Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hel hög döda sorkar i vattenbrunnen.  (läst 25843 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Hel hög döda sorkar i vattenbrunnen.
« Svar #20 skrivet: 14 aug-11 kl 01:23 »
Vart hyr man såna pumpar nånstans?
Har du tur så kan ju din kommun ha att låna ut.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 14 aug-11 kl 01:32 »
Jo fast det är jobbigt i obygden för den som inte har bil. Skall jag hämta nåt nånstans så kostar taxin till närmaste järnvägsstation nästan tusenlappen tex. Och lika mycket hem igen.  :( Billigare att göra ett försök med en beg. akvariepump kanske. En del modeller tål rätt höga partikeltätheter om man skulle komma ner i nåt slam. Grannens länspump var för klen senast jag ville låna den. Räckte inte ända fram eftersom min brunn var flera meter djupare.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #22 skrivet: 14 aug-11 kl 01:42 »
Jo fast det är jobbigt i obygden för den som inte har bil. Skall jag hämta nåt nånstans så kostar taxin till närmaste järnvägsstation nästan tusenlappen tex. Och lika mycket hem igen.  :( Billigare att göra ett försök med en beg. akvariepump kanske. En del modeller tål rätt höga partikeltätheter om man skulle komma ner i nåt slam. Grannens länspump var för klen senast jag ville låna den. Räckte inte ända fram eftersom min brunn var flera meter djupare.

En akvariepump? Hur mycket pumpar en sån? Två hinkar i timmen?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 14 aug-11 kl 01:50 »
Då är det väll billigare att ta ut slam bilen då i alla fall inte dyrare.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 14 aug-11 kl 02:01 »
Dom tar 2.400 inkl moms och när jag frågade dem för två år sedan så hade de inte någon slang som var lång nog  ::) och de kunde inte heller komma när man var hemma. Nä här man får nog göra det mesta själv om det skall bli gjort.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 14 aug-11 kl 02:07 »
En akvariepump? Hur mycket pumpar en sån? Två hinkar i timmen?

Nä inte direkt  ;D Du får nog flerdubbla detta några gånger om. Jag kan vattna grannens gräsmatta hemifrån om man säger så. Flera meter vattenpelare på min starkaste powerhead. Du kan ju kolla här på exempel:
http://www.aquacave.com/PumpsPowerheads.aspx

Exempel:
Odlar du malar och försöker efterlikna strömmande vattendrag i Amazonas och har ett 800-litersburk och vill ha 40 ggr vattencirkulation får du ha en eller ett par cirkulationspumpar på 32 000 liter i timmen.  8) Alla har kanske inte 40 ggr men 20 är väldigt vanligt, detta blir ett pumpbehov av 16 000 l/tim. Inte bara malodlare har detta, folk som säljer annan fisk kan också ha kraftig utrustning.

Men som sagt, partikeltätheten är ett bekymmer. Man får koppla till ett förfilter eller ett dammfilter kanske annars skär pumpen rätt snart.
« Senast ändrad: 14 aug-11 kl 02:18 av christinag »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #26 skrivet: 14 aug-11 kl 02:23 »
PartikelSTORleken menade jag förståss. Det är värre än grumligt vatten. Får man in en sten däremot skär sig rotorbladen.

pålle

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 aug-11 kl 08:49 »
Dom tar 2.400 inkl moms och när jag frågade dem för två år sedan så hade de inte någon slang som var lång nog  ::) och de kunde inte heller komma när man var hemma. Nä här man får nog göra det mesta själv om det skall bli gjort.
  Jo man brukar det få göra det. syn att vi bor så långt i från varandra bra med ett par extra händer i blad :)

Vitis

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 14 aug-11 kl 12:02 »

Man brukar använda en membranpump för att pumpa vätska med mycket fast material. Vår brunn var även full med pilrötter, vet inte om det hade kommit igenom pumpen. Sugbilen fick upp alla rötter med några "slurpande".

Maskinuthyrningsfirmor finns väl lite här och var över landet, t.ex. Hyrman eller Ramirent i mina trakter.

Men kan man inte hämta grejerna så blir det såklart dyrt och krångligt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #29 skrivet: 14 aug-11 kl 12:37 »

Kanske Handöl Täljstens AB har något att låna ut. Det ser ut på Wikipedia som om de fortfarande bryter. Annars är väl närmaste i Duved.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #30 skrivet: 14 aug-11 kl 12:48 »

Cramo och liknande maskinuthyrningsfirmor?

skum

• Dalarna
SV: Hel hög döda sorkar i vatttenbrunnen.
« Svar #31 skrivet: 14 aug-11 kl 14:44 »
Jag fick en rätt stor ål i bur en gång när jag var ute och tjuvfiskade kräftor. Jag hade aldrig fått någon ål tidigare, och försökte slå ihjäl den, men det gick inte. Till slut tog jag med den hem levande, och far min blev glad när han såg den, den skulle i brunnen och hålla rent från grodor och annat otyg! Tyvärr dog den ett par dagar senare av de skador jag åsamkat den  :-\

I mina hemtrakter säger de att det är fint vatten i brunnarna om paddor och grodor finns där.
Skum

Broberg

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 14 aug-11 kl 15:19 »
I mina hemtrakter säger de att det är fint vatten i brunnarna om paddor och grodor finns där.

Och de finns även i ån, sjön och diverse sumpmarker...

skum

• Dalarna
« Svar #33 skrivet: 14 aug-11 kl 15:32 »
Och de finns även i ån, sjön och diverse sumpmarker...

De kanske har större möjlighet att välja miljö här. Större yta och mindre antal paddor och grodor ;)
Skum

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #34 skrivet: 14 aug-11 kl 15:56 »

DET låter......ehhh.........låter ööööööööööööööh.........det låter skumt  o:)
Dom finns ju överallt om det är vatten i någon form, utom is kanske.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

strömsbergsgård

• odlar ekologiska grönsaker, har får, hundar hästar
    • Dalarna
« Svar #35 skrivet: 14 aug-11 kl 21:03 »
mitt tips är ring kommunens miljö skydd så kan ni få adekvat hjälp så att ni säkert får bort alla skadliga bakterier , om ni har barn kan ni få ut en vattentank tills ert vatten åter är drickbart! lycka till

Suresh

• -
« Svar #36 skrivet: 14 aug-11 kl 21:17 »
Då vet du vart de tog vägen.

Tännlappen

• -
« Svar #37 skrivet: 14 aug-11 kl 21:45 »
Tjapp....plötsligt Sorkfritt=lyfta på brunnslocket.

Huggorm

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 14 aug-11 kl 21:52 »
mitt tips är ring kommunens miljö skydd så kan ni få adekvat hjälp så att ni säkert får bort alla skadliga bakterier , om ni har barn kan ni få ut en vattentank tills ert vatten åter är drickbart! lycka till
Mitt tips är att inte blanda in några myndigheter, det är bäst att inte väcka den björn som sover  :P

Suresh

• -
« Svar #39 skrivet: 14 aug-11 kl 22:01 »
Mitt tips är att inte blanda in några myndigheter, det är bäst att inte väcka den björn som sover  :P

Myndigheterna är till för att hjälpa dig, särskilt med dricksvattnet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser