Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klisterremsor för fönstertätning  (läst 14765 gånger)

Alba

• Södermanland
SV: Klisterremsor för fönstertätning
« Svar #20 skrivet: 23 sep-11 kl 17:23 »
Jag tycker det här är ett underbart forum där klisterremsor för innanfönster diskuteras!!!
Visst är det!  :D

Hoppas inte TS misstycker om jag tar upp frågan vad ni lägger mellan fönstren? Första året plockade vi mossa. Det var fint. De senaste två åren har jag använt köpevadd. Vadden har ett lager vadd av något slag och papper. Nån som vet vad pappret fyller för funktion? Vad är bäst, vadd/papper eller mossa? Nån som använder nåt annat?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Cyklisten

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 sep-11 kl 17:26 »
Pappret är till för att fylla upp vadden så det inte går åt så mycket. Vaddens funktion är att se fin ut.

fräsen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 sep-11 kl 19:02 »
jag har vadd o sen brukar jag lägga lite fina saker på, torkade blommor, hela kryddor som stjärnanis o kanel, torkade "kycklingägg" osv

malarmaster

• Småland
« Svar #23 skrivet: 24 sep-11 kl 09:27 »
kollade med min färgaffär o det finns att få tag på hos grossist.alltså bör en välsorterad färgaffär ha det i lager.
nu är det väl så att efterfrågan är liten så man får nog leta ändå men tillverkning finns fortfarande. ulf

Hagmarken

• Södermanland
    • Mitt Universum
« Svar #24 skrivet: 26 sep-11 kl 17:20 »
Vad man än placerar mellan rutorna bör det väl vara något hygroskopiskt, något som drar till sig kondensvattnet som ev. bildas. Allt för att minska rimfrosten, frostrosorna på ytterrutan. Och att minska draget och därmed värmedförlusten.
Jag har haft fönsterlav (renlav), vadd, tallkottar, vinkorkar :) men det enklaste tycker jag är sandkorvar: http://mittuniversum.wordpress.com/2009/09/23/tatning-av-fonster-innanfonster/
Det är bara att plocka fram dem år efter år, kanske byta tyg om man så vill. Sanden ska inte vara helt packad utan korven ska vara något lös för att fylla ut mot springor i bågens undersida som ger drag.
Lever nu, blickar bakåt, tänker framåt!
http://mittuniversum.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser