Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungs pris 2011 + MARKNADSFÖRING  (läst 18848 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Honungs pris 2011
« Svar #20 skrivet: 27 jul-11 kl 14:49 »
Är honung plötsligt en lyxprodukt? Är det nåt som bara de välbeställda i samhället ska ha råd med?

Ahhh , det klart det är lite av ett lyx , guld kant , fest i vardagen .

Alla behöver inte klä sig i aftonklänning eller frak för att gå på fest eller lyxa till det.! Det är en lyx alla har råd med , även om bin och bi odlaren tar ut ett rätt pris !

Jag äter honung på mackorna varje dag. Betalar 50kr/burk till en lokal odlare, känns rimligt tycker jag. Ser inga problem att året runt köpa svensk honung, det är väl bara att gå in på ica och ta en burk i hyllan.

Här har du fel , det går inte att köpa lokalt producerad honung året om i affären över hela Sverige.

mvh edward :P

« Senast ändrad: 27 jul-11 kl 15:21 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
SV: Honungs pris 2011 + MARKNADSFÖRING
« Svar #21 skrivet: 27 jul-11 kl 15:30 »
Om det kostar att ligga på topp , så ska du genast uppsöka en optiker , för du är inte på toppen av något ! ;)

;D DET ÄR GRATIS ATT LIGGA PÅ TOPP !  ;D

Säg mig vad som är godare än ny skördat färsk potatis och smör ?

okej då , egen ny slungat honung , fast potatisen är väldigt god.

Slå det på gourmé krog  ;D

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 jul-11 kl 16:51 »
Här har du fel , det går inte att köpa lokalt producerad honung året om i affären över hela Sverige.

Nå, nu är det ju lite skillnad på lokalt producerad, och svensk.. ;)
Här har vi aldrig någon lokal honung, men svensk finns alltid.

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 27 jul-11 kl 17:36 »
Hmmm,det blev nog lite fel här... jag hade inte druckit kaffe... dessutom reagerade jag på det som Rosten skrev om hur hon behandlade säljaren av hönor, inte på det du skrev om priset på honung, Edward..
Visst kan man dumpa priserna för att man vill göra något gott och vara snäll.
Men en dag så kommer någon att göra ditt jobb för halva priset och då får du också sänka din lön till hälften och sälja ditt hus.

Se bara på dom som tycker det är fel när polacker kommer hit och jobbar för 60:- i timmmen.
Det är precis samma sak. Fast att det är en svensk som förstör möjligheterna att överleva på landet.

Samma problem har vi andra som försöker få en liten gård att gå runt med skatter och moms.
Helt plötsligt så kommer någon som vill vara snäll och dödar våran möjlighet att överleva på gården genom att sälja hutlöst billigt utan kvitto.

Kanske är tanken att dumpa priserna så mycket att alla andra lägger av så att man sedan får marknaden för sig själv.
« Senast ändrad: 27 jul-11 kl 17:40 av Rosten »

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #24 skrivet: 27 jul-11 kl 17:52 »
Jag håller helt med Rosten. Vi betalar alldeles för lite för svensk, lokalproducerad och bra mat. Det leder till att många inte kan leva på sin näring, hur många grisbönder har inte fått lägga ner under det senaste året?

Det i sin tur leder till att vi måste köpa vår mat från ställen där djurskyddet är sämre, löner och villkor är sämre och där transporter och annat leder till en större påverkan på klimatet.

Vi måste kunna ta betalt för vår mat om vi vill ha kvar en matproduktion i Sverige.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #25 skrivet: 27 jul-11 kl 20:22 »
Här har vi aldrig någon lokal honung, men svensk finns alltid.

;D AHA ,  ;D kanske dax att du ska bli med bin !  ;D

Då har du hela den lokala marknad framför dej !!  ;)

Vilken lycka för dej och dina grannar att smaka på den egna bygden + till höstarna bongnar alla frukt träd och bär buskar med överflöd !

Tills dess får ni trösta er med lite svensk honung  ;)

ha det gott mvh edward :P

Edward.

• Gästrikland
« Svar #26 skrivet: 27 jul-11 kl 20:40 »
Det är tråkigt att den mordena människan har kommit bort från sina rötter i bonde samhälle och allt glädje som det med för !

Det får inte låta , lukta , eller finnas djur i den moderna samhället , vilka fattiga människor vi kommer att bli.

Jag tycker att det är sorgligt att min granne har slutat med sina höns , det var roligt att höra tuppen i tid och o tid  ;D tjejerna brukade vandra runt och picka  >:D kul att titta på  ;D

Någon granne har får  ;D  + det finns en  ::) konstig kille med en massa bin  ::)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #27 skrivet: 27 jul-11 kl 20:47 »
Här har vi en annons från en kille som har tänkt till lite , nu i slungnings tiderna , han kunde bara skrivit "slunga säljes" kort och gått .

"Trött på att veva? Honungsslunga och kupa"   http://www.blocket.se/skaraborg/Trott_pa_att_veva__Honungsslunga_och_kupa_34490752.htm?ca=5&w=3

En klart säljande annons som kan skapa intresse och behov  ;)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #28 skrivet: 27 jul-11 kl 21:19 »
Det är tråkigt att den mordena människan har kommit bort från sina rötter i bonde samhälle och allt glädje som det med för !

Det får inte låta , lukta , eller finnas djur i den moderna samhället , vilka fattiga människor vi kommer att bli.

Kunde inte ha sagt det bättre själv !!!

Angående priset... jag har fått lära mig att du har rätt pris när minst 30% av det potentiella kunderna tycker du är för dyrt men du säljer lut ändå.

mina priser är:

500gm  60:-

ört honung 210ml  45:-  ( egen odlade örter)

förkylningshonung 210ml  50:- ( egen odlade örter inga eteriska oljer)

dessutom använder jag honungen i förädlinger av grönsaker. egen odlade morötter och honung ge ett slut produkt med ett pris av 600:- kg, visserligen ta det lite tid ( 7 veckor) men det mesta sköter sig själv.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

tinna.m

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 27 jul-11 kl 22:48 »
ört honung 210ml  45:-  ( egen odlade örter)

förkylningshonung 210ml  50:- ( egen odlade örter inga eteriska oljer)

dessutom använder jag honungen i förädlinger av grönsaker. egen odlade morötter och honung ge ett slut produkt med ett pris av 600:- kg, visserligen ta det lite tid ( 7 veckor) men det mesta sköter sig själv.

mvh

Jonathan
Blandar du i  salvia typ, rätt upp och ner eller?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Edward.

• Gästrikland
« Svar #30 skrivet: 28 jul-11 kl 02:26 »
Man säljer ett 500grs honungs burk för 30kr
Honungen kostar säjer vi 40kr/kg
Burken 3.65kr
Då kostar burken oss 23.65 att fram ställa.
Vi tar 30kr från kunden  ;D vår vinst = 6.35 kr  ;D
ELLER så säljer vi samma burk för 65kr  ;)
Burken kostar  oss 23.65 att fram ställa
65 - 23.65 = 41.35 kr i vinst
Hur många burkar måste man sälja för 30kr för att tjäna 41.35 kr i vinst ?
= 41.35 / 6.35 = 6.5 burkar  ::)
Då kan man konstatera att för att tjäna samma peng i kronor måste den har killen jobba 6.5 ggr mer

För att uppnå samma resultat  ::)

Om jag har 10 st kupor måste den här killen ha 65 st kupor

Om jag har 20 st kupor måste den här killen ha 130 st kupor

Om jag har 50 st kupor måste den här killen ha 325 st kupor

Om jag har 100 st kupor måste den här killen ha 650 st kupor

Eller om han har 10 kupor behöver jag 2 st

Eller om han har 20 kupor behöver jag 3 st

Eller om han har 30 kupor behöver jag 5 st

Eller om han har 50 kupor behöver jag 8 st

Det tål att tänka på vem som kommer att har mest tid över till annat än bi odling .

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #31 skrivet: 28 jul-11 kl 05:49 »
Blandar du i  salvia typ, rätt upp och ner eller?

hej,

jag använder bland annat salvia... det är bara att odla fina plantor från frö utan konst gödsel, ta de stora bladen och lägg de i nyslungad honung och lät dra ett tag. Bladen blir kanderade. Honung behandlad i detta vis blir inte hård. Den håller sig flytande väldigt länge. Salvia är gynsam för luftvägarna och är bra mot en slem hösta. Att honung är bra vet alla. De i kombination med några andra örter blir till ett riktigt bra förkylnings preperat. ( mitt recept fick jag av en shaman i nepal)

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

tinna.m

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 28 jul-11 kl 11:46 »
Låter du bladen ligga kvar eller tar du upp dem sen?
Har mycket salvia, vackert och gott som the mm.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Existens?

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 28 jul-11 kl 12:43 »
jag har fått lära mig att du har rätt pris när minst 30% av det potentiella kunderna tycker du är för dyrt men du säljer lut ändå.

Försvinner dom inte då..en efter en i små fräsande högar... ;)

Nybörjarn

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 28 jul-11 kl 20:58 »
Morsan har bara fyra kupor men hade fått en hel del i år och sålde för 100kr för 700g efter inrådan från en granne sålde slut på rotmos. Men det var ju för och kunna köpa lite utrustning och ställa ut kupor runt om bland koloninlotterna så det kanske var en investering av köparna (andra koloniägare) vad vet jag. Gott så men jag e lite orolig för att jag inte ska ha nån honung framåt våren  :'(

Edward.

• Gästrikland
« Svar #35 skrivet: 28 jul-11 kl 21:56 »
Om du inte har så stor skörd och för många kunder skippa 700gr burken och gå direkt ner på 350gr burken så räcker det till fler + fler kommer att veta att du har honung framöver tills nästa år !

= större kund bas att bygga upp och säker ställa framtida kunder och affärer

ALOUF

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 31 jul-11 kl 16:58 »
Hej alla!
Jag undrar hur kan man som privat person få tag på en sådan fin färsk honung utan tillsatser som kommer direkt från bikupan????

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #37 skrivet: 31 jul-11 kl 17:03 »
Du letar upp en biodlare i din närhet och frågar?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 31 jul-11 kl 17:41 »
Hej alla!
Jag undrar hur kan man som privat person få tag på en sådan fin färsk honung utan tillsatser som kommer direkt från bikupan????
Utan tillsater?
All vanlig honung är utan tillsater men nyslungad honung är klart godast.

ptakaplay

« Svar #39 skrivet: 31 jul-11 kl 20:50 »
All svensk honung är utan tillsattser   köp svenskt

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser