Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tankar till grund för en lönsam biodling  (läst 48516 gånger)

Jano

• Halland
SV: Tankar till grund för en lönsam biodling
« Svar #160 skrivet: 23 aug-12 kl 17:56 »
hej jano,

tack för ett riktigt bra tråd, har du möjligen ett dokument där det du har skrivit är samlat utan alla andra inlägg??

mvh

JOnathan

Nej det har jag inte. Det var någon som frågade det samma för ett tag sen. Om ni vill ha det samlat så är det fritt fram att kopiera vad ni vill. Det är inte mycket att göra åt alla ovidkommande inlägg, för det är ju likadant i alla trådarna på detta forum. Tack för uppskattningen.
/ Jano

mantis777

• Östergötland
SV: Tankar till grund för en lönsam biodling
« Svar #161 skrivet: 24 aug-12 kl 13:25 »
Om samhällena delas genom att drottningen flyttas åt sidan, är det av största vikt att alla drottningceller rivs utom den som valts ut att få kläckas. Detta göres en vecka efter samhällets delning.
 En variant är att lägga ett spärrgaller på kupbottnen ca.10 dagar efter delningen och låta det ligga kvar i 10-12 dagar. Skulle bina vlija gå ut i svärm med någon av de nykläckta drottningarna får de inte henne med sig. Bina blir lite villrådiga och slår sig ner en stund i en buske 0,5-1meter över marken strax intill kupan. Där sitter de och begrundar sitt öde och kommer fram till att det bästa är att återvända vilket sker efter någon timma. Bina kan alltså komma ut men utan drottning så kan de inte göra annat än vända hem igen.
 Finns det mycket täckt yngel och ett bra drag efter delningen är det en fördel att ha en extra låda på, antingen det behövs eller ej, tills den nya drottningen är äggläggande. Det är för det mesta dålig plats för honung och att många nya invånare föds som gör att de nya drottningarna kommer överens om att det finns underlag för att dela upp verksamheten.  Spärrgallret under skattlådorna kan också skippas under denna tid till fördel för för bina under jobbet i kupan.
Mvh. Jano

Är nybörjare så vet inte om detta är en dum fråga men...om nu bina beter sig som du beskriver varför har man då inte alltid spärrgaller mellan botten och första yngellåda i en kupa för att förhindra svärmning?
/Calle

asmir

• -
Re: Tankar till grund för en lönsam biodling
« Svar #162 skrivet: 24 aug-12 kl 17:24 »
För att drönare ska kunna gå ut. Vid stillabyte drottningen ska ut och para sig.

mantis777

• Östergötland
SV: Re: Tankar till grund för en lönsam biodling
« Svar #163 skrivet: 26 aug-12 kl 09:17 »
För att drönare ska kunna gå ut. Vid stillabyte drottningen ska ut och para sig.

Då vet jag, tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser