Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  temperatur i vv-beredaren?  (läst 25533 gånger)

fräsen

• Gäst
temperatur i vv-beredaren?
« skrivet: 17 sep-11 kl 10:07 »
Hej!
Våran elräkning har skjutit i höjden och efter att ha testat att stänga ner snabbsäkringarna en efter en upptäckte vi att förbrukningen minskar drastiskt när varmvattenberedaren stängs ner.
(detta testade vi en dag när ingen hade duschat så mängden varmvatten vi använt var mkt liten)
Beredaren är ställd på 65 grader för att undvika legionella bakterier, men är detta för högt kanske?
Googlat runt lite men blir inte mkt klokare.
Hur högt har ni era vv-beredare ställda?
Eller kan det va ngt annat fel på beredaren? Den är bara 5 år så man tycker ju den skulle va ok.. En Nibe på 300 liter som värms helt med el.
mvh fräsen

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: temperatur i vv-beredaren?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-11 kl 11:26 »
Man kan ha lägre temp om man ställer upp temperaturen minst en gång per vecka. Så gör många större bostadsföretag, då givetvis med automatik. Vet att det är vanligt att man har sådan automatik på bergvärme också.

Annars kanske rören är dåligt isolerade, så att mycket värme försvinner innan varmvattnet når kranen, då får såklart varmvattenberedaren jobba mer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 sep-11 kl 12:18 »
Normalt brukar man inte se varmvattenberedaren som en stor energitjuv.. men visst, 300 liter är ju en hel del. Och eftersom ni har en så stor förmodar jag att det går ledningar till olika ställen i huset, och då försvinner ju mycket energi på vägen. Jag har en beredare på 50 liter till köket och en på 30 liter i duschen, båda sitter så att varmvattnet kommer direkt nästan. Har 65-70 grader i dom och tycker inte att dom drar märkbart med ström knappt.
Det man kan fundera över är ju om man verkligen behöver ha 300 liter varmt vatten färdigt jämt? Diskmaskin och tvättmaskin går ju på kallvatten, även om jag kör disken på varmt för att det går fortare. Men annars..vad har man allt varmvatten till?

fräsen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 sep-11 kl 14:37 »
Rörmockaren rekomenderade 300 liter då vi är 5 st personer plus att vi har badkar.
vv-beredaren sitter i tvättstugan, kök o badrum ligger i direkt anslutning till tvättstugan så det är inte långt alls för ledningarna.
ledningarna går i en gjuten platta på mark med elslingor i.
fan att jag har lyckats avliva stektermometern, hade varit intressant att mäta tempen på vattnet när det kommer ur ledningen, det är riktigt jävla asvarmt.
Så det jag funderar på är om nått är paj i beredaren.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 17 sep-11 kl 14:55 »
I många fall har man ju sett att man har dragit bara vanliga prisolrör från vvb:n och att kalla dessa rör för isolerade är ju en enorm överdrift.

Sen kan ju själva vvb vara dåligt isolerad också, då tappar man ju en del värme även där.

Det borde även kunna göra lite grann skillnad på om det är 1-fas istället för 3-fas till vvb, som regel är ju 3-fas mer energieffektivt än 1-fas men denna skillnaden är nog väsentligt mindre än vad isoleringen kan bidra med. Även dåliga slingor för uppvärmningen borde kunna påverka lite grann.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 17 sep-11 kl 15:23 »
Ser att du skriver att rören från vvb går igenom betongplattan, är inte rören duktigt j_vla isolerade från betongen så fixar vvb golvvärmen  :-X

Med en sån dragning så bör man lägga dessa rör under plattan och rejält isolerade för annars blir det golvvärme av tappvarmvattnet.

MrMarket

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 sep-11 kl 15:36 »
fan att jag har lyckats avliva stektermometern, hade varit intressant att mäta tempen på vattnet när det kommer ur ledningen, det är riktigt jävla asvarmt.
Så det jag funderar på är om nått är paj i beredaren.

Ja, att mäta temperaturen på vattnet ur ledningen är nog en av de första sakerna du ska göra. Du borde kunna få en bra indikation på om beredaren fungerar med en stektermometer och lite mätande på närmaste varmvattenkran. Kan du mäta även på utgående rör från beredaren eller rent av inuti beredaren så är det ju ännu bättre.
Plan - Do - Check - Act

fräsen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 sep-11 kl 17:21 »
Ser att du skriver att rören från vvb går igenom betongplattan, är inte rören duktigt j_vla isolerade från betongen så fixar vvb golvvärmen  :-X

Med en sån dragning så bör man lägga dessa rör under plattan och rejält isolerade för annars blir det golvvärme av tappvarmvattnet.

jo rören är under plattan, tänkte lite fel.
« Senast ändrad: 17 sep-11 kl 17:24 av fräsen »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 18 sep-11 kl 20:55 »
Om varmvattenberedaren är modern och väl isolerad så kan man mycket väl ha den ställd på hög temperatur utan att "elda för kråkorna". Sen ställer man ju in blandningsventilen för att få önskad temperatur på tappvarmvattnet.
Det är omöjligt att något fel på varmvattenberedaren kan leda till att den drar mycket ström utan att värmen kommer varmvattnet till godo.

Vill man få ner den del av elförbrukningen som går till varmvatten så är den bästa lösningen att tänka sig för vad man använder varmvatten till och förbruka så lite som möjligt av det. Se framför allt till att inga varmvattenkranar står och droppar.
En annan möjlighet är att se om det går att (åtminstone delvis) värma varmvattnet med något annat än direktverkande el utan att investeringskostnaden blir alltför stor. T ex solfångare, luft/vattenvärmepump eller ved.

Hur många timmar per dygn står elpatronerna i varmvattenberedaren på om ingen tar ut något varmvatten? Ett sätt att kolla det skulle kunna vara att antingen koppla in en provisorisk elmätare bara för varmvattenberedaren, eller att koppla in en elektromekanisk timer eller liknande efter termostaten och se hur många timmar per dygn den går (se i så fall till att den får 230 V, inte 400 V).

_ingemar_

« Svar #9 skrivet: 18 sep-11 kl 22:28 »
när vv beredare börjar läka i säkerhetsventilen märker ägarna det ofta på el & ev vatten förbrukningen.
skvaller röret ifrån säkerhetsventilen mynnar med stor säkerhet rätt ner i en golvbrunn.
så mitt tips är å kolla där

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 19 sep-11 kl 09:34 »
Att isolera varmvattenledningarna hjälper nog föga. Där är det ju bara förluster precis när vattnet används.

Legionella i villa är väldigt ovanligt, om det överhuvudtaget någonsin har skett i sverige. Det är större risk om man har stora installationer med många "döda" ledningar med stillastående vatten. Men eftersom det inte kostar nämnvärt att minska risken för detta så är det dumt att sänka tempen i beredaren.

Jag tror att den stora boven i dramat är användningen av varmvattnet, förbjud badkaret och duscha snabbt och effektivt (det räcker med 5min). Handdiska aldrig utan låt diskmaskin göra jobbet.

fräsen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 sep-11 kl 17:03 »
vi använder så lite varmvatten det bara går, handdiskar aldrig.
Vi vuxna duschar 2-3 dagar i veckan hemma, barnen oftast bara ngn gång. Resterande tvagning sker i samband med aktiviteter.
Badkaret använder vi vintertid, så det har inget med förbrukningen nu att göra.
Vopre det ngn större läkage från beredaren skulle vattenpumpen slå igång även när vi inte spolar vatten, så det skulle vi upptäckt. Möjligt att det läcker försvinnande små mängder.
Våran sammanlagda hushållsel så här på sommaren är ca 800kwh/månad :o
min fundering är om vv-beredaren fått spelet o värmer konstant?
Troligen kunde vi låna en dygnsmätare av elbolaget, ska bli spännande. Och införskaffa en termometer.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 19 sep-11 kl 18:34 »
800:-/månad är väl inte så mycket om du har elberedare...
Man brukar mycket grovt räkna 1500:-/år och person för varmvatten. Så i erat fall så blir det 250:- i månaden för bara varmvatten på 2 personer.
Jag verkar ha liknande situation som dig med antal personer och användning av varmvattnet i hushållet, vi ligger totalt på 500-600:-/månad under sommarmånaderna. Men då har vi jordvärme som producerar varmvattnet mycket billigare(50-100:-/månad)...

fräsen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 sep-11 kl 19:44 »
800:-/månad är väl inte så mycket om du har elberedare...
Man brukar mycket grovt räkna 1500:-/år och person för varmvatten. Så i erat fall så blir det 250:- i månaden för bara varmvatten på 2 personer.
Jag verkar ha liknande situation som dig med antal personer och användning av varmvattnet i hushållet, vi ligger totalt på 500-600:-/månad under sommarmånaderna. Men då har vi jordvärme som producerar varmvattnet mycket billigare(50-100:-/månad)...

Nu missuppfattade du mig, inte 800kr, 800kwh timmar, det blir långt mkt mer än 800 kr.. 1500-2000kr i månaden snarare.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 19 sep-11 kl 19:58 »
Öh vad har du för elpris?!?
Jag har då ett elpris på knappt 80öre/kWh. Visserligen har ni sörlänningar lite högre skatt men så stor skillnad är det inte. Om du betalar så mycket för 800kWh så måste du nog börja med att se över ditt elavtal. Då finns det mer att tjäna på att se över det än att felsöka vv-beredaren.

fräsen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 sep-11 kl 21:23 »
Öh vad har du för elpris?!?
Jag har då ett elpris på knappt 80öre/kWh. Visserligen har ni sörlänningar lite högre skatt men så stor skillnad är det inte. Om du betalar så mycket för 800kWh så måste du nog börja med att se över ditt elavtal. Då finns det mer att tjäna på att se över det än att felsöka vv-beredaren.

lägg ihop alla avgifter, fasta kostnaden osv det är inte bara kwh priset man betalar.
Elavtalet sköter en anhörig i branchen om så jag bara antar att jag har ett bra ;) men vi har sk "grön el", möjligt att vi får betala ngt extra för det.

Att ha en apparat i hemmet som det är fel på och av den anledningen drar ohyggligt med ström känns inte särskilt miljövänligt heller.
Men nog snackat om mitt elavtal, det har inget med ursprungfrågan att göra.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 19 sep-11 kl 22:54 »
Som sagt, fel i själva beredaren kan inte medföra hög elförbrukning. Däremot är ju en läckande säkerhetsventil som _ingemar_ föreslog i går kväll en mycket trolig orsak.

Alltså: kolla om det rinner vatten ur skvallerröret ständigt och jämnt, det ska det INTE göra. Det kan komma lite vatten då och då, speciellt medan beredaren värms upp igen efter att ha varit nedkyld av stora varmvattenuttag. Men det ska inte vara frågan om mer än några deciliter per dygn. Det finns nästan alltid ett vred eller handtag på säkerhetsventilen för att prova eller "motionera" den, rör på det några gånger så den får öppna fullt och stänga igen, så kan den i bästa fall börja täta bättre.
Kolla också att inte vattentrycket är så högt att det räcker för att säkerhetsventilen ska öppna.

Ibland kan felaktiga installationer leda till att varm- och kallvatten blandas även när man tappar kallvatten - det kan röra sig om t ex felkopplad blandningsventil eller att någon backventil som egentligen borde finnas med i installationen saknas. Läs på i bruksanvisningen för varmvattenberedaren och jämför med hur installationen är gjord.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 20 sep-11 kl 07:32 »
Jag ber om ursäkt men jag kan inte sluta tala om ditt elavtal. Du har ett förbaskat dåligt elavtal om du betalar så mycket inkl alla fasta avgifter. Jag betalade 570:- för 470kWh el förra månaden. Och då inkluderar det alla fasta avgifter även elnät, vilket man inte skall räkna med eftersom det inte hör till elpriset. (Pratar du bensinpris så räknar du väl inte inte in fordonsskatt och bilförsäkring?!?)
Jag jobbar i branschen så jag vet ungefär vad det borde kosta...men som du sa så var detta  inte frågan.

800kWh är ju inte extremt mycket eftersom du har en elberedare. Så jag tycker att du skall låna en elmätare och se vad den drar. Förmodligen runt 200kWh eller mer i månaden.

Ett tips är att sätta en kastrull eller hink under spillröret så att du får en uppfattning hur mycket vatten som trycks ut den vägen.

Du skrev att du har 3 barn, hur gamla är de? Har de börjar duscha själv? Duschning är ju den enskilt största varmvattentjuven, så har ni t.ex. gått från att duscha i genomsnitt 15min till 20min varje dag så gör det stor skillnad på elräkningen...

Felaktig installation låter väl mindre troligt om problemet inte har varit från början. Om inte blandningsventilen kanske har börjat kärva.

FCR2

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 20 sep-11 kl 10:36 »
Jag hade fel på ett styrkort i min panna. Så antingen fick jag ingen värme alls eller så började temperaturen i beredaren närma sig 100grader. Kostade "bara" 4500kr att fixa   >:(
Enligt teknikern som fick rycka ut så skall temperaturen vara Max 65grader, detta bara en gång i månaden (ställbart). Har en IVT elpanna som jag bara använder för att värma varmvatten.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 20 sep-11 kl 10:39 »
Nuförtiden skall legionella höjningen ske en gång i veckan, för 3-4 år sedan räckte det med varannan vecka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser