Kul att se att det är relativt många som har en åsikt om bitcoin! =)
Kommer bitcoin att sjunka eller öka i värde? Ja vem vet...
En stor fördel med en kryptovaluta, en decentraliserad valuta, är att inte ett fåtal personer kan styra den. Den som kikar i backspegeln kanske kommer ihåg den ekonomiska krisen i Grekland, viktigast av alla kanske är den Amerikanska krisen. Bankerna som leker med både småspararnas och företagens pengar klantade sig och förlorade i stort sett allt. Vem betalar notan för att banken slarvat bort medborgarnas pengar? Staten går in och betalar bankerna för att de ska överleva. Vart fick staten pengar ifrån kan man ju fråga sig... Amerikanarna förlorade alltså sina sparpengar och i hundratusentals fall till och med sina hus, sen tar staten skattepengar för att rädda bankerna. Här kan vi snacka om att det ströddes salt i öppna sår. Inte en enda ifrån wallstreet fick fängelse efter den skandalen.
Behövs en decentraliserad valuta? Man får absolut tycka olika, men för min egen del finns det hur många argument som helst för att det behövs.
Bitcoin är inte bara en "internetpeng", det som verkligen är betydande är själva blockkedjan som bitcoin bygger på. Blockkedjan var när bitcoin uppfanns helt nytt och i dagsläget finns det och byggs tusentals nya företag som bygger på den blockkedjan och även andra "förbättrade varianter".
Någon skrev längre bak att det kostade för mycket att använda bitcoin och för tillfället har den personen rätt. Jag vet inte de exakta siffrorna, men säg att en bitcoin kostar 10 kronor och överföringskostnaden är 1 krona. Från början kostade ju en bitcoin nästan ingenting och då va allt helt ok. Sen ökar priset på bitcoin och överföringskostnaden ökar med den, plötsligt kostar den 100 kronor och en överföring kostar 10 kronor.
Det är givetvis en extrem förenkling av det, men utvecklingen har gått galet fort och systemet behöver en uppgradering (som förövrigt arbetas på för fullt).
Kryptovalutans värld har ett värde på 551 miljarder dollar, det är väldigt lågt räknat med tanke på alla pengar som finns i de företag som inte har listats på marknaden än.
Är bitcoin framtiden? INGEN vet.
Är blockkedjan framtiden? Ja.
För den som är nördig och grottar ner sig kryptovärlden finns det otroliga möjligheter, rent ekonomiskt. Precis som på aktiemarknaden är det riskfullt och fullt med lurendrejare.
Sist men inte minst. Ser så många som pratar om att det bara är kriminella som använder sig av kryptovaluta, men helt ärligt, om man verkligen tänker efter, skulle det inte vara lättare att köpa en puffra och ett kilo krack ( eller vad nu kidsen tar nuförtiden) med vanliga cash? Hur många pundare på plattan tror ni står redo med ett bitcoinkonto när det är dags för affärer? =)
Ps. alla får ha sina egna tankar, det här är en del av mina och jag respekterar oliksinnade!