Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  temperatur i vv-beredaren?  (läst 25522 gånger)

Heddan76

• Norrbotten
SV: temperatur i vv-beredaren?
« Svar #40 skrivet: 21 sep-11 kl 22:32 »
Men du har väl inte diskmaskinen ansluten till varmvattnet?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #41 skrivet: 21 sep-11 kl 22:36 »
Men du har väl inte diskmaskinen ansluten till varmvattnet?
Jo, det var ju det brukliga innan elmarknaden omreglerades...och installationen är så pass gammal. Det skulle förvisso gå att ändra på med en halvtimmes mekande i diskbänksskåpet.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #42 skrivet: 22 sep-11 kl 07:46 »
Det har jag aldrig hört att det har varit brukligt. Jo på föräldrarnas diskmaskin från 1970 kunde man välja om den var ansluten till varmt eller kallt vatten...
Det är ju väldigt oekonomiskt, inte ens om du har VP som värmer vattnet till en tredjedel av priset. Dessutom kan du få försämrat diskresultat eftersom du bränner fast äggviteämnena. Och jag har även sett att vissa maskiner inte alls får kopplas in till varmare vatten än 40 grader...
Och detta gäller även tvättmaskinen, har maskinen inte ett varmvattenintag skall den absolut inte kopplas in till varmvattnet.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #43 skrivet: 22 sep-11 kl 16:37 »
Nu tog jag mig en titt i instruktionsboken för diskmaskinen (Bosch SKT2052SK, bänkdiskmaskin tillverkad ca 1995, i princip samma modell har sålts fram till för några enstaka år sedan). Där står bl a följande:
Citera
Varmvattenanslutning rekommenderas.
Om anslutning görs till varmvattenledningen får det inkommande vattnet vara högst 60 °C. Tänk då på att de olika programfunktionerna kan sättas ur spel och att diskgodset eventuellt inte klarar temperaturen.
Anslutning till varmvatten förkortar programtiden.

Att tvättmaskiner normalt ska anslutas till kallvatten är däremot självklart - åtminstone här i landet där maskinerna sällan har separat varmvattenintag.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #44 skrivet: 22 sep-11 kl 16:44 »
Det är bara synd att inte alla disk och tvättmaskiner har möjlighet till inkoppling både till varm och kallvatten samtidigt. Det borde ju inte kosta många kronor extra för en extra anslutning med ventil.

Nu finns det någon enstaka modell som har denna funktion och speciellt billig brukar de inte vara...

torbjorn

• Medelpad
« Svar #45 skrivet: 22 sep-11 kl 17:06 »
Min förra tvättmaskin (toppmatad Philips från ca 1984) var visserligen bara avsedd för kallvattenanslutning, men helt klart förberedd för även varmvatten. Det fanns förberedd plats för ett vattenintag till, och den extra magnetventilen mm fanns inritad i elschemat som låg med i maskinen.

En annan intressant lösning skulle förresten vara att ha en värmeslinga i maskinen så att man kan värma den med radiatorvatten eller oshuntat pann/värmepumpsvatten, sen får maskinen spetsvärma med el om det behövs.

anders50

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 22 sep-11 kl 18:06 »
Har haft diskmaskin sen jag vet inte när....och alltid kopplad till varmvatten ca 60 grader. Har aldrig varit några problem. De jag känner som eldar med ved har lika kopplat.

Heddan76  Hur kan det vara oekonomiskt att vid vedeldning att ta varmvattnet från vv beredaren i accu-tanken till diskmaskinen?

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #47 skrivet: 22 sep-11 kl 19:37 »
Till att börja med skrev jag väl VP inte ved, hoppas jag. Men om det bara är 2 av 5 vattenfyllningar som skall ha varmvatten, så är ju de övriga fyllningarna bortkastade pengar att fylla med förvärmt vatten. Även vatten som är värmt i en vedpanna kostar, faktiskt mera än det som är värmt i en VP för den delen.

anders50

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 22 sep-11 kl 20:35 »
Till att börja med skrev jag väl VP inte ved, hoppas jag. Men om det bara är 2 av 5 vattenfyllningar som skall ha varmvatten, så är ju de övriga fyllningarna bortkastade pengar att fylla med förvärmt vatten. Även vatten som är värmt i en vedpanna kostar, faktiskt mera än det som är värmt i en VP för den delen.

Jodå, du skrev VP, du hoppades rätt!   Knepigt med förkortningar....VP = Ved Panna....   

Men ok...köper du ved på Granngården i 40 liters säckar så kostar det ju en del!   ;)

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #49 skrivet: 22 sep-11 kl 21:21 »
Nä, men marknadspriset på ved här där jag bor är 500:-/kubik stjälpt mått. Detta ger ett ungefärligt kWh-pris vid vedeldning på 75öre.
Elen kostar idag 90-100öre/kWh, i en värmepump så är effektiviteten på en rätt installerad anläggning 3-4ggr, det ger ett kWh-pris på mellan 25 och 30öre...
Vedeldning är alltså minst 2-3ggr så dyrt som en värmepump i drift.

Detta är mina egna siffror, jag har både vedpanna och värmepump. Jag hugger årligen 15-20kbm ved. Men skulle jag själv elda upp den så är det rena förlusten. Det är bättre att sälja den och köpa el till VP:n. Förut eldade jag upp 18-20kbm travad ved varje år. Denna kan jag idag sälja för 15000:-. Driftkostnaden på min VP är endast 4000-4500:- per år. Och då har vi både blivit fler i famlijen och barnen blivit större sedan vi skaffade VP:n. Dessutom har vintrarna varit mycket kallare de senaste åren än tidigare...

anders50

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 22 sep-11 kl 21:32 »
Ja ni har ju billigare el däruppe, och dyr ved och tydligen dålig verkningsgrad på pannan, så då har du ju rätt.   ;D

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #51 skrivet: 22 sep-11 kl 21:41 »
I räknexemplet räknade jag på 90% verkningsgrad på vedpannan, de allra bästa vedpannorna kan komma upp i 92% vid optimala förhållanden.
Jag vet inte vad ni ger för veden men skall du få veden till att vara billigare så måste det vara högst 200:-/kbm för ren björkved.
Skulle jag ta ett elavtal idag så skulle jag få betala 89öre/kWh och om jag vore sörlänning 101öre då är det inklusive alla avgifter. Så skillnaden i elpris är marginell.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 22 sep-11 kl 21:57 »
Jag räknar med att vedvärmen kostar ca 10 öre/kWh. Det är hopplöst, lönar sig inte att isolera.

fräsen

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 22 sep-11 kl 22:06 »
Hallå!! Nu har ni sprungit iväg OT  (:) :-[

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #54 skrivet: 23 sep-11 kl 08:13 »
Jo jag ber om ursäkt, tillbaka till ämnet.

Tobbevvs

• Uppland
« Svar #55 skrivet: 06 okt-11 kl 12:21 »
Hej !

Tänkte bara flika in: Temperaturen får inte underskrida 50 grader och inte överskrida 60 grader, varför ca 55 grader före tappställe ofta kan vara ett lämligt inställningsvärde ( Legionella ). Använd blandningsventilen och gör justeringar, mät sedan med termometer vid tappstället. Temparaturen i beredaren kan ställas till 60 grader. För att veta detta mäter du på samma sätt vid tappstället fast med blandningsventilen fullt öppen så klart  ;) Om du gjort som nu och spolat ut 60 - 65 gradigt vatten så har du antagligen förlorat en massa på den vägen i onödan.

Tobbe

Misse

• nr 9424
« Svar #56 skrivet: 06 okt-11 kl 12:54 »
Hej !

Tänkte bara flika in: Temperaturen får inte underskrida 50 grader och inte överskrida 60 grader, varför ca 55 grader före tappställe ofta kan vara ett lämligt inställningsvärde ( Legionella ). Använd blandningsventilen och gör justeringar, mät sedan med termometer vid tappstället. Temparaturen i beredaren kan ställas till 60 grader. För att veta detta mäter du på samma sätt vid tappstället fast med blandningsventilen fullt öppen så klart  ;) Om du gjort som nu och spolat ut 60 - 65 gradigt vatten så har du antagligen förlorat en massa på den vägen i onödan.

Tobbe
En fråga: Varför har jag aldrig fått det trots låånga perioder i Lifvet med 35-gradigt vatten?
 Hur stor är chansen att lyckas med det?

Är det någon här som verkligen har prövat eller är det eg mest bara en vanlig hörsägen utan substans typ vargen kommer,  eller,  --Dina däck slits på mitten vid för högt lufttryck (som är ett sådant ''fakta'' som så många går och rapar upp om å om å om å om igen..)  :P

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #57 skrivet: 06 okt-11 kl 14:08 »
Risken för legionella i en villa är i princip obefintlig, den som vet om ett enda fall får gärna redovisa det här. Har man en värmepump så kostar legionella körningen några tio extra varje år och då kan man väl låta den gå, men har man en elberedare så kostar det ju lite mera...

Att däck slits på mitten vid för högt däcktryck är ett minne blott sedan länge...men tyvärr är det många som tror att det fortfarande är så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser