Då var kycklingen uppäten och det första jag vill säga är att om du vill föda upp vanliga höns/tuppar och fantiserar om att de ska smaka som köpekycklingen så måste jag göra dig besviken. Inte ens en 6 veckor gammal kyckling smakar lika som en industriuppfödd kyckling.
Marinaden vi använde på var samma sorts marinad som brukar vara på köpekycklingen (kronfågel, salsa något). Skriver här under vad jag upplevde de olika delarna i smak och så:
Vingarna: Vingarna hörde till de delar som påminde något om köpekyckling och det är ju inte mkt kött på dem.

Det var nog marinaden som gjorde smaken och skinnet.
Bröstet: Köttet var på denna pippi vitt och mört men inte alls så där "blankt, svampigt och vattnigt" som på köpekyckling utan var mera tuggmotstånd och smaken påminde om kalkonkött tycker jag. Nu efteråt känner jag en svag eftersmak på tungan av vilt. Skinnet på bröstet var segare och tjockare än på en köpekyckling där det kan vara väldigt runt och knaprigt med mycket flott.
Lårbenen och klubborna smakade ungefär som vingarna men med lite mer viltsmak på lårbenen. Köttet som gränsar heller hur man ska beskriva det mellan lår och klubba påminde lite om köpekyckling.
Det som jag riktigt reagerade på som smakade som köpekyckling... Det var lilla gumpen!
Ja, det var vad jag upplevde denna lilla som tupp som iaf. Och jag tycker den smakade gott. Men för att ni ska kunna veta vad ni tycker så är väll enda sättet för er att prova själva. =)