Köper man honung för 55:- kilot och säljer den för 85:-/700gram som Edward så har man rätt bra förtjänst.Vi har sysslat med höns i några år och där dyker det också upp diverse prisdumpare.Ibland så brukar jag roa mig med att köpa upp alla hönor och sälja om.Säljaren brukar bli rätt lång i synen när man köpt betalat och lastat för att sedan berätta att man skall åka direkt hem och sätta ut dom på Blocket.
Hahahaha hade jag en fetare plånbok skulle jag göra de samma

Snitt priset på honung i bulk 15 -28 -70 - 140 kg hinkar ligger runt 36 - 40 kr/kg
Sen ska det tappas burkas och inte minst hitta sin väg hem till kundens skafferi och mat bord.
Mitt sätt att tänka är att jag ska först bygga upp ett lager så att när alla blocket 12 för 10 st har i panik sålt av sina burkar och lager så är
hela marknaden
MIN 
Då får man alla kunder som vill ha svensk honung + att man skapar ett förtroende till kunden att denne alltid kan komma till mig och köpa honung , för att jag alltid har ett lager. Skulle det blir katastrof dålig skörd ett år så har man ett buffert , + man kan även gå ner till 500gr , eller 350gr burken då räker det till flera kunder.
Den dag när jag sitter på ett honungs berg så kommer jag att sälja överskottet på bulk till mantorp eller andra uppköpare , helst inte på mitt hemma marknad , eller eventuell bi odlings kollega som tar skäligt betalt.
Har du något tips om marknadsföringen, du verkar ha lyckats
Först och främst så tror jag på min produkt + den nytta mina bi gör där de flyger ,
Vi bi odlare gör Sverige rikare på mat , mångfald av blommor , frukt , bär , och gör omgivning till ett vackrare ställe att vara på !!
Inga svenska bin , inget svensk honung ,
OCH INGEN SVENSK MAT ÖVER HUVUD TAGET !!!Varför är min honung bättre än din ?Den kommer ifrån dom trädgårdar som mina kunder har !
Hade problem med etablering i ett statsdel griniga damer i en viss ålder som var inte försiktig i sitt resonemang och ord val , blev lite kompromisser med uppställnings platser . Förste tanke var att hela statsdelen kunde dra åt

.
Men jag tycker att man ska åtminstone bjuda ut honungen till försäljning där den kommer i från !
Lappade alla brevlådor i stats delen (skulle inte vilja vara postis)

ut fallen brukar vara 10% ,
Tanken var att dela ut när ingen annan reklam delas ut , här kommer det mesta på söndag kväll tills måndag och onsdag tills torsdags posten , bättre om det inte försvinner i mängden.
Ja ca 10% kom och det var roligt att träffa och snacka med dom som uppskattar lokal honung och de var även tacksam för poleneringen + jag på talade om den nytta bierna gör i omgivningen. tack tack ,

glada

kunder och en glad

bi odlare

Sen av erfarenhet så börja snacket att gå , det bruka ta 5-6 veckor så vill de har mer + även deras bekanta , och naturligtvis så står det mitt namn och tele nummer på burken.
Hur många företag skriver ut sitt tele nummer på sina produkter ? inte många.
Då är vi tillbaka till att
JAG TROR PÅ MIN PRODUKT !Tänk om du inte var bi odlare ,var släkt eller kände någon bi odlare.
Fram för dej raddar någon upp en massa honung från alla världens länder , hörn, konstiga planter, platser och smak MMMMMMmmmmmmmm det är gott med honung och valfrihet att prova alla olicka smaker mmmmmmmm honung

Och i ett lite hörn så står det en burk som kommer från bin som har besökt alla blommer och träd runt ditt hus och de närmast omgivningen.
Du får bara välja en burk , vilken tar du ?? Jag gillar att prova all honung , men jag äter helst det som kommer hemifrån.
hur många kupor du har
Vet inte riktigt , men inte tillräckligt många , fast så pass att jag måste tänka om mitt sätt att arbeta med mitt bi odlande så att det inte slukar all tid på sommaren. Kurs till våren kanske ?!
När jag började mitt bi odlandet så var det någon som retade upp mig med sitt resonemang att för att vara bi odlings företagare måste man ha minst 100 kupor !
Målet är att komma upp i 101

bara därför

sen får vi se om jag trivs med det , eller ska öka eller minska.
Nån år kvar + en massa inhämtning av kunskaper!
Fast idag måste man ha minst 2-3 hundra

Efter vinterns förluster , svaga avläggare , bort blåsta tak , möss angrep ( kanske pga spill med vinter foder) och inte att förglömma BJÖRN

som åt tre kupor och desarmerade en bi gård på 11 samhällen , ingen skörd där ifrån i år , så kommer jag att försöka att dubbla bi mängden/samhällen varje år + Jag och några till har bildat en drottnings odlings klubb för att säkerställa tillgång till drottningar + även bra avels egenskaper.
KUL MED BI ODLING med andra ord :-)
Tack till er som har orkat att läsa ända ner hit , stå på er tar skäligt betalt och tror på eran produkt , DET GÖR JAG !
ha det gott mvh edward ;P
Vi ska polenera hela staden och gör den vackrare