Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få bort guldkant på porslin?  (läst 12845 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Hur få bort guldkant på porslin?
« Svar #20 skrivet: 25 dec-11 kl 22:12 »
Är väl rätt besvärligt att få tag på frätande syror :), och ättika funkar nog inte antar jag :-X

Här har färgaffären sånt. Saltsyra har jag använt rätt ofta sista tiden fast till annat.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 25 dec-11 kl 22:16 »
Aha, just det. Kan man ju kolla. Vad kan man mer använda det till?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

pyromanen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 25 dec-11 kl 22:24 »
Angående förslagen om syror. Guld är känd för att vara just mycket svårlöst i syror. Enda varianten som ska kunna lösa upp guld är kungsvatten som är en blandning i nått visst fårhållande jag inte kommer ihåg av koncentrerat salpetersyra och saltsyra (tror jag det är.. eller om det är svavelsyra. i alla fall är den ena sorten salpetersyra). I alla fall inget dom flesta har stående. Och inget dom flesta har lust att hantera i onödan  ;D
Högst troligt är det äkta guld, men mycket tunnt lager, så det har inget ekonomiskt värde egentligen.  Jag bränner ibland fast på guld på min keramik, och den mängd som går åt till en koppkant kostar max 5 kr, så tycker man det är fult är det inget man behöver ha dåligt samvete för att ta bort pga metallvärdet.

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 dec-11 kl 22:31 »
Angående förslagen om syror. Guld är känd för att vara just mycket svårlöst i syror. Enda varianten som ska kunna lösa upp guld är kungsvatten som är en blandning i nått visst fårhållande jag inte kommer ihåg av koncentrerat salpetersyra och saltsyra (tror jag det är.. eller om det är svavelsyra. i alla fall är den ena sorten salpetersyra). I alla fall inget dom flesta har stående. Och inget dom flesta har lust att hantera i onödan  ;D
Högst troligt är det äkta guld, men mycket tunnt lager, så det har inget ekonomiskt värde egentligen.  Jag bränner ibland fast på guld på min keramik, och den mängd som går åt till en koppkant kostar max 5 kr, så tycker man det är fult är det inget man behöver ha dåligt samvete för att ta bort pga metallvärdet.

Salpetersyra stod det i sista länken jag la in.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 25 dec-11 kl 22:45 »
Är väl rätt besvärligt att få tag på frätande syror :), och ättika funkar nog inte antar jag :-X
Nä precis. Det är för att guld är en ÄDEL metall. Kungsvatten fräter på guld. Olika sorters filar funkar också  ;)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

kackelmann

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 25 dec-11 kl 23:21 »
Eftersom guldkanterna nöts bort i diskmaskin kan du prova "manuell diskmaskin". En diskmaskin gör inget magiskt förutom spolar varmt vatten med diskmaskinsmedel. Du kan själv lösa upp diskmaskinsmedel i varmt vatten och prova gnugga lite med den grova sidan av en tvättsvamp.
Har du inget diskmaskinsmedel kan du använda natriumhydroxid, vanlig propplösare modell vitt pulver som bubblar och fräser är precis detta.
Använd gummihandskar, ögonskydd och gör detta under fläktkåpan eller i ett vind-/fläktdrag, löser man upp ovanstående i varmt vatten bildas en för luftvägarna stickig gas.
Det låter kanske livsfarligt men är du försiktig och använder skydd är det ingen större risk för nånting.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 29 dec-11 kl 16:25 »
Det skall jag testa :D
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser