Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svält  (läst 8780 gånger)

klarre

• Södermanland
SV: svält
« Svar #40 skrivet: 05 mar-12 kl 21:06 »
När du säger "vränga natur hur som helst" så kritiserar du dom som har arbetat med helt vanligt avelsarbete, varför får man inte avla på bin? Men du har inget emot att man har avlat på t.ex kossor som producerar din mjölk du dricker. Hela tiden tas det upp på alternativ att biodling ska vara så naturligt, men ingen annan behöver följa dom reglerna t.ex mjölk bönderna, eller spannmåls bönderna. Om vi i Sverige inte hade "vränga natur hur som helst", så skulle vi omöjligt kunna vara 9 miljoner i landet. Observera att vi redan på 1300 talet hade "vränga natur hur som helst" hur långt vill du backa i tiden stenåldern, istiden?

Det behöver inte vara något fel med att vi har bin som producerar mycket honung, inte svärmar helt okontrollerat och som inte är farliga för människor, många ser det som framsteg.
« Senast ändrad: 05 mar-12 kl 21:12 av klarre »

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #41 skrivet: 05 mar-12 kl 21:23 »
Jag tycker inte att det är rätt att tränga ut eller utplåna arter eller raser helt enkelt.....

Gideon i Roslagen

« Svar #42 skrivet: 06 mar-12 kl 18:01 »
Jag tycker inte att det är rätt att tränga ut eller utplåna arter eller raser helt enkelt.....
Det är inte  bara bra produktion som det gäller! Det är också hälsoläget. Och det är helt fel att diskutera att all avel är fel! Det enklaste som man kan göra var och en ,det är att spärra sina sämsta drönare vid parning eller också skära ur de ramarna.
Det absolut bästa är att göra drönaravläggare!

larsanderss

• Östergötland
« Svar #43 skrivet: 06 mar-12 kl 21:06 »
"Jag tycker inte att det är rätt att tränga ut eller utplåna arter eller raser helt enkelt....." Citat från mig själv...

Vad är det med detta som du inte kan läsa eller förstå Klarre och hur i hela världen kan du få det till att jag kritiserar dem som arbetat med helt vanligt avelsarbete ?? Finns det inte minsta lilla vilja att se skillnad på sånt som innebär reversibla förändringar (ställa ut några högproducerande kossor på ett bete tex) och sånt som är irreversibelt (som att införa en massa icke inhemska varelser som spär ut, tränger undan och utrotar de inhemska). Det jag menar är, för tydlighetens skull, att de där kossorna kan man slå ihjäl och käka upp (vilka de naturliga kossorna var vet jag inte men har du såna så gärna för mig) och efter det är inte mycket förändrat när den brutna marken väl fått växa igen. En ras eller art som blivit utrotad eller utspädd till oigenkännlighet (i detta fallet tänker jag på de Nordiska bina, som jag hoppas finns kvar) låter sig inte återinföras hur enkelt som helst (alls).....

Gideon, jag har inte med ett andetag sagt något i stil med att all avel är fel. Du menade kanske Klarre ?

Det enda jag gjort är att vädra lite av en principsak (att inte utplåna raser och arter hur som helst) och jag är ju själv innehavare av Italienskor och därigenom delaktig i det fall (tyvärr finns det alldeles för många) som var lämpligt att nämna just på ett biodlingsforum. På sikt, och med godkännande av biodlare i närtrakten, avser jag att byta ut mina snälla, produktiva Italienskor mot Nordiskor.

klarre

• Södermanland
« Svar #44 skrivet: 06 mar-12 kl 21:41 »
Du har skrivit att om du var kung så skulle du tvinga alla att använda det inhemska biet, det nordiska biet. Om det är inhemskt går för övrigt att diskutera. Själv har jag Buckfast ett bi som är en blandning av massa olika bi raser och bistammar, framavlat av Broder Adam. Det är nu det vanligaste biet i Sverige, som du vill ha bort om du kunde. Att jag skriver att du vill motverka vanligt biavel är väll inte så konstigt, det är ju det du själv skriver. Du vill ha bort alla bin som inte är det biet som du beskriver som inhemskt.

Din ide är något som man skulle kunna läsa att dom gör i ett land som Nordkorea. Att du blir kritiserad är inte speciellt konstigt.

jacobfor

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 06 mar-12 kl 21:52 »
Igår byggde jag en enkel kupvåg av lite spillvirke och en bagagevåg och gick ut och försiktigt vägde mina samhällen.
Eftersom jag bara lättar lite på ena sidan av kupan så multiplicerar jag mätresultatet med två.

Det lättaste vägde 29 kg (14,5 kg x2).

Med risk för att vara lite OT men jag kan inte låta bli att fråga: Är det kutym att räkna på det sättet? Då utgår man ju från att tyngdpunkten är i mitten på lådan. Om foder och bin sitter på ena kanten så får man ju inte någon hävarm och vikten på samhället skulle i detta fall bara 14,5 kg. Frågan är väl om man kan utgå från att tyngdpunkten oftast är i mitten av någon orsak?

Mvh,
Jacob

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #46 skrivet: 06 mar-12 kl 22:51 »
Nej, man måste lyfta i alla kanter. Sitter de på tvärbygge är det oftast tomt fram och fullt bak på våren och lyfter man inte på båda ställena lurar man sig.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #47 skrivet: 06 mar-12 kl 22:59 »
Eller så lägger man tiden på annat och lyfter hela lådan  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Orje

• Bohuslän
    • Orjes Bin
« Svar #48 skrivet: 06 mar-12 kl 23:06 »
Hmm, får gå ut och väga från båda hållen för att se vad som stämmer? ???

Iden fick jag från SBR:s instruktionsvideo där Stig Svensson presenterar sin kupvåg.

Kupvåg
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

knutte

• -
« Svar #49 skrivet: 06 mar-12 kl 23:30 »
En enkel hängvåg med krok i spännbandet och lyft hela rasket. Enhetligt material. På hösten 22-36kg. På våren 16-26kg. Jag skriver på locket och lär mig var vår vad jag inte skulle vintrat in...

larsanderss

• Östergötland
« Svar #50 skrivet: 07 mar-12 kl 00:09 »
Jadu Klarre jag hänvisar till mitt citerande av mig själv och slutklämmen om att jag bara vädrat en princip om att inte utplåna raser och annat.. Det är tyvärr något mänskligheten ägnat sig åt både länge och väl men numera borde det inte behöva ske i rent oförstånd.

Att en nybörjare med Italienska bin skall bli så övertolkad, felciterad och få så många åsikter, tankar och ideer lagda i sin hjärna är lite kul men det var inte det jag var ute efter.

Vilket bi skulle vara mer inhemskt härikring än det Nordiska egentligen ?? Mina kunskaper om bin är inte gigantiska så upplys mig gärna på den punkten, ingen börda är så lätt att bära som kunskapen heter det ju.

Tillägg 2012-03-07: Jag menar honungsbin ovan.

Lars A
« Senast ändrad: 07 mar-12 kl 00:12 av larsanderss »

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser