett antal biodlare som har bin som lever i samexistens med varroa. Då är det vetenskap.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pseudovetenskap

Pseudovetenskap, (pseudo- från grekiskan, falsk), även kvasivetenskap, är en lära som hävdar sig vara vetenskaplig men som inte uppfyller alla de kriterier  som krävs av en vetenskap. Exempelvis ska resultat av en experimentell vetenskap kunna testas och vara upprepbara - det vill säga att samma resultat kan återskapas med samma utgångspunkt vid en annan tidpunkt eller plats. Teorin får inte heller innehålla inre motsägelser och resultaten får inte stå i konflikt med etablerad vetenskap och kända experimentella resultat.

En del betraktar pseudovetenskap som harmlös underhållning. Andra, som till exempel Richard Dawkins, anser att alla former av pseudovetenskap är skadlig antingen den orsakar direkt skada för dess anhängare eller inte.

Jag och Richard Dawkins verkar ha samma inställning, jag finner kvasi kvackare väldigt irriterande !!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser