Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bltpistol/slaktpistol - erfarenheter?  (läst 11080 gånger)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Bltpistol/slaktpistol - erfarenheter?
« Svar #20 skrivet: 27 aug-11 kl 22:49 »
Vid såna lägen har jag stuckit djur och avblödat dem utan att bedöva dem med bultpistol, även om det var lite jobbigt att komma nära den älgen med 2 brutna ben, den ville liksom inte bli dödat.

Det måste vara otroligt tufft att klara av det.
Skulle jag vara ensam utan möjlighet till annan lösning så hade jag också gjort det som måste göras.
Jag tänker en del på hur man praktiskt skulle göra i en situation med ett störe djur som måste tas bort akut. Inte för att jag är morbid utan för att det är viktigt att veta hur man ska handla.
Jag hara svårt att se hur man ska lyckas avliva en häst med säg en kniv utan att det känner ett enormt lidande ??? Sådana saker är ju inget man direkt kan öva sig på
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 27 aug-11 kl 22:51 »
Jag e såå glad att det finns vapen i huset och att jag vet hur man hanterar dom .
Jag skjuter helst ett lidande stort djur på nån meters håll än att behöva ta fram kniven ---
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #22 skrivet: 27 aug-11 kl 23:10 »
Det måste vara otroligt tufft att klara av det.
Skulle jag vara ensam utan möjlighet till annan lösning så hade jag också gjort det som måste göras.
Jag tänker en del på hur man praktiskt skulle göra i en situation med ett störe djur som måste tas bort akut. Inte för att jag är morbid utan för att det är viktigt att veta hur man ska handla.
Jag hara svårt att se hur man ska lyckas avliva en häst med säg en kniv utan att det känner ett enormt lidande ??? Sådana saker är ju inget man direkt kan öva sig på

Jag e såå glad att det finns vapen i huset och att jag vet hur man hanterar dom .
Jag skjuter helst ett lidande stort djur på nån meters håll än att behöva ta fram kniven ---

Har den redan ett brutit ben eller annan stor skada så är det nog skonsammare med direkt avlivning med kniv än att avvakta tills någon kommer så småningom med (bult)pistol. Men visst finns skjutvapen i närheten är det att föredra. Djur har dock generellt den dåliga karaktärsegenskapen att inte planera sin skada, göra det snyggt hemmavid när jag är hemma och bultpistolen finns färdigladdat. De gör det på väg till en tävling, på en långtur långt åt helvete i skogen eller kor gör det på betesmarken längst hemmifrån och man råkar se det när man är på långpromenad, inte när man inspekterar dem med bilen.

När det gäller övning så sticker man dem på samma sätt som man skulle ha gjort efter bedövning med bultpistol.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #23 skrivet: 27 aug-11 kl 23:25 »
Jag håller med dig där, skadan kan ske var som helst och ofta tenderar otäcka saker att hända när läget är som sämst. Numera ser jag alltid till att ha en kniv i närheten. Men egentligen vet jag inte om det räcker till med en vanlig mora kniv när stunden (som jag hoppas aldrig kommer) är inne.

Nej övning går inte, men jag vet inte ens vart man ska sticka. Den enda erfarenheten jag har av avlivning är fågeldjur. Det måste ju ske effektivt för att minimera smärtan, för att vänta tills någon kan komma och hjälpa till är antagligen inte ett alternativ
www.dissolve.blogg.se

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #24 skrivet: 27 aug-11 kl 23:40 »
Jag håller med dig där, skadan kan ske var som helst och ofta tenderar otäcka saker att hända när läget är som sämst. Numera ser jag alltid till att ha en kniv i närheten. Men egentligen vet jag inte om det räcker till med en vanlig mora kniv när stunden (som jag hoppas aldrig kommer) är inne.

Nej övning går inte, men jag vet inte ens vart man ska sticka. Den enda erfarenheten jag har av avlivning är fågeldjur. Det måste ju ske effektivt för att minimera smärtan, för att vänta tills någon kan komma och hjälpa till är antagligen inte ett alternativ

Om djur är riktigt illa däran så är allting som gör att de tappar blod snabbare ett sätt att förkorta lidandet. Så att skära av halsen inkl luftstrupe och matstrupe ett bra sätt för du tar 2 stora artärer där och det går fort. Kor till exempel har dock 4 stora artärer upp mot huvudet så skär du av strupen tar du bara 2 och det går inte lika fort, men bättre än inget om djuret är allvarligt skadat. Bättre är att sticka mot hjärtat långt ner på halsen men det är mycket svårare om man inte har slaktad djur tidigare. På mindre djur såsom får och rådjur är en schysst domkraft också ett bra sätt att snabbt bedöva djuret innan avlivning men på hästar och kor orsaker det bara mer smärta.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #25 skrivet: 27 aug-11 kl 23:43 »
Ok, det kan vara bra att veta. Jag har också kommit fram till att försökta bedöva en häst med slag mot huvudet innan själva handlingen kan orsaka mer lidande än nödvändigt. Jag är helt med på tankesättet, det är bra att veta, som djurägare bör man kunna klara av sådana saker.
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser