Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags att slänga ut TVn ur sovrummet?  (läst 14280 gånger)

Just_me

• Småland
Dags att slänga ut TVn ur sovrummet?
« skrivet: 14 sep-11 kl 15:07 »
http://www.aftonbladet.se/halsa/article13620333.ab

Allt är ju farligt numera, men det här tyckte jag ändå var rätt oroande. Var kommer allt ifrån? Är det elektroniken vi har hemma? Eller är det "simplare" saker som glödlampor och materialet vi tätar väggarna med? :/

Humle

• Västerbotten
SV: Dags att slänga ut TVn ur sovrummet?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-11 kl 15:25 »
Självklart det är alltid tid att slunga ut tvn. Jag gjorde det för 3 år sen och har aldrig saknat den.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 sep-11 kl 15:30 »
Självklart det är alltid tid att slunga ut tvn. Jag gjorde det för 3 år sen och har aldrig saknat den.

Ja jag ser så gott som aldrig på TV men när jag väl gör det tycker jag det är mysigt.
Sen är säkert datorn farligare... :P

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #3 skrivet: 14 sep-11 kl 15:48 »
TV:n/Datorn = sexdödare!
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-11 kl 15:53 »
TV:n/Datorn = sexdödare!

Ja, nog är de det alltid :/

ylvak

• Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #5 skrivet: 14 sep-11 kl 15:58 »

Allt är ju farligt numera, men det här tyckte jag ändå var rätt oroande. Var kommer allt ifrån? Är det elektroniken vi har hemma? Eller är det "simplare" saker som glödlampor och materialet vi tätar väggarna med? :/

Den sk. miljövänliga plasten; platfärg, plastmatta, plastöverdragen tapet, plastlackade trägolv, plastfilmad linolium. Plast munstycke i dammsugare, Fleecefiltar, syntetgardiner.

Till det allt flamskyddsmedel i elektronik, mjukgörare i rengöringsprodukter, kemikalier i hudvårdsprodukter mm

Sen blandar vi runt allt detta genom elektriska apparater; ventilationsanläggningar, dammsugare, elelement, luft-luft-fläktar o.s.v.

Har aldrig LÄST nån studie eller så men det känns i magen att det här inte är bra.

Tror själv på oljefärger, bomull, ull, lin, trä, stål, glas. Hållbara naturliga material utan statisk laddning - vad jag vet för jag är ingen elektrofysiker......Sunda byggnader i sunda material som andas och som inte är för täta och som, JA, läcker lite värme.......(so what!)

Sen får var och en känna efter och tycka som den vill, men alla har ju ansvar för SIN hälsa. :-)

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 sep-11 kl 16:01 »
Den sk. miljövänliga plasten; platfärg, plastmatta, plastöverdragen tapet, plastlackade trägolv, plastfilmad linolium. Plast munstycke i dammsugare, Fleecefiltar, syntetgardiner.

Till det allt flamskyddsmedel i elektronik, mjukgörare i rengöringsprodukter, kemikalier i hudvårdsprodukter mm

Sen blandar vi runt allt detta genom elektriska apparater; ventilationsanläggningar, dammsugare, elelement, luft-luft-fläktar o.s.v.

Har aldrig LÄST nån studie eller så men det känns i magen att det här inte är bra.

Tror själv på oljefärger, bomull, ull, lin, trä, stål, glas. Hållbara naturliga material utan statisk laddning - vad jag vet för jag är ingen elektrofysiker......Sunda byggnader i sunda material som andas och som inte är för täta och som, JA, läcker lite värme.......(so what!)

Sen får var och en känna efter och tycka som den vill, men alla har ju ansvar för SIN hälsa. :-)

Har samma magkänsla jag med utan att ha djupstuderat nått själv. Tänker på det när katterna ligger på tvn och sover :/ Sen tvättar de pälsen och får i sig massa flamskyddsmedel och skit. Får alldeles ont i magen ibland när jag tänker på det.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 14 sep-11 kl 16:31 »

Det här har jag varnat för i trettio år och ingen har lyssnat.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 14 sep-11 kl 19:45 »
När folk tyckte att det luktade och man fick ont i huvudet av nya tv-apparater på 70- och 80-talet så berodde det utan undantag på fenoler från spånplattorna som lådan var byggd av. Det brukade gå över på några veckor.  Problemet var värst med finska apparater (Salora, Nokia, Finlux, Asa, vissa modeller av Luxor och Skantic). Anledningen till att tv-apparater gav mer besvär än andra spånplattemöbler var att en tv blir varm och ju varmare spånplattan är, desto mer limrester går ut i luften. De där klagomålen försvann helt och hållet när fullstora tv-apparater började få plastlådor en bit in på 90-talet.

När det gäller flamskyddsmedel så är ju de ohälsosamma sorterna av sådana förbjudna inom EU sedan sommaren 2006, så det är inget problem med nyanskaffad elektronik idag. Äldre utrustning har nog redan "ångat av sig" överskottet vid det här laget.

jenses

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 sep-11 kl 19:52 »
Ja, och inte finns det någon vettig anledning att bryta denna fina tradition.

ylvak

• Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #10 skrivet: 14 sep-11 kl 20:01 »
När det gäller flamskyddsmedel så är ju de ohälsosamma sorterna av sådana förbjudna inom EU sedan sommaren 2006, så det är inget problem med nyanskaffad elektronik idag. Äldre utrustning har nog redan "ångat av sig" överskottet vid det här laget.
Alltid något! :-)

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 14 sep-11 kl 22:34 »
Jag ger inte mycket för "trygga flamskyddsmedel", någinstans kommer ju alla de här kemikalierna ifrån. Men det är väl egentligen bara att acceptera. Man kan inte undvika allt antar jag.

När folk tyckte att det luktade och man fick ont i huvudet av nya tv-apparater på 70- och 80-talet så berodde det utan undantag på fenoler från spånplattorna som lådan var byggd av. Det brukade gå över på några veckor.  Problemet var värst med finska apparater (Salora, Nokia, Finlux, Asa, vissa modeller av Luxor och Skantic). Anledningen till att tv-apparater gav mer besvär än andra spånplattemöbler var att en tv blir varm och ju varmare spånplattan är, desto mer limrester går ut i luften. De där klagomålen försvann helt och hållet när fullstora tv-apparater började få plastlådor en bit in på 90-talet.

_ingemar_

« Svar #12 skrivet: 14 sep-11 kl 23:37 »
själv så tröttnade jag på tv -91 tvń va ivägen för en högtalare, såldet tvn samma jul.
sedan -2001 så vill min sambo titta på tv, så än finnes det en tv i hemmet. Men jag skulle aldrig godta att ha en i sovrummet, då får hon hitta en annan att bo med (:)
« Senast ändrad: 14 sep-11 kl 23:40 av _ingemar_ »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 14 sep-11 kl 23:45 »
Vad är det för fint med detta?

Jag undrar om det här nu gör att man aktualiserar forskningen kring partiklar i luften i hemmen? Det gjordes ju en massa, idag mer eller mindre bortglömd forskning kring ventilationer osv. Folk får lungproblem utav den ständigt cirkulerande luften i lägenheter, kontra bra luft i andra boendetyper utan konstgjorda ventilationer, tex hus på landet. Jag märker en tydlig skillnad, inte bara på hur jag mår utan även på städningen. Den fläktventilerade stadslägenheten blir snabbt överdragen av ett rätt smetigt dammskikt som sprids mellan lägenheterna via ventilationen. Jag vill inte veta hur mina lungor ser ut utav att andas in detta. Jag behöver inte vara hemma ens, det blir superdammigt ändå. Det blir aldrig på det viset i stugan. Nästan inget damm där. Litet täljstensdamm från fabriken periodvis möjligen, men inte på långa vägar samma mängder som i lägenheten.

jenses

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 sep-11 kl 01:07 »
Vad är det för fint med detta?
Varför ska man börja och lyssna på någon som skriver typ trettioelva inlägg per minut som du, christinag?
Jag menar: hur mycket matnyttigt genomtänkt kan det finnas i sådana blitzkrieg-inlägg?  ???

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 15 sep-11 kl 01:13 »
Varför ska man börja och lyssna på någon som skriver typ trettioelva inlägg per minut som du, christinag?
Jag menar: hur mycket matnyttigt genomtänkt kan det finnas i sådana blitzkrieg-inlägg?  ???
Excuse me????
Någon som vaknat på fel sida idag ser jag.
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 01:17 av christinag »

Misse

• nr 9424
« Svar #16 skrivet: 15 sep-11 kl 02:14 »
Excuse me????
Någon som vaknat på fel sida idag ser jag.
Det har han gjort varjendaste dag ;D ;D ;D

Bytte bort min tv mot en bilmotor+tillhörande växellåda i början på 90-talet.
Mådde fan så mycket bättre då v att bli utan den :)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Birgit

« Svar #17 skrivet: 15 sep-11 kl 07:13 »
Huruvida man har TV i sovrummet eller inte är knappast orsaken till larmet. Väldigt många har inte mer elektronik än en väckarklocka i rummet, vissa inte ens det. Undersökningen visade ju att det skiljde väldigt lite oavsett var i världen man bodde.
Det stora problemet tror jag är alla konstmaterial vi omger oss med.
Tag själva sängen t.ex. Vad innehåller madrassen för ämnen? Täcket, kudden? Sängkläderna? Pyjamasen? Vad är möblerna tillverkade av? Ytbehandling? Osv.
Det här vardagliga är nog det som skadar mest, utan att vi reflekterar över det. I ett sovrum blir det mer påtagligt när du ligger där många timmar per natt och andas in det och det blir mycket textilier och därmed partiklar.

Att börja med att endast ha naturmaterial i inredning och kläder skulle säkert göra en märkbar skillnad. Men naturligtvis är det helt onödigt att ha TV i sovrummet. Där sysslar man med annat rimligen?

christelle

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 15 sep-11 kl 08:20 »
Det är ingen som tvingar dig att lyssna på nånting inne på det här forumet - det är ett diskussionsforum och alla får väl ha hur mycket åsikter som helst och skriva hur många inlägg som helst så länge de inte är stötande. Saknar du argument för dina åsikter eftersom du gör personangrepp  ???  (:)
Man har ju bara tittat på ett sovrum i varje land så man kanske får ta det hela med en nypa salt? Ändå är det tänkvärt att mina dammtussar innehåller så mycket gifter och hur i hela världen ska man kunna freda sig mot detta? Fastnar gifterna i dammsugarfiltret eller blåser de bara tvärs igenom? Blåser de rakt igenom sprids de ju över ännu större ytor. Vi kanske ska övergå till att sopa golven?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

jenses

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 sep-11 kl 11:22 »
Det är ingen som tvingar dig att lyssna på nånting inne på det här forumet...
Precis så är det,
och om du inte tycker om vad jag skriver så är det nog bäst för dig att ignorera det, eller?  (:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser