Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka tvätt vintertid ...  (läst 17587 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Torka tvätt vintertid ...
« Svar #20 skrivet: 15 dec-11 kl 07:52 »
Förr hade dom ju torkskåp på utsidan av huset som var oisolerade där tvätten hängdes och fick frystorka. Funkade fint och börjar implementeras igen på sina håll inom ekologiskt byggande :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 15 dec-11 kl 08:27 »
Förr hade dom ju torkskåp på utsidan av huset som var oisolerade där tvätten hängdes och fick frystorka. Funkade fint och börjar implementeras igen på sina håll inom ekologiskt byggande :)

Det har jag aldrig hört talas om förut, men det är ju en superidé! Tack för tipset! Noterar för eventuellt framtida byggande.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #22 skrivet: 15 dec-11 kl 13:42 »
Det kan vara i boken Living Dreams som jag läst om det men jag är inte säker. Den handlar om ekobyarna Understenshöjden och Hågaby. Man har alltså en dörr inifrån som går rakt ut i skåpet som är ventilerat och regnsäkrat men oisolerat. Det är absolut någonting jag tänker implementera den dagen jag bygger ett "riktigt" hus :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 dec-11 kl 13:53 »
Det kan vara i boken Living Dreams som jag läst om det men jag är inte säker. Den handlar om ekobyarna Understenshöjden och Hågaby. Man har alltså en dörr inifrån som går rakt ut i skåpet som är ventilerat och regnsäkrat men oisolerat. Det är absolut någonting jag tänker implementera den dagen jag bygger ett "riktigt" hus :)
Har man en bra vind så är det ju färdigt redan tro det blir lite jobbigt med lakan och sådant anar i ett skåp .

kackelmann

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 15 dec-11 kl 14:05 »
Bor ju inte i ett vanligt hus ... utan i ett gammalt dragigt torp.

Bor också i ett dragigt torp med endast vedvärme. Tvättar två maskiner i veckan. Drog tretumsspik i taket ovanför kaminen och så linor emellan, tar inte två timmar ens så är den torr. Fukten inne ska du inte fundera på, det åker ut med draget.Har fuktmätare och den ger inget utslag alls om jag drar in ett lass blöt tvätt. Håll bara koll så det inte är för nära kamin eller rökrör så det inte tar fyr.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 15 dec-11 kl 23:31 »
När far min var liten så hängde alltid lakanen uppe på vinden där de frystorkade.

Ja samma här. Det tar upp till en vecka att frystorka tjocka bomulllssaker uppe på vinden. Det är jobbigt när det är uschligt och inte går att hänga nåt ute. Har provat att använda torktumlare men det ledde bara till att hela huset blir som en ångbastu och det börjar rinna nerför fönstren. Inget vidare. Huset är ganska tätt för att inte släppa in 40-45 gr kyla om vintern som det kan bli ibland. Luftvolymen är helt enkelt inte tillräckligt stor för att svälja en fuktig tvätt och artificiell ventilation saknas.

Oftast slutar det med att jag går ut till tvättstugan (ett uthus) och hänger tvätten där (frystorkar). Blir för fuktigt inne och tar evigheter.

Enda sättet att få något torrt inne är att hänga det ovanför vedspisen eller på elementen. Och det är inte så snyggt alla gånger. Skåpet utanpå huset är en bra ide som jag skall fundera på. Jag har just köpt en massa virke till fasaden. Blir det nåt över så blir det snickra torkskåp av!
« Senast ändrad: 15 dec-11 kl 23:34 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

tinna.m

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 16 dec-11 kl 00:23 »
Fattar inte vad skåpet ska va bra till? Altantak, med hussida och ev en sida till så blir det användbart till annat med.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #27 skrivet: 16 dec-11 kl 03:31 »
Ja jag kan ju hänga tvätten ute på en lina mellan två granar också, men problemet är ju klimatet. Hur gör du när det stormar från fjället på vintern? Hur gör du när det regnar och blåser? Det måste till mera skydd än ett tak annars förlorar du tvätten. Dessutom kan den bli stulen om du hänger den på en altan.

Altan är inget att ha i det här klimatet av en anledning till: Mygg - knott - sväda - mygg och sen börjar alltihop från början. Glömde jag nåt? Jo broms och hästflugor. Undrar ibland varför man bor i Skandinavien  ::)

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 16 dec-11 kl 09:28 »
Undrar ibland varför man bor i Skandinavien  ::)

En enda giftorm, få naturkatastofer, frihet att tänka och tycka vad man vill och få smittor som sprids med de vassa krypen.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 16 dec-11 kl 09:34 »
En enda giftorm, få naturkatastofer, frihet att tänka och tycka vad man vill och få smittor som sprids med de vassa krypen.

samt glesbefolkat och möjligt att försörja sig och utbilda sig, bestämma över sitt liv som kvinna

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #30 skrivet: 16 dec-11 kl 23:20 »
Åkej ni har övertygat mig. Jag stannar väl ett tag till i myggträsket ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser