Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som har eget företag, vad gör ni för något??  (läst 11002 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Ni som har eget företag, vad gör ni för något??
« Svar #40 skrivet: 20 dec-11 kl 22:43 »

Dessa finns här oxå (om det nu e samma ja tänker på).....kanske inte milslånga men rör där bilar ska kunna ta sig över vid hagar..har inte sett nåt djuren (hästar o får) gå äver där..

Färist..

rackarns

• Närke
« Svar #41 skrivet: 26 dec-11 kl 15:20 »
hur mycket tid lägger ni på ert eget företag och hur mycket pengar genererar det?

pyromanen

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 26 dec-11 kl 16:11 »
Är anställd på halvtid och lägger den andra halvtiden på mitt företag som keramiker.  Konstnärlig verksamhet är lite speciellt när det gäller ekonomi. T.ex. har jag under 2011 haft två utställningar som jag lagt riktigt mycket tid på att göra saker till. Och det utan att tänka i banor av att det i första hand ska vara nåt som blir såld... att arbeta inför en utställning är ett tillfälle att utvecklas och bli bättre, vilket är nödvändigt och en viktig del i varför jag håller på överhuvudtaget - att bli en mer o mer skicklig hantverkare.  Om jag istället gjorde mer o mer av det som är lätt att sälja då skulle jag sitta där vid drejskivan som en robott o tillverka blåa tekoppar med gulliga blommor på och det är inte det jag vill. och tack vara halvtidsjobbet kan jag tillåta mig att inte prioritera pengtjänandet högst i företaget.  Har en omsättning på runt 100 000/år i keramikföretaget, men återinvesterar det mesta än så länge.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #43 skrivet: 26 dec-11 kl 16:33 »
hur mycket tid lägger ni på ert eget företag och hur mycket pengar genererar det?

Lite mer än heltid numera, förr var det MYCKET mer.

Genererar pengar?  ::) Ptjaaaaaa, det blir ju lite i egenavgifter, en del i skatter. Så får jag väl några tusen själv också. Har levt på dethär i 27 år nu och alltid lagt mycke i amorteringar för en tryggad ålderdom. Försäkringar och fonder blir man alltid lurad på.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mig

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 26 dec-11 kl 19:05 »
Börja som hobbyverksamhet, då behöver du inget företagsnamn osv. Du redovisar ev vinst i din vanliga självdeklaration. Detta är det bästa sättet om man bara kommer att tjäna max någon 10 000-lapp om året. Och skulle det sedan gå riktigt bra, så kan du ju starta företag då.

Man får väl tjäna 30000:-/år på hobbyverksamhet (fast det ska det ju också skattas för)... Det har jag tänkt. Prova att producera några saker sedan ställa mig på den lokala marknaden i höst, lägga ut på tradera och blocket och se om det ger något. Hoppas få in några beställningar och höra med affärer i närheten om de skulle vilja vara återförsäljare samt skaffa en hemsida (fast det måste jag ju också lära mig, tradera tränar jag på nu ;) ).

Webshop vore ju kul, eller är det bättre att sälja till redan etablerade företag som har webshop??? eller kanske både ock...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #45 skrivet: 26 dec-11 kl 20:36 »
Här har jag min hemsida. Kostar lite när man börjar men sen är det NÄSTAN gratis. Funkar bra och man uppdaterar själv............om man hinner :-[

http://www.smelink.se/
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 03 jan-12 kl 21:28 »
B&B vilket innebär;
Skogsjobb som ger ved för uppvärmning.
Fastighetsskötsel.
Städ, tvätt i mängder!

Skaffaren

• Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
« Svar #47 skrivet: 03 jan-12 kl 23:40 »
B&B vilket innebär;
Skogsjobb som ger ved för uppvärmning.
Fastighetsskötsel.
Städ, tvätt i mängder!

Då är ni inte så långt borta  :)
Jag hade GeKås-premiär i förrgår.
Gräset är grönare på våran sida.

Daniel84

• Glad, rolig och omtänksam
    • Västergötland
    • Daniel Johansson
« Svar #48 skrivet: 17 dec-12 kl 17:34 »
Jag har eget åkeri företag som jag startade 2011 ihop med en "VÄN" men tyvärr så hade man mycket mycket strul med en bil på företaget som kostade alldeles för mycket reperation och sen att vännen man jobbade ihop med fixade andra körningar som visar sig inte betala nått.. nu i år 2012 så körde man åt en speditör som vägrade att lämna ut uppgifter och betala ut och skyller på allt möjligt för att slippa betala ut pengar som man har kört in..

Så nu är mina planer på att ändra företaget till entreprenad firma istället och samtidigt hyra ut sig själv till olika företag..
Framtida planer för företaget är att förhoppningsvid skaffa in en teleskoptruck och en större traktor med nån typ av lastväxlarvagn och maskinsläp så man kan hyra ut sig till folk som behöver hjälp...

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 17 dec-12 kl 18:17 »
Jag och tjejen lönearbetar 100%.
Hyr ut en lägenhet och en kåk som vi äger.
Till våren kommer vi också att börja hyra ut maskiner. (minigrävare, betongblandare, rotorlaser mm)
Sen hoppas jag att min biodling skall börja ge pengar någon gång.
« Senast ändrad: 18 dec-12 kl 22:50 av Rosten »

farfar

• Småland
« Svar #50 skrivet: 18 dec-12 kl 11:36 »

Det behövs nog mer genomtänkta hinder mot vildsvinen men järnrören kan nog komma till nytta där med.Färister kanske kan hindra vilsvinens framfart på dom mindre vägarna om man stängslar runt ikring.

Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser