Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få drägligt klimat i källaren på miljövänligast vis?  (läst 24188 gånger)

andtol

• Gäst
SV: Hur få drägligt klimat i källaren på miljövänligast vis?
« Svar #20 skrivet: 05 okt-11 kl 08:28 »
ventilation

Ventilation?

Jag har stängt ventilerna i källaren. Det är tillräckligt med fukt ändå, behöver inte mer fukt. :)

Händig Man

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 05 okt-11 kl 09:13 »
En snabb fråga bara, hur mkt vatten kommer det in?

Kommer det inte in mkt kan du ju som en tillfällig lösning läga en förhöjd trall så du inte blir blöt om fötterna men i slutänden åker du nog på att gräva runt grunden som en del tidigare sagt. Ett miljövänligt alternativ som är kostnadseffektivt blir nog svårare men å andra sidan så om man gör det rätt och riktigt första gången så håller det ju väldigt länge, sen kan man ju om man inte vill ta in maskiner prata tex med kommunen om de kan ha det som ett projekt för tex byggprogrammet på en skola, då får de erfarenhet och du kommer ner ganska mkt i pris på arbetet, när jag gick min utbildning till anläggningsarbetare åkte vi till folk och gjorde diverse jobb åt dem, bla murade och gjöt husgrunder mm så kolla med någon skola i närheten. De vi jobbade åt gav oss då en symbolisk summa och att vi ibland fick en kall öl eller två gjorde ju inget ;)

Misse

• nr 9424
« Svar #22 skrivet: 06 okt-11 kl 17:36 »
Rådet jag fick var att inte ha en avfuktare i källaren. Inte dra in fukten (det finns ju hur mycket fukt som helst i en källare med murade väggar och i marken runtomkring) utan tryck ut den med värme i stället!

Det låter som en myt.  Inte logiskt liksom.
Mitt hus är rätt fuktigt ibland. Köpte förut (har den ej kvar nu) en luftavfuktare och det var en mycket bra luftuppvärmning, och blev betydligt behagligare härinne också  :D

Rekommenderas!

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Imp

« Svar #23 skrivet: 06 okt-11 kl 17:46 »
Dränera bättre och en varmluftsolfångare

andtol

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 06 okt-11 kl 18:05 »
Det låter som en myt.  Inte logiskt liksom.

Ja, jag förstår det nu.

Men en avfuktare tycker jag ändå låter dumt i en källare. Varför vill man dra in mer fukt? Tar man bort fukten så kommer det in mer.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 06 okt-11 kl 18:19 »
Ja, jag förstår det nu.

Men en avfuktare tycker jag ändå låter dumt i en källare. Varför vill man dra in mer fukt? Tar man bort fukten så kommer det in mer.

Om det inte är för j-a blött i källaren kommer du att sänka luftfuktigheten och ytfuktigheten i väggarna eftersom avfuktaren tar bort vattnet snabbare än fukten vandrar in. Dock, som du skriver, så  kommer fukten fortfarande att vandra in så vill du sänka driftstiden på avfuktaren så är det fuktspärr (platonmatta el. dyl.) på utsidan som gäller.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 12 okt-11 kl 11:16 »
Dränera bättre och en varmluftsolfångare

Håller med. Alternativt den där kaminen.

Aldrig någonsin inreda i en källare!!! Undvik alltid plast. Låt väggar och golv vara omålade. "Torrbollen" funkar tillfälligt men absolut inte i längden.

gulhare

« Svar #27 skrivet: 14 okt-11 kl 10:55 »

A. Led bort regnvatten, slänta ut från huset. "Färdig terräng planeras med ett fall på helst 1:20 och minst 1:50 och tre meter ut från byggnaden" (byggbeskrivning) Det här är den billiga delen. Skyffel, spade och svett. Lite extra mat kanske.

B. Gräv dig ner och kolla hur det ser ut. Förmodligen behöver dräneringen (om den finns) göras om.

Är du skeptisk mot plast så finns tydligen tegelrören fortfarande i handeln (enligt grävaren vi hade till vår omdränering).
Alternativ till platonmatta vet jag inte, asfalt hade man ju förr, men det är olja det med.
Vi skaffade "dräneringspaket". Dvs matta + isolerskivor. Då kunde vi återfylla med vår egen jord. Obs! Funkar inte om du har styv lerjord. Då måste du ändå ha grus att återfylla med.

Blomrabatter närmast husväggen är ett s-t-ns påfund, 
Bara om du vattnar dem. Låt bli att vattna så är det inga problem. Ett tips är då att välja torktåliga växter  ;D

Lauriner

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 08 dec-11 kl 12:00 »
Hej, var tvungen att registrera mig enkom för denna tråden =)

Jag har också likartade problem som du har, men vi använder inte källaren till nåt, däremot vill vi kunna isolera golvet litegrann upp mot huset...

1- Fukt transporteras för att naturen vill utjämna den relativa fuktigheten, RF. Kall luft med 10gram vatten i sig har högre RF än varm luft med 10g vatten. Två ytor bredvid varandra kommer att sträva efter att ha samma RF. Fukten går från den högre RF till den lägre, tex fuktig luft blöter ner torrt trä. Fukt i källare är ett problem om det är så hög relativ fuktighet (RF) att mögel kan trivas. Det växer då på allt organiskt, tex golvet upp mot huset.

2- fukt i källare kommer in via markfukt, väggar, och varm sommarluft som kyls. Det kan också bli pölar på marken, sk fritt vatten.

Hur löser man det?
Ligger grundvattnet och trycker på högt så är det i stort sett omöjligt att fixa i efterhand. Du kan lösa fritt vatten på golvet genom att borra en grop och och göra en pumprop, vanligen av cementringar. Se till att det är fall mot gropen, och sätt en pump med nivåvakt i gropen. Den kommer inte att behöva gå så ofta. Dra en slang från pumpen som du släpper ut i avloppet (egentligen inte tillåtet i de flesta kommuner men har du inga dagvattenledningar så...)

Det är svårt att fixa dränering om det är torpargrund + källare, dräneringen måste ju ligga under källarplattan  i en ring och det går inte att gräva så djupt vid torpargrunden. Då rasar huset.

Sätt in en fuktmätare, hygrometer, för att kolla om du verkligen har problem med RF. Kostar ca 1000sek.

Den relativa fukthalten kan man sänka genom att minska fukten från väggar och golv, genom att ha en sorptionsavfuktare inne i rummet, genom att höja temperaturen så att RF sjunker. Den minst energikrävande lösningen är att dränera, men se ovan. Nästa steg är avfuktaren. Den ger också tillbaks lite restvärme. Blanda inte ihop med riktiga värmepumpar, som ger mer energi än vad de tar. Dessa apparater, trots vilseledande marknadsföring, ger mindre värme än ett vanligt element med samma effektförbrukning. De kan styras intelligent så att de inte är igång så ofta.

Om du inte löser ett problem med för hög RF så kommer saneringen och renoveringen kräva material och gifter, mindre miljövänligt än avfuktaren. Tror också att den äldre modellen med att låta en kamin gå kräver mer energi än avfuktaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser