När far min var liten så hängde alltid lakanen uppe på vinden där de frystorkade.
Ja samma här. Det tar upp till en vecka att frystorka tjocka bomulllssaker uppe på vinden. Det är jobbigt när det är uschligt och inte går att hänga nåt ute. Har provat att använda torktumlare men det ledde bara till att hela huset blir som en ångbastu och det börjar rinna nerför fönstren. Inget vidare. Huset är ganska tätt för att inte släppa in 40-45 gr kyla om vintern som det kan bli ibland. Luftvolymen är helt enkelt inte tillräckligt stor för att svälja en fuktig tvätt och artificiell ventilation saknas.
Oftast slutar det med att jag går ut till tvättstugan (ett uthus) och hänger tvätten där (frystorkar). Blir för fuktigt inne och tar evigheter.
Enda sättet att få något torrt inne är att hänga det ovanför vedspisen eller på elementen. Och det är inte så snyggt alla gånger. Skåpet utanpå huset är en bra ide som jag skall fundera på. Jag har just köpt en massa virke till fasaden. Blir det nåt över så blir det snickra torkskåp av!