Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttsmak  (läst 5364 gånger)

Abigail

Köttsmak
« skrivet: 11 aug-11 kl 12:33 »
Jag tycker att kyckling smakar gott men höna smakar vedervärdigt.

Vid vilken ålder börjar kycklingen smaka höna? Nu tänker jag inte på snabbväxande broiler utan på kyckling från vanliga köttraser.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Köttsmak
« Svar #1 skrivet: 11 aug-11 kl 14:43 »
Det går nog inte att jämföra vanliga köttraser med köttet du köper i affären. En broiler slaktas redan runt 34 dagars ålder. Om du ska slakta en "vanlig" kyckling vid den åldern så är det inte mycket kött på den kraken. Jag har slaktat tuppar som är runt 13-14 veckors ålder och tycker att dessa är godast. Men köttet har ändå en helt annan konsistens än köttet i affären och smakar inte lika. Vi brukar aldrig tillaga en hemmakyckling på samma sätt som en ICA kyckling skulle gjorts. Det funkar liksom inte. :P Blir lätt torrt då.

Här är lite bilder så får du se skillnaden mellan broiler och en normalväxande kyckling. Och även om du skulle slakta denna lilla bruna kyckling så tror inte jag att den skulle smaka lika som en industriuppfödd broiler ändå (läst att egenuppfödda broilers ej smakar riktigt lika som de i affären heller, beror väll på foder, hur de har fått leva sedan att de efteråt sprutar i en massa vätska i köttet med ::)).

Båda är 38 dagar gamla. Broilern väger över 2kg medan den "vanliga" kycklingen väger inte ens 500 gram.

http://www.chicken.org.au/page.php?id=205
« Senast ändrad: 11 aug-11 kl 14:47 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Abigail

« Svar #2 skrivet: 11 aug-11 kl 15:34 »
Jättefina bilder!

Intressant svar som väcker massa nya frågor! Jag tycker ju inte att det är något vidare när man i affären läser innehållsförteckningen på tex fryst kycklingfilé och ser att innehållet bara är mellan 80 och 90% kyckling.
På vad sätt skiljer det sig i hur man ska tillaga "riktig" kyckling?

Hur skiljer sig smaken mellan vanliga kycklingar och broiler? Förstår att fodret har betydelse men om det går att säga något allmänt kanske? För inte smakar väl de kycklingarna höna? Det har jag svårt att tro.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 11 aug-11 kl 16:07 »
Vi brukar ofta göra grytor på hemmauppfödda djur. Currygryta hör till favoriterna, man kan knappt sluta äta fast man är proppmätt redan!  :-[ Äldre djur får koka längre och ihop med de övriga ingredienserna så tycker jag att köttet smakar på de äldre djuren likadant som hos de yngre djuren förutom att det är lite mer tuggmotstånd. Dock så är det lite tuggmotstånd i de yngre djurens kött också (och beroende på hur det tillagas så blir det mer eller mindre tuggmotstånd). Inte alls sådär "svampigt, tofuaktigt" som jag tycker att kycklingarna i affären påminner om utan köttet är mer som... Ja, riktigt "kött". ;D En del delar som t.ex. lårbenet har ett mörkare kött (de har ju använt musklerna genom att röra på sig och fått växa längre till skillnad mot vad broilerna hunnit göra ::) ) som ibland kan påminna liiiiite om vilt någonstans.

Förutom gryta har vi använt köttet och gjort te.x kroketter. Då har man hackat det i små bitar och stekt ihop med potatisblandningen. Blev gott! :) Har även testat med yngre djur som har skinnet kvar i ugn där man öst på mycket flott. Ihop med någon sås så tycker jag det är rätt OK. Så har vi testat och grilla en gång vilket däremot slutade med att jag inte kunde äta för det blev så extremt segt och torrt. :P

Här har vi min favvis. Currygrytan med majs, lök, svamp och ungtupp som jag inte är ensam om att kunna halvt äta ihjäl mig utav. ::)

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Abigail

« Svar #4 skrivet: 11 aug-11 kl 17:13 »
Jag har haft höns för längesedan, då hade jag några leghorn. Funderar så smått på att skaffa igen, kanske nästa år, men hade kanske tänkt att skaffa någon köttras. Kanske borde jag försöka köpa några och äta innan jag bestämmer mig. Hönsgården som de hade blev helt uppäten på grönt plus att de "badade" så det blev massa hålor. Jag slog massa gräs och gav dem. Nästa gång så skulle jag vilja ha två hönsgårdar, en som kan vila och stå på tillväxt medan den andra används. Funderar på om det är den "vilda" maten som ger viltsmak. Jag är ju inte förtjust i viltsmaken hos hare och rådjur tex trots att köttet legat i mjölk innan. Det är nog bäst att jag provsmakar innan jag bestämmer mig.

Helt ot så kan jag tillägga att när jag slutat med höns så blev deras hönsgård helt knallblå med massa blåsippor som trivdes där.

Väldigt snygga bilder Linkoso!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 aug-11 kl 17:22 »
Jättefina bilder, både informativa och gulliga!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 11 aug-11 kl 17:45 »
De första bilderna lånade jag från hemsidan jag länkat till under. ;D Grytan är egenfotad.

Znibban

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 aug-11 kl 18:03 »
Jättefina bilder, både informativa och gulliga!  :D
Instämmer med föregående talare ;D Kanonbilder ;D

Abigail

« Svar #8 skrivet: 11 aug-11 kl 18:14 »
När jag läser det du skrivit Linkoso, menar du då att det inte är någon skillnad i smak på kyckling och höna? Att skillnaden bara är hur mört köttet är? Har jag haft fel i alla år? Svårt att erkänna och svårt att ändra tänkesätt...

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 11 aug-11 kl 20:17 »
Grillat lår har vi gjort. Kokade de först och så grillade vi de efter det. Blev väldigt gott.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 11 aug-11 kl 21:21 »
*bokmärker*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 11 aug-11 kl 21:50 »
När jag läser det du skrivit Linkoso, menar du då att det inte är någon skillnad i smak på kyckling och höna? Att skillnaden bara är hur mört köttet är? Har jag haft fel i alla år? Svårt att erkänna och svårt att ändra tänkesätt...
Nu har jag inte ätit mkt höna men antar o av det lilla minne jag har att det smakar ungefär lika som tupp. Jag personligen tycker inte att en 3 månader gammal tupp skiljer mycket i smak med en äldre. Den äldre kan smaka något "starkare" av smaken de smakar än de yngre. Som sagt så går köpekyckling o hemmakyckling ej riktigt o jämföra. Skulle kunna testa med någon riktigt ung tupp (ca 8 veckor) i helgen för o se om man märker någon likhet då.   

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 12 aug-11 kl 23:22 »
Så var första delen avklarad. Det blev en ca 6 veckor gammal (ungefär lika gammal som en kyckling i affären alltså) korsningtupp (araucana/sebright/chabo). Gör lite ont i hjärtat...  :'( Han var ju bara en liten tuppispojke. Känns rätt sjukt hur man kan lyckas få upp en broiler i samma ålder till att väga flera kg när man tittar på denna lilla fjutt i storlek av en vaktel ungefär.  :o

Men om man försöker se några fördelar hittills då... ? Det var väll att allt gick så otroligt snabbt och smidigt. Rensning och allt om man jämför med en vuxen. Och de duger väll som "portionskyckling". Alltså en kyckling per portion. :P Man äter ju vaktel och dessa är det ju lika mycket jobb (alltså lite jobb ::) ) att ta reda på som en ung kyckling och det tar ungefär lika lång tid för en vaktel att hinna växa upp till denna storlek som kycklingen är i (sedan så skiljer det väll säkert en del i hur mkt foder de förbrukat). Den ligger nu i marinad och hade tänkt försöka tillaga den i ugn så återstår sedan att se hur det smakar. Sedan är ju den sista frågan om det skulle smaka mindre "höna". Att man lyckas få fram en smak som påminner mer om den Abigail gillar. Om Abigail kan tänka sig börja föda upp "minikyckling" för husbehov. ::) ;D Om h*n väljer en köttras så lär de ju vara något större än denna iaf när de är i samma ålder.

Abigail

« Svar #13 skrivet: 13 aug-11 kl 00:19 »
Tullenuttenuj, så söt! Blir lite blödig när jag ser bilderna. Känner mig nästan lite skyldig, men jag kan ju inte tänka mig att han fick sätta livet till bara för den här trådens skull.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 13 aug-11 kl 09:20 »
Nä. Han hade med rätt stor sannolikhet slutat likadant men bara lite senare i livet ändå och som äldre lär han inte ha blivit mycket större än en stor duva i slaktkroppsstorlek vilket känns kanske lite ovärt och att vänta på i flera månader (vet andra som tar bort dvärgtuppar som väldigt unga och kastar bort eller matar djur med på grund av detta ovan, det enda som skiljer här är väll att vi människor ska äta köttet). Är hos min pojkvän och frågade honom - "Har du mycket tuppar över för tillfället?"... Hans blick jag fick... ::) JAAA!!  :-X 

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 13 aug-11 kl 13:05 »
Då var kycklingen uppäten och det första jag vill säga är att om du vill föda upp vanliga höns/tuppar och fantiserar om att de ska smaka som köpekycklingen så måste jag göra dig besviken. Inte ens en 6 veckor gammal kyckling smakar lika som en industriuppfödd kyckling.

Marinaden vi använde på var samma sorts marinad som brukar vara på köpekycklingen (kronfågel, salsa något). Skriver här under vad jag upplevde de olika delarna i smak och så:

Vingarna: Vingarna hörde  till de delar som påminde något om köpekyckling och det är ju inte mkt kött på dem.::) Det var nog marinaden som gjorde smaken och skinnet.

Bröstet: Köttet var på denna pippi vitt och mört men inte alls så där "blankt, svampigt och vattnigt" som på köpekyckling utan var mera tuggmotstånd och smaken påminde om kalkonkött tycker jag. Nu efteråt känner jag en svag eftersmak på tungan av vilt. Skinnet på bröstet var segare och tjockare än på en köpekyckling där det kan vara väldigt runt och knaprigt med mycket flott.

Lårbenen och klubborna smakade ungefär som vingarna men med lite mer viltsmak på lårbenen. Köttet som gränsar heller hur man ska beskriva det mellan lår och klubba påminde lite om köpekyckling.

Det som jag riktigt reagerade på som smakade som köpekyckling... Det var lilla gumpen! ::)

Ja, det var vad jag upplevde denna lilla som tupp som iaf. Och jag tycker den smakade gott. Men för att ni ska kunna veta vad ni tycker så är väll enda sättet för er att prova själva. =)

Kringlan

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 13 aug-11 kl 14:29 »
Gillar Linkosos handfasta sätt att ta reda på saker!!  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 13 aug-11 kl 22:49 »
Ja vad gjorde vi utan dej Linkoso *hönsgurun* ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Abigail

« Svar #18 skrivet: 13 aug-11 kl 23:03 »
Tack Linkoso för ett så uttömmande svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser