Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedeldat bastukamin med stenlager  (läst 12535 gånger)

SvenS

• Gäst
Vedeldat bastukamin med stenlager
« skrivet: 02 sep-06 kl 22:17 »
Hittat en Vedeldad bastukamin till rena fyndpriset (ca.1600:-, rökrör +400:-) sprillans ny

Som synes har den ett stenmagasin som rymmer 30Kg lavasten, kan utrustas med varmvattenack som man "trär" på (1500:- extra)
Tanken är att värma upp 20m2 yta med den och inte använda den som bastuaggregat. Tänkte att stenlagret kunde få värma mig under natten, utan att jag behöver kliva upp och slänga i  träklabbar stup i kvarten.

Frågan är nu : Topp eller flopp ?

http://www.harvia.fi/?lang=swe&prod_group=woodburning_stoves&product=harvia_m3
« Senast ändrad: 02 sep-06 kl 22:25 av SvenS »

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Vedeldat bastukamin med stenlager
« Svar #1 skrivet: 02 sep-06 kl 22:56 »
Kan nog inte riktigt svara på frågan, men... Faster har ett nästan likadant Harviaaggregat och det blir varmt fort när man eldar i det. Väldigt varmt och skönt för en bastu i alla fall. Hennes bastu är ungefär 8m2 och väl isolerad, så kokpunkten nås ganska lätt. "Svenskvärme" (ca. 70oC - hennes uttryck) är inga problem att nå ens för en ovan eldare.

Harvian är bra (min faster är jättenöjd och hon är kinkig). Du behöver antagligen bara något sätt att dämpa strålningen från kaminen och något bra sätt att lagra värmen på. Skulle man kunna dra rökröret genom en sandfylld behållare som på en sandugn, kanske?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

SvenS

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 sep-06 kl 23:12 »
Hm,

Du menar att det kan bli för varmt ? Effekten är visserligen 13kw, men det gäller väl om man eldar helt vilt. Om man tar det lite lugnare ?

Tänkte främst att värma upp stenlagret och slippa elda så ofta, det kanske borde funka ? Din faster nämnde inget om skön värme också från stenlagret ?  :)

Vore ett bra alternativ annars. En "vanlig" kamin i den storleken (Tyngden) går loss på ca. 4000 exkl. rökrör.
« Senast ändrad: 02 sep-06 kl 23:12 av SvenS »

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #3 skrivet: 03 sep-06 kl 08:07 »
Du menar att det kan bli för varmt ? Effekten är visserligen 13kw, men det gäller väl om man eldar helt vilt. Om man tar det lite lugnare ?

Tänkte främst att värma upp stenlagret och slippa elda så ofta, det kanske borde funka ? Din faster nämnde inget om skön värme också från stenlagret ?  :)

Ved ska brinna vid så hög temperatur som möjligt så att elda "lugnare" ger dig mindre värme ur veden. ...och mer sot och aska.

Själva tanken med stenarna i en bastu är ju att lagra värme. Att förånga vatten kräver mycket energi och i bastun vill man ha massor av ånga (åtminstone i Finland). Stenarna laddas upp med värme från kaminen och avger den snabbt när man häller vatten på dem. Det förhindrar att man kyler av själva förbränningsrummet allt för mycket.

Trettio kilo sten lagrar en del värme liksom vattentillsatsen, men tänk på att en sandugn från SKAB fylls med 750kg sand. Du skulle behövt mer sten och vatten att lagra värmen i. Brännardelen i Harvian är det dock sannerligen inget fel på.
vattuvargs.blogspot.se

SvenS

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 sep-06 kl 09:09 »

Trettio kilo sten lagrar en del värme liksom vattentillsatsen, men tänk på att en sandugn från SKAB fylls med 750kg sand. Du skulle behövt mer sten och vatten att lagra värmen i. Brännardelen i Harvian är det dock sannerligen inget fel på.

Kaminen ska stå i en vagn, då är 750kg något för mycket.

Elda lugnare menar jag att man kan mata elden betydligt mer sällan när man fått upp värmen, fast med så ren förbränning som möjligt (öppet spjäll).

Dessutom tänker jag hämta tilluften utifrån   :P

Antar att en test i det verkliga livet är oundviklig.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #5 skrivet: 03 sep-06 kl 10:10 »
Öppet spjäll betyder för det mesta att det blir ett överflöd av luft i förbränningsrummet, vilket sänker förbränningstemperaturen och ger en sämre förbränningseffektivitet.

Mycket kalluft utifrån sänker temperaturen i förbränningsrummet ytterligare, även om det inte drar ut den uppvärmda inomhusluften.

Kamin på vagn... det måste du nog förklara.
vattuvargs.blogspot.se

SvenS

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 sep-06 kl 10:45 »
Nja, jag har fått lära mig att tillskott på syre höjer förbränningstemperaturen (Därigenom lägre föroreningar i rökgaserna)  ???

Kamin" i"  vagn , inte" på" vagn . Vad är det som är otydligt i det ?

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #7 skrivet: 03 sep-06 kl 11:23 »
Nja, jag har fått lära mig att tillskott på syre höjer förbränningstemperaturen (Därigenom lägre föroreningar i rökgaserna)  ???

Kamin" i"  vagn , inte" på" vagn . Vad är det som är otydligt i det ?

Om man bara tillsätter syre så stämmer det. Men luft innehåller bara ungefär 21% syre.

Kamin i vagn får mig fortfarande att undra varför man ska kunna rulla en kamin hit och dit...
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #8 skrivet: 03 sep-06 kl 13:26 »
Det är mycket som påverkar förbränningstemperaturen. Kall ved är ett exempel, kall panna en annan och mängden fukt i veden en tredje. Olika trädslag brinner också olika bra.

För att få en fullständig förbränning så behövs en viss mängd luft. Mer luft än det kyler bara ner eftersom det inte finns mer brännbara gaser. Det är lite grann som att bjuda på hallonkräm med mjölk. För att varje portion ska bli bra så behövs kräm och mjölk. En extra kubikmeter mjölk gör inte portionerna bättre.

Men moderna vedpannor ger aningens för lite luft till förbränningsrummet för att sedan tillsätta lite mer luft en bit ifrån. Man tillsätter dock bara tillräckligt med sekundärluft för att få en fullständig förbränning av gaserna som kommer från förbränningsrummet. Alltså ställs varje tallrik hallonkräm fram med aningens för lite mjölk, men det står också mjölk i kannor på bordet så att man kan få äta krämen "som den ska vara". Att propsa på att gästerna häller på lite till av extramjölken gör inte portionen bättre det heller.

Om man matar på för mycket luft (primärt eller sekundärt spelar mindre roll) så ökar man samtidigt rökgashastigheten (rökröret blir ju inte grövre). Röken stressar sig genom rökröret och avger inte lika mycket av värmen till vattnet i pannan. Röken ska röra sig så lång väg som möjligt där värmen ska avges, inte bara rusa förbi. Vissa pannor har till och med speciella insatser i värmeväxlardelen för att tvinga röken till ytterligare omvägar. De som redan fått krämtallrikar bidrar ju till stämningen och då vill man ju inte att de ska ta snabbaste och kortaste vägen till utgången, eller hur?

Men om röken rör sig för långsamt så hindras förbränningen eftersom ny luft inte tillåts komma in i förbränningsrummet i tillräcklig takt för att hålla glöden vid liv. Har mjölken fastnat på sin väg från affären istället för att vara på bordet så sjunker också festhumöret, det är då min gissning. Samma sak gäller om de som ätit färdigt inte tar sig ut smidigt.

Vad är då lagom luftmängd? Tja, det får man prova sig fram till. Efter ett tag blir man rätt bra på att planera krämbjudningar också.

Ett kul sammanträffande är att en mästare i feng shui ser på ett köpcentrum på samma sätt som vi nu har pratat förbränning i en panna.
vattuvargs.blogspot.se

SvenS

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 sep-06 kl 14:12 »

Kamin på vagn... det måste du nog förklara.

.......man kan bo i en vagn också  ;)

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #10 skrivet: 03 sep-06 kl 15:20 »
Jo du Sven... Jag fattar, alltså begrip' ja'.  Det slog mig bara inte att det var en vagn i den kalibern. :)
vattuvargs.blogspot.se

SvenS

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 sep-06 kl 16:27 »

Kamin i vagn får mig fortfarande att undra varför man ska kunna rulla en kamin hit och dit...

;D   En blivande klassiker . Den meningen är stor komik   lol  .

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #12 skrivet: 03 sep-06 kl 16:33 »
"Hörru, nu gjorde du en vattuvarg igen. Det är ju så här jag menar..."  ;D
vattuvargs.blogspot.se

pf

« Svar #13 skrivet: 18 okt-06 kl 20:10 »
Hej!Lösningen är enkel,om man vill ha värme lagrat så måste man ju komma ihåg att ju mera massa man kan lagra värmen i så desto längre avger massan värme.Täljsten som vi har i Finland är ju en skitdyr sten men idealisk till att bygga ugnar och spisar av.Den stenen väger ju mycket och tål bra värme och avger värmen långsamt pga av att stenen är ådrad såssom ett träd.Yttre lagret av stenen har ådrorna vertikalt och inre lagren av sten har årdorna horisontellt.Om du vill ha varmt med en bastu-ugn så försök leda avgaserna genom så mycket massa som möjligt,någon leder avgasen(röken)genom en cistern av vatten som har en anselig volym exempelvis 3000 liter...det kallas visst för energiberedare..

Lynx

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 nov-06 kl 09:34 »
Jag kan inte tillföra så mycket rent teoretiskt om luftmängder och förbränning...men....jag har själv en HARVIA i min bastu och flera bekanta till mig använder också HARVIA  och det samlade intrycket är att den kaminen är väldigt hårdeldad...d.v.s full gas på brasan för att det ska fungera.
Jag har försökt använda ett spjäll för att dämpa men då har den en tendens att ryka in...det har väl med själva konstruktionen att göra.
Jag tror att verkningsgraden inte är den bästa på den typen av kamin.

Mikeyse

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 nov-06 kl 10:14 »
Du kommer att få varmt snabbt, för varmt, så att det bildas kondens i dina väggar sedna kommer huset att ruttna innifrån och ut. Dessutom kommer du får varmt snabbt och kallt snabbt. Det du kan göra om du vill använda ljust detta aggregatet är att du murar in det i en stor jäkla stenmagasin lite hålsten och en massa tegelsten kanske väggar upp till 60 cm så får du en mycket god värme behållare. sedan kan du ju alltdi ta varmvatten som bildad och leda runt det i huset via koppar rör kanske hitta ett gammalt ellement och koppla på det. glöm inte expansions kärlet bara.

Vill du ha en annan billig lösning så är det oljefat, skär upp längst ner stoppa in en laxenspis, fyll hela vägen upp, låt gärna rökröret gå upp genom stenmagasinet via ex antal böjar. simsala bim och dyu har för ca 350 kr gjort ditt egna värme magasin.

Lynx

• Gäst

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser