Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PANIK!! Håller min vedpanna på att sprängas?!  (läst 20483 gånger)

Poe

• Hälsingland
PANIK!! Håller min vedpanna på att sprängas?!
« skrivet: 02 dec-11 kl 01:20 »
Lite dramatisk rubrik kanske, men jag är jäkligt skraj och kan inte gå och lägga mig förrän detta är löst.
När jag skulle se till eldningen en sista gång för natten så visar panntemperaturmätaren 101 grader! Ackumulatortanken visa bara på 60 grader, och jag vet inte hur detta har gått till.
Är ganska ny på det här området (farsan är eldnings-experten i familjen), men nu är han inte här, och jag har känslan av att något kommer att gå BOOM när som helst...

Vad ska jag göra? Är detta så farligt som det verkar?

Poe

• Hälsingland
SV: PANIK!! Håller min vedpanna på att sprängas?!
« Svar #1 skrivet: 02 dec-11 kl 01:24 »
Maxtermostaten var dessutom bara inställd på 75 grader, så hur sjutton kunde panntemperaturen komma upp till 100? Är det inte det den ska förhindra att den gör?  :-\

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 dec-11 kl 01:38 »
Tipset är att stänga ner till du kan rådfråga experten som du verkar ha tillgång till.  ;)
Med tanke på att det verkar livsfarligt och du misstänker fara..

Hade heller inte vågat lägga mig med allt igång om jag varit dig.
Förmodligen kan jag heller inte mer än dig men man behöver ju inte riskera något.  ;D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 02 dec-11 kl 01:39 »
Börja med att stänga luckorna till härden och stäng till spjället som reglerar tillluften.   
Då lugnar du ner brasan, finns det en cirkulationspump till acctanken så skall den igång. på detta sättet tillför du svalt vatten och sänker temperaturen i pannan lite snabbare.

Och nej...   Det brukar inte säga booom.  Det brukar börja låta och rassla i expantionskärlet då ångan vill ut det hållet. 
När temperaturen är nere så ta och fyll på vatten i systemet då risken är överhängande att en del har kokat bort.

Ta tag i far din och gå igenom hela ditt system så du förstår det och vet hur du skall göra vid olika typer av kriser.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Poe

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 02 dec-11 kl 02:02 »
Elden har åtminstone slocknat, men det var nästan en timme sen, och mätaren har max sänkts med 1 grad.
Och cirkulationspumpen kan jag inte hitta... (modellen är en Vedex 3300, och de enda instruktionerna som finns tillgängliga visar enbart hur man installerar den och hur man bäst eldar. Inget om vad man gör om något håller på att braka åt helvete...).

Kan nog inte få tag på farsan förrän tidigast imorgon bitti... Men tack för all hjälp i alla fall. Och särskilt för de lugnande orden... Kanske man till och med kan lyckas få en eller två timmars sömn inatt. Fast några roliga timmar lär det inte bli... :-\

Föresten: Finns det risk för att det kan börja koka? Eller gäller det enbart om det är acctanken som överhettas?

Poe

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 02 dec-11 kl 02:09 »
Updatering: Var precis ner i källaren och kollade igen. Pannan står på 92 grader. Det värsta verkar vara över... Farsan får komma och titta och förklara imorron. Och förhoppningsvis vet han vad som gick fel från början, för sådär högt har mätarn aldrig gått förut.
Tusen tack ännu en gång för all hjälp. Nu kanske jag äntligen kan få sova...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 02 dec-11 kl 02:10 »
Först skall det koka i pannan vilket det gjorde om du har 101 C i den. övertrycket försvinner uppåt i systemet och går ut genom ångutsläppet,   För att acc tanken skall komma att koka så måste du få upp temperaturen en bit till och sedan elda en bra stund för att ens riskera att du får upp värmen så högt.

Men helt klart, det är krafter vi talar om och har man dålig koll på vad som händer och inte vet vilka åtgärder man måste vidta för att rätta till det så är det skrämmande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 02 dec-11 kl 09:19 »
Är du säker på att panntermometern (och andra termometrar i systemet) visar rätt? Det är inte alls ovanligt att de kan visa sådär 30 grader mer eller mindre än den verkliga panntemperaturen.

anders50

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 dec-11 kl 09:32 »
Du har tydligen nåt problem med pumpen (laddomaten) som laddar accu-tanken eftersom du inte får in värmen i tanken.

Fast lite svårt att ge råd när jag inte vet hur du har kopplat.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 dec-11 kl 09:49 »
Jag vaknade av  en tillfällighet och märkte att stormen slagit ut elen. For ut till pannan och den var ju då ca 100 grader, pga att cirkulationspumpen givetvis inte funkade. Skit att man ska vara beroende av el, för att elda med ved.

Har man ett öppet system, så fyller man på mer kallt vatten, och tömmer ut varmt en stund så sjunker temperaturen fort.
Det ska också finnas en tryckmätare, som ger ledning om tillståndet.

Normalt ska det koka på ganska bra innan det är farligt. Värre är faktiskt om man inte eldat och det har bildats is uppe vid expansionstanken, då förvandlas pannan till en bomb om man inte är försiktig.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 dec-11 kl 09:54 »
Börja med att stänga luckorna till härden och stäng till spjället som reglerar tillluften.   
Då lugnar du ner brasan, finns det en cirkulationspump till acctanken så skall den igång. på detta sättet tillför du svalt vatten och sänker temperaturen i pannan lite snabbare.

Jag gör alltid tvärtom.. Stänger draget men öppnar vedluckan helt. Då drar det in kall luft i pannan och elden falnar och temperaturen sjunker direkt.

hustran

« Svar #11 skrivet: 02 dec-11 kl 10:27 »
Vi har en liten "manick" som heter ELIGEN som kopplats till ett bilbatteri. Den kör cirkulationspumpen i intervaller (som man kan ställa in) kopplar på automatiskt om strömmen "går" den funkar bra. Kolla också Laddomaten så att den verkligen fungerar,Vår har ibland hakat upp sig och då får man öppna och "pilla" med en skruvmejsel så att man märker att den snurrar.

anders50

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 dec-11 kl 21:02 »
Jag skulle aldrig våga fylla på med kallvatten i en kokande panna!

Om strömmen går så öppnar bottenventilen i min laddomat så att det blir självcirkulation mellan panna och accu-tankar för att förhindra att pannan blir för varm.

Fråga mig inte hur det fungerar, men det gör det!  ;D

Sen om man ska öppna vedluckan eller ej för att kyla pannan: Det beror ju på om man har över eller underförbränning.

Tösen

• Småland
« Svar #13 skrivet: 02 dec-11 kl 21:18 »
De flesta pannor klarar 105 grader och kanske mer utan att det kokar pga trycket i systemet.
Men sånt där är INTE kul var med om det själv när vi hade en annan gammal panna.
Man kan alltid tappa ur varmvatten från kranarna i huset, lite synd på det goa varmvattnet men det sänker temperaturen.
Det blir vad du gör det till!

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 03 dec-11 kl 11:42 »
Normalt så har man påfyllningskranen av systemet kopplat så att genom att öppna den kan trycka in kallvatten i botten på pannan.

Man ska mao inte hålla på och laborera med spjäll etc på en kokande panna utan in med kallvatten via påfyllningen bara.

Påfyllningskranen har ju dels avsevärt mycket högre tryck än vad som är i systemet och dels så ska den vara försedd med backventil.

Överskottet av vatten rinner ut via expansionskärlets skvallerrör.

Det finns nuförtiden tom automatiska sådana ventiler som öppnar och trycker in kallvatten i pannan när temperaturen överstiger det inställda, sk SYR.

Det är ingen skillnad om man har öppet expansionskärl eller ett trycksatt sådant, expansionskärl har alltid en egen ventil av något slag och släpper ut överskott av tryck eller vatten den vägen.

Det verkar som om du har problem med att få igång cirkulationen mellan panna och acktank, kontrollera den cirkulationspump som borde finnas för att föra över kallt returvatten till pannan och få över värmevatten till resten systemet.

Kolla också så att det inte finns någon kran/bypass som är i fel läge, på en anläggningar så kan tilloppet till elementen mer eller mindre felaktigt sitta på pannan istället för från acktank/arna, då kan det vara nån som har tänkt att man ska kunna få ut värmevatten direkt till elementen istället för att gå via acktank/arna och då satt någon form av ventil mellan tank/panna men detta kan ju få oönskade effekter i form av att pannan kokar.

Normalt så ska en vedpanna beroende på fabrikat aldrig överstiga 95 grader, vissa pannor ligger så lågt som max 78 grader. Så 101 grader är definitivt obra.

För säkerhets skull så brukar man sätta en egen säkerhetsventil på själva pannan så att ångtrycket kan gå ut den vägen, men det är ju allt annat än bra att "övervarva" pannan, som sagt var så är 95 grader absolut maxgräns - överstiger man detta så öpnnar man påfyllningen och trycker in kallvatten tills temp är på vettig nivå.
« Senast ändrad: 03 dec-11 kl 11:45 av Tacitus »

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 03 dec-11 kl 11:55 »
Håper alt gikk bra!
Vi hadde en jättsnäll gjest en gang   :D som fyrte og fyrte, og da jeg kom inn var vinduene immiga av damp, og det boblet (høyt!) i pannan.
Vår kriseløsning var å åpne for alle kraner i huset slik at varmt vann løp ut på 2bad og kjøkken, og derved gikk temperaturen fort ned.

Lykke til!
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Dela detta:

* Inloggade just nu

294 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser