Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag bjuda på?????  (läst 7440 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Vad ska jag bjuda på?????
« skrivet: 12 jan-12 kl 16:45 »
Jag skulle bli jätteglad för lite tips, det känns som det har kört ihop sig lite här och jag har helt fått hjärnsläpp på vad jag ska bjuda på.

Jag ska bjuda på middag nu i helgen och tänkte ha förrätt, middag och efterrätt. Jag lever så mycket som möjligt på självhushållning och tänkte som vanligt tillaga vad jag har hemma. Jag försöker köpa så lite som möjligt. Men nu till problemet!

En person är gluten intolerant och laktoskänslig, dessutom är hon vegetarian. Hon gillar dessutom inte sötsaker (vad lever den stackaren av) en annan person gillar inte fisk eller skaldjur en tredje gillar inte lamm (hade jag tänkt bjuda på från början) En fjärde gillar inte grytor och en femte är inte så förtjust i grönsaker(?) Jaha, vad ska jag göra? Det verkar som jag kan glömma självhushållningen just nu och köpa ingredienser och tydligen får jag ha två olika sorters middagar.

Tips någon? :-\
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

LimJans

• Dalarna
SV: Vad ska jag bjuda på?????
« Svar #1 skrivet: 12 jan-12 kl 16:53 »
Oj... Hm
Vad sägs om knytis?  ;D

Nä, det var ju inte till någon hjälp... Jag ska fundera lite, ok?

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2 skrivet: 12 jan-12 kl 16:54 »
Något gott vegetariskt utan gluten och laktos. Sen något kött till vid sidan så de som vill kan ta detta. Om det blir gryta får den som inte gillar, stå ut helt enkelt. Om man blir bjuden kommer man inte med önskemål/kravlista!!!
Allergi/överkänslighet är något helt annat, där ser man till att laga något så denne också kan äta.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #3 skrivet: 12 jan-12 kl 16:56 »
Nu är jag ju en sockerråtta av rang.  :-[

Men äter vegeterianen ägg? En kladdkaka isf med mycket choklad i och laktos/glutenfria ingredienser för övrigt.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

LimJans

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 12 jan-12 kl 16:57 »
Ja, prioritera allergier/intoleranser och veggie före "tycker inte om ditten och datten".

Funderade hur hur "fin" middag det ska vara, annars kanske lasagne kan vara något? En låda med veggo-lasagne, glutenfria plattor och laktosfri mjölksås. Och en form med "vanlig" köttfärslasagne. Fast du hade kanske tänkt nåt tjusigare? :P

LimJans

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 12 jan-12 kl 16:58 »
Nu är jag ju en sockerråtta av rang.  :-[

Men äter vegeterianen ägg? En kladdkaka isf med mycket choklad i och laktos/glutenfria ingredienser för övrigt.

Hon som var veggie/gluten/laktos gillade ju inte sött så varför anpassa kladdkakan? Hon kommer ju inte vilja äta av den...?

Kockas

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jan-12 kl 17:04 »
hmm....detta låter kanske lite B men antingen så får du göra en plock buffe eller någon variant av tacos, så kan alla plocka till sig vad dom vill ha.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #7 skrivet: 12 jan-12 kl 17:07 »
Hon som var veggie/gluten/laktos gillade ju inte sött så varför anpassa kladdkakan? Hon kommer ju inte vilja äta av den...?

Jag upplever inte kladdkaka med mycket choklad i som söt. Men det är jag det  ;)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 jan-12 kl 17:12 »
nån soppa till förrätt? tomatsoppa,sparrissoppa, potatis o löksoppa?
linsbiffar?falafel eller tapas-stuk på övrigt ?
efterrätter behöver inte vara sötsliskiga..frukter..mango och liknande är ju gott.. eller lite syrliga bär..vinbär,hallon?
det är svårt att göra alla nöjda med många olika krav..
Fjäderfän och kaniner

Mårten gås

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-12 kl 17:13 »
Det billigaste blir nog att köpa en varsin valfri pizza åt dom.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 12 jan-12 kl 17:15 »
indisk buffe med goda röror och kryddiga smaker?
Fjäderfän och kaniner

LimJans

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 12 jan-12 kl 17:16 »
Det billigaste blir nog att köpa en varsin valfri pizza åt dom.

Ja, hade utbudet av glutenfri låglaktospizza med veggofyllning inte varit så snålt så....

Mårten gås

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 12 jan-12 kl 17:19 »
Ja, hade utbudet av glutenfri låglaktospizza med veggofyllning inte varit så snålt så....

Vatten och hårdbröd då?
Red´s Dead.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 12 jan-12 kl 17:21 »
Det är egentligen inte så himla "fin" middag. Det är mina tre äldsta utflugna barn med sina respektive och så mannen och jag och en dotter till. Det är så sällan vi ses allihopa samtidigt, svårt att få ihop det med arbetstider etc. Jag tänkte göra det lite extra tjusigt bara för skojs skull.  De som inte gillar grytor och grönsaker kan jag strunta i för det är mina barn :-[ , de är vana att man äter vad som bjuds hemma fast man kanske inte gillar det men alla är inte det :-X Det är bara det att det hade varit roligt att bjuda på något som verkligen alla gillar.

Hon med laktos/gluten är "ny" i sällskapet och det är mest det jag är orolig för, jag har inte lagat sådan mat innan. Kan man tex steka i smör eller det går absolut inte?

Vatten och hårdbröd då?

Går inte-gluten! :P
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 12 jan-12 kl 17:21 »
spenat eller nässelsoppa funkar oxå till förrätt

stekt oxfile med klyftpotatis och vitlökssmör eller tzatziki
lax i ugn med sweet chilisås och sesamfröpanering.. ugnsrostade rotsaker till..

köttet eller laxen kan ju bytas ut mot rödbetsbiff eller liknande...

Fjäderfän och kaniner

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #15 skrivet: 12 jan-12 kl 17:24 »
Rapsolja brukar gå bra att steka i. Så är du säker menar jag  :)

Mårten gås

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 12 jan-12 kl 17:27 »
Kan ju säga att jag är laktosintollerant, inte lider jag för det, men däremot andra i min omgivning.
Nu har jag för tillfället dragit ner på mjölkdrickandet, men ett glas går utan problem, blir det däremot en liter dröjer det inte länge förr än gaserna trycker på.
Vad en glutenallergiker upplever kan jag inte svara på, men smör är nog inget problem för en laktosintollerant hur blyg hon än är.
Red´s Dead.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 12 jan-12 kl 17:28 »
Nu börjar jag kunna tänka igen. grimbart är nog inne på något som jag kan göra, jag har mycket grönkål kvar i landet-grönkålssoppa? Och fruktsallad till efterätt? men vad ska jag ha till det? Glass, grädde och vaniljsås går inte.

Lammfile alternativt lax är jättebra (Hon äter tydligen fisk) rotsaker eller potatis, jättebra! Och en god blandad sallad.

Det finns hopp ;D

William Beebe

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #18 skrivet: 12 jan-12 kl 17:33 »
Hmm...den var knepig... tycker jämt det är så när jag har bjudningar nuförtiden.  ;) Jag brukar krasst räkna med att göra lite olika varianter och att alla inte kan äta allt. Ett förslag:

Förrätt: Soppa går ju att göra på 1000 olika sätt, puréa den så att inte gryt- och grönsakshatarna har något emot den. ;D Man kan ju göra en vegetarisk grund och sen lägga i något beroende på vad man tål/gillar. Potatis och purjolökssoppa är en favorit, men då får man tillsätta smöret efter att man har tagit undan laktosallergikerns portion. Annars kanske jordärtskockssoppa kan vara något?

Huvudrätt: Kokt ris som bas till alla. Till det en grönsaksgryta med krossade tomater, linser, paprikapulver, gurkmeja och chili som grund. Lägg i t.ex. morötter och andra grönsaker du råkar ha hemma. Om man kokar sönder grönsakerna rätt mycket så slinker de nog ner även hos den som inte gillar grönsaker och den som inte gillar gryta. Tänk mer att den blir som en fyllig sås. Till den så serverar du t.ex. kikärtor eller stora vita bönor till vegetarianen och stekt kyckling till köttätarna. Totalt blir det ris+fyllig sås+protein. Du kan ju lägga till en grönsallad om du vill och ställa fram gräddfil eller creme fraise för de som tål/vill ha en klick till den chilistarka maten.

Efterätt: Fruktsallad. Sen kan man servera glass eller vispad grädde och lite flytande honung till för de som vill ha det. Om den laktosintolerante vill ha grädde så kan man ju ta laktosfri.

Lycka till!

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #19 skrivet: 12 jan-12 kl 17:37 »
Glass, grädde och vaniljsås går inte.

Finns laktosfri glass, vaniljsås på laktosfri mjölk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

129 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser