Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp ägg utan värme!  (läst 9062 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Hjälp ägg utan värme!
« skrivet: 23 feb-12 kl 10:52 »
Min höna la sig att ruva i förra veckan och jag bytte ut äggen och la in 10 nya i måndags så att alla fick samma startdatum. Har haft hönshuset stängt sedan dess men idag var jag så dum >:( och öppnade, tänkte att hon ligger nog kvar nu men NEJ det gjorde hon inte! Jag föste in alla igen men hon har inte lagt sig på äggen igen utan sitter på en pinne och putsar och vilar. Det har nu gått ca. 40 minuter. ÄR det för sent, vad kan jag göra, ska jag ta in äggen och lägga på en värmedyna och hoppas att jag får tag i en kläckare snabbt? Detta är mina första höns och jag vill att allt ska gå vägen nu!!! Hur länga kan äggen vara utan mammans värme? Snälla, svara snabbt om det finns något jag kan göra för dessa små ägg!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Majasmamma

• Gästrikland
SV: Hjälp ägg utan värme!
« Svar #1 skrivet: 23 feb-12 kl 10:59 »
Allt beror nog hur varm/kallt det är i hönshuset.
Känn på äggen om de är kalla.
I så fall är det nog kört.. :'(

Undrar dessutom om det inte kan vara så att hon lämnat äggen redan tidigre, bara att du inte varit där och sett händelsen.
Hoppas och håller tummarna på att hon bara behövde en bensträckare och att hon återvänder snabbt som blixtyen sen!

Lycka till
Vill man så kan man ;P

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 23 feb-12 kl 11:10 »
Jag var bortrest när hon la sig från början och när jag kom (5 dagar senare) hem la jag in 10 nya ägg och de 8 som jag tog bort hade börjat utvecklats, jag knäckte dem för att kolla. Jag  vet inte om hon har klivit av innan men hon har legat där hela tiden när jag har tittat in men idag när jag öppnade gick hon ut och badade i jorden och myste, jag fångade henne och gick in med henne men hon var för orolig för att stanna själv så jag föste in alla andra också. Hon går dock inte och lägger sig på äggen igen. :'(
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #3 skrivet: 23 feb-12 kl 11:24 »
Äggen är kalla nu :'( men jag tar in dem och lägger på en värmefilt så får vi se om jag kan låna en kläckare, antagligen har mina blivande Isbar och Araucana-kycklingar dött!! Ska värmen vara på 34 grader? Det kanske går att rädda dem?! Jag gör ett försök i alla fall. Det är första gången för hönan att ruva, hon är född i april -11, Hedemora.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 11:26 »
Nu när jag sitter här och tittar ut så går alla hönor här utanför fönstret och spatserar, jag som brukar bli så glad när jag ser dem men nu känns det mest bara ledsamt :-\

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 23 feb-12 kl 11:37 »
Undrar varför du tog bort de äggen hon ruvade på?

Händer jo att hönor reser sig när de blir störda och det inte känns rätt efteråt.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 23 feb-12 kl 11:55 »
För att det var lagda flera dagar så alla var på olika kläcktider! och jag hade köpt med nya avelsägg från Isbarhöns som hon skulle kläcka fram men det kanske störde henne för mycket. Fast när jag bytte ut äggen så var hon uppe och åt så det märkte hon knappt, sen la hon sig på äggen igen efter en kort stund. Om hon lägger sig igen så får det väl bli olika kläcktider och bara ett fåtal ägg, bara det blir något!

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 23 feb-12 kl 11:57 »
 Jag tillverkar snabbt fyra redägg och lägger in, om hon lägger sig kanske jag kan lägga under ett tiotal ägg igen. Då öppnar jag inte hönsdörren så att de får gå ut något mer förrän det är färdigruvat!

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #8 skrivet: 23 feb-12 kl 12:19 »
För att det var lagda flera dagar så alla var på olika kläcktider! och jag hade köpt med nya avelsägg från Isbarhöns som hon skulle kläcka fram men det kanske störde henne för mycket. Fast när jag bytte ut äggen så var hon uppe och åt så det märkte hon knappt, sen la hon sig på äggen igen efter en kort stund. Om hon lägger sig igen så får det väl bli olika kläcktider och bara ett fåtal ägg, bara det blir något!

Det är ju bara naturligt att det blir olika kläcktider!Hönan samlar ju på sig en lagom mängd ägg som hon ruvar på, då är det ju klart att äggen kläcks olika dagar. Tycker det är synd att du tog bort dem  :-\
Hoppas det går bättre framöver!
/
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Januschka

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 23 feb-12 kl 12:29 »
 :o

Fosterutvecklingen börjar när hönon börjar ruva. Spela ingen roll om äggen har legat 1, 2, 4, 6 dagar i redet innan. Hur skulle det annars funkar i naturen? Alla kycklingar kläcks nästan samtidigt.. vill de ha mat reser sig hönan och lämnar alla okläckta ägg.  Mest är de skadade eller obefruktade alltså inte värd att riskerar kycklingars liv för de.

Är hönan sur lägger hon sig.. smygg in lite extra ägg efter tre eller fyra dagar när du kan vara säker att hon ligger bra. Förändra inte rutinerna för dina höns!  Blir alla inlåsta därför att en ruva får de tråkigt och stör ruvhönan lättare.

Bäst att blanda sig in så lite som möjligt.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #10 skrivet: 23 feb-12 kl 12:54 »
Då lägger jag in fyra redägg och låter de ägg som de lägger framöver ligga kvar och ser om någon är sugen igen då! Och om någon vill så lägger jag in några extra så att det blir 10 st under henne. De får gå ut som vanligt då och är hon tillräckligt "sur" så går de väl tillbaka i tid! Hon blev nog störd av mig, min klant :-\  Jag blev alldeles till mig över ruvlusten! Ska inte hända igen.

Januschka

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 23 feb-12 kl 13:12 »
Det bör nog räcker med redägg. Du kan också höra på henne om hon blir sur.. och en surhöna ligger platt som en pannkaka på äggen och hackar efter dig och gör sig så tung hon kan när du sträcker in handen under henne.. en höna som värper lämna i sdana situationen redet med högljud protestkackel.

Har du sett det en gång går det inte att förväxla ;)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 23 feb-12 kl 13:58 »
jag har ölandshöns o när de är redo att börja värpa "svär" de åt mig så det osar, det går inte att ta fel, de skriker o hackar efter mig bara jag böjer mig ner för att titta in i redet om de ligger där o värper just då! (Eftersom mina envisas med att vilja ruva på golvet får de göra det, även om jag drar gränsen vid att värpa på några plankor uppe under taket som en envisades med (rulle, rulle, kras...))
Västgötamor

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #13 skrivet: 23 feb-12 kl 14:25 »
Jag har äggen inne på en värmedyna nu, om någon lägger sig inom det snaraste så lägger jag under dem igen annars så är det nog så att de dör (eller har gjort redan kanske, hon var borta ca. 45 minuter när jag tog in äggen) Hon har inte gått in i hönshuset ännu!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 23 feb-12 kl 14:58 »
Se till att äggen har 37-38grader .
Ta tex en bytta med lite vatten i botten , ett galler över lägg dit äggen häng en lampa över o lägg in en termometer så du kan se hur varmt det är .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #15 skrivet: 23 feb-12 kl 15:58 »
De har ju hunnit bli kalla men nu ligger dom i en fyrkantig plastlåda med lock på en värmedyna och i lådan står en skål med vatten, ska se så att temperaturen går upp till 37 grader, jag säller en lampa över också så det blir tillräckligt varmt, har fått upp det till 34 grader men ska öka till 37 då. ???

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #16 skrivet: 23 feb-12 kl 16:23 »
Då lägger jag in fyra redägg och låter de ägg som de lägger framöver ligga kvar och ser om någon är sugen igen då! Och om någon vill så lägger jag in några extra så att det blir 10 st under henne. De får gå ut som vanligt då och är hon tillräckligt "sur" så går de väl tillbaka i tid! Hon blev nog störd av mig, min klant :-\  Jag blev alldeles till mig över ruvlusten! Ska inte hända igen.

Det blir nog fler tillfällen under våren som de vill ruva igen! Ibland blir det fel, men ibland stämmer allting och då blir man så glad när det kläcks så pipisar!
Lycka till!
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #17 skrivet: 23 feb-12 kl 16:32 »
Ja, Johanna, så är det nog! men jag gör ett försök med de påbörjade äggen i alla fall! 'Så här ser den provisoriska ägg-kläckaren ut!
Förresten så har hon gått in och lagt sig på redäggen nu, ett antal timmar senare och det är ingen tvekan om att hon är sur, kurrar på något konstigt vis åt mig och spärrar upp alla fjädrar på hela kroppen!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 23 feb-12 kl 16:42 »
Det kan gå bra att kläcka fran ägg som blivit kalla, särskilt om det är i början av ruvningen
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #19 skrivet: 23 feb-12 kl 16:53 »
 :D Då kanske mitt vardagsrumsprojekt inte är dömt att misslyckas på förhand! Nu har ju hönan själv börjat ruvningen i måndags em. när kan jag tidigast "lysa" äggen och se om det är något? Bör jag köpa en ägglampa för att vara på den säkra sidan eller kan jag ta en ficklampa? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

71 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser