Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsträdgård permakultur  (läst 42586 gånger)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #60 skrivet: 21 dec-11 kl 08:36 »
Aaaah själva ordet Permakultur gör mig gladlynt.
Det talas alltför lite om detta och när vi nu försöker igen så blir det spretigt.
Vi borde ha trådar för:
- Zoner
- Kompost
- Vänskapsväxter
- Jordförbättring
e t c

Och vaska fram kunskaper i varje område och sammanfatta i handboken.

Sedan 18 månader tillbaka kämpar jag på med att omvandla några fält utefter permakulturprinciper. En gård i bohuslän vid havet zon 3.

Ni kan hitta bilder/information här och inte minst LÄNKAR till vad jag behövt läsa längs resans gång. Indelat i odling - bygge - djur - råvaruhantering.
http://www.hastekas.se

Det tar tid att länka allt samman till ett system i balans. Köpte 2000:- frö förrra säsongen, med mycket lite resultat i mat (men massa i erfarenhet).

Det tar tid. Det måste ta tid, att studera vad man har.
Jag har föröskt kontrollera VATTEN. Inte bara samla i dammar, utan också dränera bort den - det är viktigt. Jag har lagt ner veckor på dräneringsarbeten och tusentals kronor. Nu och ännu mer i framtiden är det inte vattenbrist som är problemet, utan det motsatta.

Jag har grunnat på JORDEN, så mycket lera som måste hanteras. Dräneras, luftas, tillföras mer mull. Jag flyttar runt material, bygger högar, komposter, väntar...
Jag har långsamma dåliga komposter i olika stadier med olika material - mest för att lära.
Jag studerar SOLEN och VINDEN. Det är kalt, vinden sveper in. Det tar tid att bygga/odla vindskydd.
Jag implementerar DJUR (och låter dem dela skörden med mig) så att de ska fylla en roll i systemet.

Trial and error, learn as you go, handla först-tänk sedan. Jag har fördelen av att ha hjälp (wwoofers), inga problem med vatten, fri tillgång till bra gödsel, de flesta verktyg maskiner jag behöver och pengar (som börjar ta slut).

Men Permakulturen kommer nog inte att synas förrän säsong tre. Då bör själva designen börja synas.

Det är kul. Det är kreativt. Det är svårt.

Jag gör det för att jag är lat, vill arbeta mindre. jag hoppas att PK om tre år kommer erbjuda mig mat på bordet med en mycket liten ansträngning.

Tillbaka till naturen

Sebastian

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #61 skrivet: 21 dec-11 kl 09:41 »
Jo allt tal om (frukt) träd och överlevnad.
Jag har "vilda" plommon och äppleträd.
Har köpt 25 trädplantor som nu står inför sin första vinter.
Äpple, plommon, körsbär, päron.

De står inför många faror.
Gnagare på roten
Älg som äter skotten
Fel jord/näring
För lite/för mycket vatten.

Och nu KYLAN.

Jag ska efter att ni skrämt upp mig nu gå ut och täcka mer runt stammen, granris/hö/gödsel. Jag tror det kan göra skillnad.

Sebastian

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #62 skrivet: 21 dec-11 kl 09:48 »
Täck inte för mycket, då skapar du bara en bra miljö för möss och sork, som kan ha ihjäl hela trädet genom att äta rötter.

Viktigast är att det är väldränderat, så att trädet inte ruttnar, det hjälper även trädet att avhärda i tid. Och att man skyddar det på våren så att det inte spricker av att stammen värms upp samtidigt som rötterna är frusna och inte kan suga vatten. Juteväv eller liknande som skydd på vårvintern är bra.

Och så är det viktigt att inte ge näring för sent på året, då tappar de sina blad för sent och växer för länge. Den yttersta delen av varje gren riskerar då att frysa och dö. Detta kan sedan bli en inkörsport för sjukdomar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

evamarta

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 21 dec-11 kl 10:18 »
Täck inte för mycket, då skapar du bara en bra miljö för möss och sork, som kan ha ihjäl hela trädet genom att äta rötter.

*springer ut och tar bort lite halm från mina nyplanterade syrener*
evamarta@live.se
0767-933525

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #64 skrivet: 21 dec-11 kl 10:22 »
Ska man täcka så är det bäst att vänta tills tjälen har kommit, då är det svårt för möss och sork att gräva sig ner till rötterna. Och det största problemet för vedartade växter är när det är snabba skiftningar mellan varmt och kallt, då kan de dels få torrsprickor, dels bli vilse i årstiderna. Så en viss täckning jämnar ut temperaturskillnaderna, men lägger man på det för tidigt så skapar man en miljö där marken förblir mjuk länge och då bjuder man sork och mus på rotbuffé.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

evamarta

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 21 dec-11 kl 10:26 »
Ska man täcka så är det bäst att vänta tills tjälen har kommit, då är det svårt för möss och sork att gräva sig ner till rötterna. Och det största problemet för vedartade växter är när det är snabba skiftningar mellan varmt och kallt, då kan de dels få torrsprickor, dels bli vilse i årstiderna. Så en viss täckning jämnar ut temperaturskillnaderna, men lägger man på det för tidigt så skapar man en miljö där marken förblir mjuk länge och då bjuder man sork och mus på rotbuffé.

Så himla klyftigt!!
Och jag som först tänkte tvärtom!  :o
evamarta@live.se
0767-933525

Maria C S

• Småland
« Svar #66 skrivet: 21 dec-11 kl 11:42 »
Kompostmask behöver man inte betala för, det är samma mask som finns i de flesta gödselstackar, främst de med hästgödsel. Så gå till närmsta hästägare, gräv runt lite i gödseln och hämta effektiva maskar alldeles gratis.

Jepp har alltid startat komposter med maskar från omgivningen !
Om det finns nässlor så finner man oftast mask där !
Dessa maskar är anpassade för våra förhållanden !

Det finns att köpa mask som inte tål kyla och dom är ju inte ideala i utekomposter !

En aktiv kompost kan bli 70 grader i centrum !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #67 skrivet: 21 dec-11 kl 11:49 »
Kompostmask behöver man inte betala för, det är samma mask som finns i de flesta gödselstackar, främst de med hästgödsel. Så gå till närmsta hästägare, gräv runt lite i gödseln och hämta effektiva maskar alldeles gratis.

Alla har inte tillgång  till gödselstackar och kan bli er energieffektivt att beställa dock. Annars tycker jag du har helt rätt, det är också väldigt bekvämt att köpa den mängd man behöver.
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

Huggorm

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 21 dec-11 kl 11:51 »
Vanliga daggmask som lever i marken då, kan inte de ta hand om kompost också?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #69 skrivet: 21 dec-11 kl 11:52 »
Jepp har alltid startat komposter med maskar från omgivningen !
Om det finns nässlor så finner man oftast mask där !
Dessa maskar är anpassade för våra förhållanden !

Det finns att köpa mask som inte tål kyla och dom är ju inte ideala i utekomposter !

Daggmaskar är bra i vanliga blandkomposter utomhus, de är inte bra i snabba maskkomposter för köksavfall. Där ska man helst använda dyngmask, som man hittar i hästgödsel.

Maria C S

• Småland
« Svar #70 skrivet: 21 dec-11 kl 11:56 »
Ett sätt att göra matrester till en av de bästa jordarna på kort tid är att kompostera med mask.
Vet ej om du har prövat det men jag tycker själv det är både kul och praktiskt. Man får dessutom lite gödnings medel att hälla på sina växter. På våren tänker jag att pröva ha de under mina kaniner så bajset pluppar ner direkt på maskarna som göra om det till humus.

Här är en fin sida med info:http://www.kagus.nu/odling/odling/mask.shtml
här kan man köpa kompostmask:http://www.miljoeko.nu/produkter.html

Enligt lag får kaniner inte hållas på nät eller ribbor i Sverige !
Dom ska ha fast botten !
Kanin skit är utmärkt gödsel jag har odlat och förbättrat mycket mark med kanin gödsel  :)

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #71 skrivet: 21 dec-11 kl 11:59 »
Vanliga daggmask som lever i marken då, kan inte de ta hand om kompost också?

Vanlig daggmask klarar mycket vatten men är ej tåliga i den värmen som produceras. Det är också så att de helt enkelt äter mer, jag skulle tänka mig att man kan använda de i  en mer träaktig kompost med långsam nerbrytning och där vatten halten är hög.
Problemet är lösningen!

Maria C S

• Småland
« Svar #72 skrivet: 21 dec-11 kl 12:00 »
Daggmaskar är bra i vanliga blandkomposter utomhus, de är inte bra i snabba maskkomposter för köksavfall. Där ska man helst använda dyngmask, som man hittar i hästgödsel.

Okej Jag har aldrig gjort rena mat/köksavfalls komposter ! Bara bland komposter med köksavfall i !

Tack för tipset för det lär nog behövas hos grannen !

jenses

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 21 dec-11 kl 12:03 »
Kan !
Om man skyddar komposten mot väders makter !
För mycket fukt och framförallt för låg temperatur gör att förmultningsprocessen avstannar !
Det är alltså en jättebra idé att täcker komposten med ett tak och har någon form av isolering !
Och det är ett jävla ofog att avsluta varje mening med mellanslag plus utropstecknet !

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #74 skrivet: 21 dec-11 kl 12:09 »
Okej! Kan vi flytta över den här diskutionen? nån som är lite mer orienterad här en vad jag är som kan start en kompost rubrik únder en permakultur?
Problemet är lösningen!

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #75 skrivet: 21 dec-11 kl 12:35 »
Det finns också mycket kunskap om allt permakulturrelaterat på permies.com
Det är på engelska.
Problemet är lösningen!

Micki o Molly

• -
« Svar #76 skrivet: 22 dec-11 kl 03:06 »

Jag tittar på våren hur och var snön smälter undan, är det en plats som är nära så gräver jag :D

Ju varmare det verkar va desto  värmekrävande växt är det som får bosätta sig där. Mycket tid lägger jag ner på att flytta växter, så jag försöker hitta rätt , ju längre tid man testar med pk desto glesare blir det från början.

Tjusningen är att det tar tid, gillar att anlägga bäddar, har flera stora bäddar som står tomma eftersom jag jag gillar att gräva :P
Annars är jag lat och vill ha nära till vattenblandningar, komposter.  Har ett berg,,,litet berg,,som jag skulle vilja ha odling runt om,,kanske berget/stenen skulle kunna jämna ut temperaturen ??? Ja ja,,det svåraste är att begränsa sig, och att inte ha för många projekt på g, men halva runt om berget är  grävt och anlagt med bädd,,, MEN,, skulle nu vara skoj att ha vatten runt om,, :P

Det är nu strax det börjar ;D,,,  dax att börja så,, 8),, dessa pizza tillbehören såddes i Januari. Sedan behövs,, tomat o lök,,lite basilika,,sen är pizzan kirrad :P,,,,, ;D TIO MINUTER EN KVART,,,,,,, ;D Kronärtskocka green globe ? - Ja tack.
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #77 skrivet: 22 dec-11 kl 09:57 »
Nu passar jag på att använda den här tråden igen, för en fråga:

Jag har tröttnat på min sega kökskompost som aldrig blir klar (vilket delvis beror på att jag inte isolerat den med frigolit, som jag har planerat i över ett år...)
Nu fick jag idén att bli av med potatsisskal, teblad och kaffesump med mera genom att gräva ner alltihop längst ner i landet. Sen slänger jag dit lite skogskvistar och kogödsel innan jag lägger dit ett prydligt lager matjord högst upp. Vips! Komposten är borta, och jag får en fin och porös miljö för mina rödbetor och palsternackor!
Kommer det att funka?
Ska jag vänta på klyftiga råd och lyda dem? Eller ska jag bara göra som jag brukar: Handla först och invänta det slumpmässiga resultatet?  ::)

http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/odlingsmetodik/odlaren_jordisering_2011.pdf

evamarta

• Skåne
« Svar #78 skrivet: 22 dec-11 kl 11:01 »
http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/odlingsmetodik/odlaren_jordisering_2011.pdf

Åh! Vilken man!
Nej, jag menar... vilka pumpor!  :o
Och vilken klyftig metod!  :D
*Skyndar mot tunnan med köksavfall!!*
evamarta@live.se
0767-933525

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #79 skrivet: 22 dec-11 kl 11:04 »
Åh! Vilken man!
Nej, jag menar... vilka pumpor!  :o
Och vilken klyftig metod!  :D
*Skyndar mot tunnan med köksavfall!!*

Brutalt! helt sant det hans säger men det är inte bara storleken som det blir skillnad på om man har, tjockt med bra jord. Det är mångfallden det är den viktigaste aspekten tycker jag!
Problemet är lösningen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

122 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser