Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slå ihop två fastigheter??  (läst 7574 gånger)

uffeoanette

Slå ihop två fastigheter??
« skrivet: 02 nov-11 kl 13:25 »
Hej!
det är så att vi just nu är ägare av två fastigheter, dels vår "gård" samt även en "tomt" med ett ruckel som ligger i kanten av/omringad av vår "gårdsfastighet". Funderar nu på om man borde slå ihop dessa så allt tillhör samma fastighet ="gården". Vi kommer aldrig att sälja tomten.

Tomten är taxerad som småhusenhet, tomtmark till helårsbostad och gården som lantbruksenhet, bebyggd.

Vilka för och nackdelar finns det med att slå ihop dessa två fastigheter till en?

Finns det något att tjäna rent ekonomiskt på det?

Hur gör man rent praktiskt?

christelle

• Blekinge
SV: Slå ihop två fastigheter??
« Svar #1 skrivet: 02 nov-11 kl 13:33 »
viker ett öra här - vi har tre fastigheter som skulle kunna göras till en  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 02 nov-11 kl 13:37 »
Hör med lantmäteriet så får du hjälp. Tror inte det finns något direkt att tjäna på detta förutom att du kan bygga eknomibygnader på tomten i framtiden utan att söka bygglov. Men det är inga problem att slå ihop en fastighet med en annan eller bryta upp en fastighet till flera.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

jaktbeagle

• -
« Svar #3 skrivet: 02 nov-11 kl 18:22 »
hur ligger det till med fastighetsavgift till kommunen?  en eller 3 fastigheter borde spela roll  men vet inte vad som gäller jordbruksfastigheter eller fastigheter utomplans??

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 02 nov-11 kl 18:26 »
hur ligger det till med fastighetsavgift till kommunen?  en eller 3 fastigheter borde spela roll  men vet inte vad som gäller jordbruksfastigheter eller fastigheter utomplans??

Hmm, fastighetsavgift? Aldrig hört talas om det, inget jag betalar heller. Räcker väl att man betalar fastighetsskatt.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 02 nov-11 kl 18:46 »
Jag hade liknande frågeställning i mitt gamla hus. Jag ägde även fastigheten intill där det stod ett ruckel, en småhusenhet med byggnadsvärde < 50 000 kr.

Jag valde att inte göra något, men jag är ganska säker på att det varit lönsamt att slå samman.

* Dels var fastighetsskatten/avgiften högre för rucklet än bostaden (olika taxeringskoder).
* Dels var jag tvungen att ha en separat försäkring där om jag förvarade några prylar (eller ville ha någon annan ersättning).
* När jag sålde dem så trots att jag bad mäklaren i god tid att kolla upp dödade pantbrev etc. så blev det strul för köparen att få låna eftersom ett litet pantbrev saknades sedan länge på det jag köpte till och delar av köpeskillingen höll banken på i några månader.
* Och när jag skulle deklarera försäljningen höll jag på att dö av allt krångel, om jag kommer ihåg rätt skulle försäljningsbeloppet fördelas enligt taxeringsvärdena för att få fram omkostnadsbeloppet men avdragen fick jag bara göra på resp. fastighet, så den ena gick med vinst och den andra förlust och det var inte fullt avdrag eller nåt. Taxeringsvärdena var nästan samma, detta trots att bostaden var köpt för 10 ggr mer och jag inte lagt många kronor på rucklet mer än bytt tak. Jag har förträngt skiten.

Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag slagit samman direkt när jag köpte till fastigheten. Nu var det visserligen två småhusfastigheter och inte jordbruk+småhus, så det kanske är lite annorlunda då.

jaktbeagle

• -
« Svar #6 skrivet: 02 nov-11 kl 19:23 »
Har kanske missuppfattat det hela.. men fastighetskatten är väl borta och ersatt med en avgift till kommunen istället...   äger ingen fastighet så jag är inte säker på detta dock..  tror att avgiften bygger på taxeringsvärdet  med ett max belopp som gör att de med höga taxeringsvärden inte behöver betala så mycket..   men har man flera fastighetsbetäckningar så borde det innebära flera avgifter..

Naturliv

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 02 nov-11 kl 19:42 »
Det verkar som om det finns både statlig fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift. Vilka fastigheter man betalar vad för vet jag inte, men man kan ladda ned broshyrer här: http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/296.4.39f16f103821c58f680007361.html
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Naturliv

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 02 nov-11 kl 19:46 »
Citat från broshyren från skatteverket:

"Fler småhus och tomter får en kommunal fastighetsavgift
från och med deklarationen 2011. Småhus på
ofri grund och arrendetomter för småhus får dessutom
en lägre fastighetsavgift."

"Den statliga fastighetsskatten
behålls i följande fall:
• obebyggd tomtmark
• småhus, ägarlägenhet och bostadshyreshus under
uppförande
• tomtmark som är bebyggd med enbart ägarlägenhet
eller bostadshyreshus
som har annan ägare
( t.ex. arrendetomter )
• tomtmark som är bebyggd med enbart ägarlägenhet
eller bostadshyreshus som saknar byggnadsvärde
( för att byggnadsvärdet inte blir minst
50 000 kr )."
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

jaktbeagle

• -
« Svar #9 skrivet: 02 nov-11 kl 19:49 »
Det var en bra informativ länk.. :-)

trädman

« Svar #10 skrivet: 04 nov-11 kl 23:31 »
Jag har svårt att se några direkta fördelar med att slå samman fastigheterna, även det inte är någon svårighet att göra det. Lantmäteriet tar ganska bra betalt för sina tjänster så även en enkel fastighetsreglering kostar i allmänhet en bra slant. Vi har flera fastigheter som ligger i varandras närhet och det har inte behövst några separata försäkringar, utan samtliga fastigheter har ingått i samma försäkring. Någon skillnad i beskattning bör det heller inte bli. Om någon någongång skulle vilja dela upp fastigheterna igen av någon orsak är det däremot inte alltid självklart att det är möjligt, eftersom det inte får nybildas fastigheter fritt  (exempelvid måste en skogsfastighet ha en viss minimiareal för att få nybildas)

Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser