Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pepparmyntsolja  (läst 9934 gånger)

annika k

• Gäst
Pepparmyntsolja
« skrivet: 28 aug-06 kl 14:47 »
Nån som kan berätta för mig hur man utvinner pepparmyntsolja? Kan man göra det i liten skala, hemmavid? Hur går det till industriellt?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Pepparmyntsolja
« Svar #1 skrivet: 13 nov-06 kl 23:10 »
Jag har gjort på frihand.. Vet inte egentligen. Jag har bara lagt i blad i oljan... Drar ur massa lukt o smak snabbt. Men hur det görs egentligen har jag INGEN ANING.
Har du pepparmynta och inte är nykterist  :-[så är det enkelt att göra mynta snaps att impa på gästerna med. O gott blir det också, om man inte får för stark smak/lukt. Låt det bara ligga över natten med pyttelite blad + lite socker efter smak...  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Feather

• Västerbotten
SV: Pepparmyntsolja
« Svar #2 skrivet: 19 jul-13 kl 18:04 »
Nån som kan berätta för mig hur man utvinner pepparmyntsolja? Kan man göra det i liten skala, hemmavid? Hur går det till industriellt?

"Pepparmyntsolja framställs genom vatten- eller ångdestillering av lätt torkade blad av pepparmynta (i England skördad strax innan blomningen, i USA fullt blommande) vilket ger 1-2,5 % av vikten i form av eterisk olja. Örten innehåller 2-3 %."

Men jag tror att det är lättast och bäst att köpa en bra eko-olja av valfritt slag och använda. Om du har tänkt ha det på huden kanske jordnötsolja vore nånting? Om du inte är allergisk dvs

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Pepparmyntsolja
« Svar #3 skrivet: 19 jul-13 kl 20:03 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser