Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pepparmyntsolja  (läst 9946 gånger)

annika k

• Gäst
Pepparmyntsolja
« skrivet: 28 aug-06 kl 14:47 »
Nån som kan berätta för mig hur man utvinner pepparmyntsolja? Kan man göra det i liten skala, hemmavid? Hur går det till industriellt?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Pepparmyntsolja
« Svar #1 skrivet: 13 nov-06 kl 23:10 »
Jag har gjort på frihand.. Vet inte egentligen. Jag har bara lagt i blad i oljan... Drar ur massa lukt o smak snabbt. Men hur det görs egentligen har jag INGEN ANING.
Har du pepparmynta och inte är nykterist  :-[så är det enkelt att göra mynta snaps att impa på gästerna med. O gott blir det också, om man inte får för stark smak/lukt. Låt det bara ligga över natten med pyttelite blad + lite socker efter smak...  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Feather

• Västerbotten
SV: Pepparmyntsolja
« Svar #2 skrivet: 19 jul-13 kl 18:04 »
Nån som kan berätta för mig hur man utvinner pepparmyntsolja? Kan man göra det i liten skala, hemmavid? Hur går det till industriellt?

"Pepparmyntsolja framställs genom vatten- eller ångdestillering av lätt torkade blad av pepparmynta (i England skördad strax innan blomningen, i USA fullt blommande) vilket ger 1-2,5 % av vikten i form av eterisk olja. Örten innehåller 2-3 %."

Men jag tror att det är lättast och bäst att köpa en bra eko-olja av valfritt slag och använda. Om du har tänkt ha det på huden kanske jordnötsolja vore nånting? Om du inte är allergisk dvs

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Pepparmyntsolja
« Svar #3 skrivet: 19 jul-13 kl 20:03 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser