Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAAAR hittar ni kantareller???  (läst 101771 gånger)

pyromanen

• Gäst
SV: VAAAR hittar ni kantareller???
« Svar #20 skrivet: 15 aug-11 kl 17:49 »
Ge inte upp! Särskild inte om du älskar svamp!  Hitta en svampkompis i närheten som tar med dig på nån svamptur i rätt miljö så du lär känna igen den?

pålle

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 15 aug-11 kl 17:58 »
Jag ger upp!
Jag har oxå, från många, av varandra oberoende källor, hört att "i år finns drivor med svamp i skogen", att man kan gå i princip var som helst o fylla kasse efter kasse Men ICKE!!!
Jag har nu smugit som en indian i skogen, bland granar, tallar, bok, i blandskog, på ängar, hyggen, i gläntor, vid rasbranter, i diken o ingenstans finns de!!!

Har nu tvingat mig själv att acceptera att alla är vi inte menade att plocka svamp, vissa av oss har andra syften här i livet, hur ont det än gör (för jag tycker så mkt om svamp)
Det konstiga är att det inte bara är kantarellerna som lyser med sin frånvaro, jag hade blivit glad över i stort sett vad som helst (ja inte flugsvamp då), men inte en enda svamp! Av någon sort! VÄLDIGT mysko!
Däremot verkar jag ha en inbyggd radar vad gäller att springa rakt på grävlingsgryt, älgars sovrum och vildsvinsrestauranger, men det har man ju inte så stor användning för.....
Kantarell finner  du i skogshagar  i alla fall finns det sånna i mina hagar så även murklor och karljohan ;D så ge inte upp alternativt är skaffa dig en hund och gå kantarell sök då får du fult i frysen  :)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #22 skrivet: 15 aug-11 kl 19:05 »
vildsvinsrestauranger

men det kan la vara gött ;D vildsvin e smaskens i Ungern ialf  ;D ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #23 skrivet: 15 aug-11 kl 19:16 »
En svampforskare berättade för mig att kantareller är vanliga på gamla skogsbeten. Gamla utmarker nära äldre bebyggelse är alltså bra att leta på.

Här hittar jag kantarellerna just i sådana lägen - ganska nära byn, i det som idag är uppvuxen granskog, men som var betesmark ända in på 1950-talet. De flesta hittar jag i kanten av störningar, vägar till exempel. Det är nästan idiotsäkert att gå en bit in på gamla stigar och skogsvägar och leta  :)

PetraL

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 15 aug-11 kl 19:21 »
Det är faktiskt helt otroligt mycket svamp i år. Vi fick ge upp häromdagen för vi hade ingenstans att lägga svampen längre. Hos oss (Västra Götaland) finner vi mest svamp i ung granskog, alltså julgranar, otroligt svårt att komma fram, men om man är villig att huka sig ordentligt så kan man plocka hur mycket som helst, nästan. Vi plockade 5 kg på 1,5 timme. Inget som en "riktig" svampplockare tycker är så bra, men för oss, som till för två år sedan kom hem med den där enda, halvtaskiga kantarellen så är det helt otroligt. Hos oss står dem i mossan eller i barren på marken.

allvetarn

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 15 aug-11 kl 19:24 »
Det verkar som att alla "håller till" i denna tråden... ;) kan ingen kika in o kolla på dessa fina vaktlar till salu! http://www.alternativ.nu/index.php?topic=117028.0

Mvh
Brevduvor, höns

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #26 skrivet: 15 aug-11 kl 19:44 »
Har plockat minst 50 liter så här långt, hittade några trattisar igår. kolla där de kört med skogsmaskin för ett tag sedan, där brukar jag hitta. Lycka till!!

Här uppe runt umeå funkar det bra att kolla där skogsmaskinerna kört med för ett antal år sedan. Vi är uppe i över 50 liter vi med och vi har just börjat plocka, Sen går man ju med hund på älgjakten så då blir det fort nya ställen att lägga på minnet.

flax

• Halland
« Svar #27 skrivet: 15 aug-11 kl 20:08 »
Ja visst är det underbart! Önskar jag hade mer tid att hänga i skogen. Idag besökte jag mitt trattkantarellställe (ett av dom) och jovisst! Det hade kommit ett gäng! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #28 skrivet: 15 aug-11 kl 20:24 »
jag bor i blekinge, och jag är inte så värst intresserad av att plocka svamp, men var med min svärmor igår och plockade en massa kantareller =)  fanns gott om här och rätt nära huset mitt
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Rödskägg

• Småland
« Svar #29 skrivet: 15 aug-11 kl 21:16 »
I år växer de överallt, trattkantarellerna böjade komma för snart en månad sedan, svart trumpetsvamp för drygt ett par veckor sedan. Men visst ett normalt år får man leta i olika vegetationstyper beroende på tid på säsongen och hur vädret varit. En favorit är ju alltid hasselbackar, tidigt. Sedan ska man ha något sjökantställe där finns de oavsett torrperioder. har t.o.m. plockat på tre dm djup. Men som sagt i år går det här att hitta dem med svetsglasögon i ålamörkret. Plockade 15 liter på 40 min, inklusive 10 min dit och 10 hem men det var i dagsljus ;-)

P.S. en annan favorit är i mossan på flatberg men det kräver mycket regn men oj vad man kan hitta då.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Yashica

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 15 aug-11 kl 22:07 »
Jag vet inte riktigt hur man gör då man citerar, men Pålle: Jag HAR hund Det är bara det att när vi är i skogen är hon mer intresserad av att fika, än att hjälpa matte leta svamp Hade tankar på leta-svamp-med-hund-kurs redan för 10 år sedan, men på de ställen vi bott har jag inte hittat någon

Spindeln: Vildsvin är nog inget för mig, mer än att se på o fascineras av Har varit vegetarian i snart 30 år

Christina R: Har även letat på marker där det förr betats, men det är nog mer än 50 år sedan Fick för mig att det blir för torrt i tät granskog? Är det förresten tillåtet att plocka svamp i någons hage? Det räknas inte som intrång? Jag vill INTE reta upp ngn

pålle

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 aug-11 kl 22:15 »
Jag vet inte riktigt hur man gör då man citerar, men Pålle: Jag HAR hund Det är bara det att när vi är i skogen är hon mer intresserad av att fika, än att hjälpa matte leta svamp Hade tankar på leta-svamp-med-hund-kurs redan för 10 år sedan, men på de ställen vi bott har jag inte hittat någon

Spindeln: Vildsvin är nog inget för mig, mer än att se på o fascineras av Har varit vegetarian i snart 30 år

Christina R: Har även letat på marker där det förr betats, men det är nog mer än 50 år sedan Fick för mig att det blir för torrt i tät granskog? Är det förresten tillåtet att plocka svamp i någons hage? Det räknas inte som intrång? Jag vill INTE reta upp ngn
Titta uppe till höger där finns det en lite ruta tryck där det står till å med citera

pålle

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 15 aug-11 kl 22:18 »

Borde man få bara det inte finns några djur som kan bli störda bara det inte är alldeles in på hus tomten så borde det va fritt fram.

Yashica

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 15 aug-11 kl 22:19 »
Ok Tack
Ska jag markera det jag vill citera före eller efter klicket på knappen?

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 15 aug-11 kl 22:22 »
Ok Tack
Går väl göra både och tror ja har inte tänkt på det  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #35 skrivet: 15 aug-11 kl 22:26 »
Ok Tack
Om Du menar i en tråd så här, så är det bara att klicka på Citera, och sen se till att den blinkande markören står längst ner efter "quote]".  Gör gärna en radmatning innan Du börjar skriva Ditt eget inlägg.

Och citera med urskillning; tråden blir snabbt väldigt lång om alla citerar långa inlägg.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #36 skrivet: 16 aug-11 kl 09:25 »
Om man bor i de lite mer norra delarna av landet då? Växer de i liknande skog eller ska jag leta nån annanstans? Ska visst finnas fjällnära också, frågan hur nära?

Kantarellerna saknas mer eller mindre i Norrlands inland. Däremot finns det en massa i fjällen, dock inte längst upp (Abisko). Här i Hemavan är det bara att leta upp en lagom torr sydsluttning i fjällbjörkskogen, leta efter störda områden och plocka. Hur läget är i Jämtland vet jag inte, men det torde vara samma. Åk till fjällen och skrota omkring på torra björksluttningar.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #37 skrivet: 16 aug-11 kl 09:28 »
hej,

är de på gång nu i tärna/hemavan??

tack för hjälpen

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

flugufrelsarinn

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 16 aug-11 kl 10:49 »
Jag hittar inte heller några kantareller. Vet inte ens om det finns på den här ön, för mycket kalk i marken kanske? Iallafall är dom ovanliga.. Eller så har jag inte lyckats springa på dom bara... Trattisar brukar det finns det gott om dock..  ???

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #39 skrivet: 16 aug-11 kl 11:23 »
Citera
Jag HAR hund Det är bara det att när vi är i skogen är hon mer intresserad av att fika, än att hjälpa matte leta svamp Hade tankar på leta-svamp-med-hund-kurs redan för 10 år sedan, men på de ställen vi bott har jag inte hittat någon

Tre saker att lära hunden;
VAD det är du vill den ska göra.
Att MARKERA
VAD den får i belöning.

T.ex. Torkad lunga eller lever, 1/6 köttbulle eller vad den nu tycker om. Zassy låter sig belönas med liten kantarell eller blåbär, det funkade inte med hangarhunsdämnet. Glöm inte fysiskt beröm s.s. gos, prat o. gulligull. Skapa lite sensation över fynden.

Här väntar vi på hundkurs i kantarellrensning, kantarellsök-kurs har vi aldrig gått.
Något att notera är att som männscha letar man helst kantareller där "de alltid växt". Med hundhjälp hittar man lättare nya ställen. Iaf med torkad lunga i fickan.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser