Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hyra ut stugan?  (läst 4015 gånger)

Mört´n

• Västerbotten
hyra ut stugan?
« skrivet: 06 mar-12 kl 16:42 »
hallå, det är så att vi för snart ett år sedan flyttade till en gård 4,5 mil från stan. Och på denna gård så står det en stuga i ett "sådär" skick..
Vi funderar på att hyra ut denna stuga så att vi får in lite extra pengar och för att få hit lite folk. Men vi undrar dels om det skulle finnas ett intresse så vi vet om det är värt arbetet och sen vad vi skulle ha gjort, eller vad som är viktigast att göra.

Här är en inte skalenlig planlösning ritad på ca 2 min..

Här är en bild på stugan från framsidan.

OBS! katt ingår inte..

Här är baksidan av stugan.

Här har du kallgaraget.

Det är så att vi misstänker att det kan finnas mögel och den behöver en ordentlig uppiffning för att vara trevlig att bo i.
Det är el uppvärmning och en kamin (kvadraten på högkant) i vardagsrummet.
En varmvattenberedare i badrummet och en dusch.
Det finns även ett kallgarage.
Det finns gott om utrymme till odling och djurhållning om så önskas.
Vi har för tillfället inte så mycket djur men det kommer.

Vi hade tänkt hyra ut det efter visst pyssel för ca 1500 kr i månaden.
Alternativt billigare mot att hyresgästen renoverar efter egna önskemål.

Vi vill göra det billigt att bo där, men eluppvärming är inte särskilt billigt.. och kaminen värmer ju inte så mycket.
Vad skulle vara intressant som uppvärming? om det vore möjligt att installera en vedspis så kanske det skulle vara intressant..? Men det är ju mycket jobb med eldningen då.
Jag vill veta vad ni tycker om stugan och vad ni tycker fattas. Vad skulle göra det till ett ställe ni skulle vilja bo på?

Jag kan tillägga att vi i första hand vill locka barnfamlijer eller par då vi själv är unga och vill skaffa barn.
Sugen på te? www.tealovers.se

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: hyra ut stugan?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-12 kl 20:42 »
Planlösningen verkar kanske inte helt optimal för en barnfamilj men allt går ju att ändra på.

En åsikt som jag gärna vill framföra är att om det är mögel i stugan så måste det åtgärdas, framför allt och det ska bo barn där!
I övrigt kan sägas att ni förmodligen kan räkna med att locka till er några "alternativare" vilket nog kan bli mycket trevligt  :)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 06 mar-12 kl 20:50 »
Jo det behövs nog slås ner några väggar om det ska funka för en barnfamilj, och möglet om det nu finns är ju självklart.
Jag funderar faktiskt lite på att riva stugan och timmra en ny på samma grund för vatten och el är ju redan draget.
Med det så skulle ju en hel del av problemen lösas, men det är ju inte lite jobb precis..
Det svåraste är ju att på ett billigt vis få till en billig uppvärmning.. förslag ???
« Senast ändrad: 06 mar-12 kl 21:02 av Mört´n »

Kapsyl

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 mar-12 kl 22:28 »
Jag har sett ett liknande hus där man byggde till ett pannrum med vedpanna och ackumulatortank
Vedeldning måste inte innebära en massa arbete med lite planering. Kusin min t.ex när han gick över till ved från olja skaffade en panna för grov ved, tror det kallas meterved, och en redigt stor ackumulatortank. Tror han eldar två gånger i veckan.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 07 mar-12 kl 11:13 »
problemet med ett extra rum med panna och ackumulatortank är att det inte blir särskilt billigt och då går ju hyran upp med ett par tusen om jag någonsin ska tjäna igen pengarna.
Jag måste dessutom instalera vattenburna element och alla rör som ska genom stugan lär nog också kosta.
Jag kan inte häller tro att det skulle kosta under kanske hundra tusen kronor även om jag hittade allt begagnat..

Det är det som jag har problem med. Jag måste hålla ner hyran om någon ska vilja flytta ut hit, men jag måste samtidigt komma på ett bra och billigt sätt att värma kåken..

Skulle det vara möjligt att använda min panna (huset jag bor i intill) för att värma stugan? eller skulle det bara bli ett evigt eldande? Då behöver jag bara dra rör och instalera element.

Norralund

• Småland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-12 kl 13:02 »
Jag har det som du ungefär köpte ett ställe med en stuga nära vårt, det har vi haft uthyrt till olika hyresgäster hela tiden. ;)
Varför tror du att det är mögel i den???
 Klart att du ska testa och hyra ut stugan om det går.
Hade oxå bara element men efter en tid så köpte vi en luftvärmepump.
Om du har en vedpanna så räkna på vad det skulle kosta och dra in. med kulvert och element
Det är nog det billigaste i längden

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 mar-12 kl 13:07 »
På förekommen anledning se till att du har ett ordentligt försärkringskydd för din egen och hyresgäsernas skull.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 mar-12 kl 13:46 »
Skulle det vara möjligt att använda min panna (huset jag bor i intill) för att värma stugan? eller skulle det bara bli ett evigt eldande? Då behöver jag bara dra rör och instalera element.

Som Norralund säger, räkna på det. Om det sen blir ett evigt eldande beror på vilken kapacitet din panna har och storleken på ackumulatortanken.

Joah

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 mar-12 kl 22:47 »
Kolla upp mögeldilemmat och gör något åt eventuellt mögel. Efter det är nog det lättast om du/ni flyttar in i stugan i en vecka eller två, se om det går att bo där på ett skäligt vis. Ni lär ju märka om det är för dåligt isolerat, speciellt såhär års, eller om det krånglar med vattnet/elen/ventilationen/åtkomlighet. Sen är det upp till dig/er att avgöra om det är rimligt att ta betalt för ett sådant boende.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #9 skrivet: 08 mar-12 kl 07:59 »
Kolla upp mögeldilemmat och gör något åt eventuellt mögel. Efter det är nog det lättast om du/ni flyttar in i stugan i en vecka eller två, se om det går att bo där på ett skäligt vis. Ni lär ju märka om det är för dåligt isolerat, speciellt såhär års, eller om det krånglar med vattnet/elen/ventilationen/åtkomlighet. Sen är det upp till dig/er att avgöra om det är rimligt att ta betalt för ett sådant boende.
det var min pappa som bodde där så jag (själv) anser att det går att bo där (med skydd för möss, elektroniskt eller kattmässigt)  däremot har det stått tomt (förutom några besök) sen pappa dog, så det är väl det och/eller om nått blev fel på vattensystemet då vi blåste ur (med en riktig firma).
värme vet jag inte vad det kostade då det var farfar som betalade elräkningen men efter ett kvarglömt element :-[ så vet vi att det skulle vara dyrt helt utan eldning iallafall :-[
hur kollar man om det är mögel i huset? (jag har själv inte märkt nått och då vi fick kommentaren att det luktade mögel där så hittades senare en herrmelin som hade smitit in och dött så den kanske spelade in?)
jag tycker det är mysigt (efter uppstädning) men att jag har vuxit upp i stugan kan ju påverka min åsikt  :-[

Joah

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 mar-12 kl 22:07 »
Hur länge har stugan stått tom? Ett tomt hus förfaller snabbt. Om man inte själv märker att det luktar mögel men misstänker det så borde man släpa dit en anticimex gubbe, de har tuffa mätinstrument och en genomförligt schema som de går igenom för att hitta mögel och annat (o)roligt. Det kostar ju såklart men knappast summor som ruinerar dig. Och även om det skulle kännas tomt i börsen efteråt så är det värt det om man misstänker att något är fel där.

Men det kanske inte är något fel! Har byggnaden stått ouppvärmd i någon månads tid så börjar det lukta lite fuktigt i huset och kanske det kan missuppfattas som mögel. Billigast för dig är nog att ha kåken uppvärmd i 1 till 2 veckors tid och se om lukten inte försvinner. Någon som inte går där hela dagarna bör avgöra om det luktar eller inte, man vänjer sig snabbt vid konstiga lukter.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #11 skrivet: 09 mar-12 kl 08:00 »
Mura upp en rörspis kanske? Materialet går på cirka 10.000kr och värmer som en kakelugn :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 09 mar-12 kl 23:21 »
1500:-!!!!!! Låter väldigt billigt.
Vi tar 2800:- i månaden för ett rum på 20 kvadratemeter.
Men då ingår värme och el.

Nina W

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 10 mar-12 kl 00:57 »
Rørspis ær en jættebra idé! Annars en luftværmepump, fast det ær mycket trivsammare med rørspis. Eller både och...

1500kr i kallhyra ær billigt, men kankse inte så attraktivt læge? Långt till affæren? Bussen?

Ett tips: ta foton øverallt innan ni hyr ut. Skulle det vara en dålig hyresgæst som førstør något så kan ni sedan bevisa att det inte såg ut så innan.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 10 mar-12 kl 08:20 »
Rörspis det var en väldigt attraktiv och relativt billig ide.

orsaken till att vi behöver ha det billigt är just pga läget. närmaste lanthandel är 1 mil bort och dom har tex inte öppet på onsdagar och kvällar (dvs efter 3) sen är det 6 km till busskur och 4,5 mil till stan och ca 2,5 km till brevlådan (kan om man har jättetur ändras om det kommer fler hushåll hit).
en annan nackdel med att bo här är att under vinterhalvåret har man strömavbrott (därför var rörspis en bra ide) mellan 1-3 ggr/månad och dom varar allt mellan minuter till dagar och skulle det råka snöa är vi lågt prioriterade när det gäller snöskottningen. så ja vi tänker ha lågt pris pga läget ;)

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 10 mar-12 kl 08:50 »
Rörspis det var en väldigt attraktiv och relativt billig ide.

orsaken till att vi behöver ha det billigt är just pga läget. närmaste lanthandel är 1 mil bort och dom har tex inte öppet på onsdagar och kvällar (dvs efter 3) sen är det 6 km till busskur och 4,5 mil till stan och ca 2,5 km till brevlådan (kan om man har jättetur ändras om det kommer fler hushåll hit).
en annan nackdel med att bo här är att under vinterhalvåret har man strömavbrott (därför var rörspis en bra ide) mellan 1-3 ggr/månad och dom varar allt mellan minuter till dagar och skulle det råka snöa är vi lågt prioriterade när det gäller snöskottningen. så ja vi tänker ha lågt pris pga läget ;)
Jag bor i en liten by med tre bebodda hus. 2km till buss, 6 km till affär, 2.5 mil till staden. Vi har kö på folk som vill hyra varenda gång som vi sätter ut annons på Blocket. Sist så annonserade vi en vecka på Blocket. Efter den veckan hade vi 29 stycken som hade anmält intresse till stugan.

Så mitt tips är. Skotta av framför dörr så att det ser bebott ut. Städa av några rum invändigt och ta lite bilder och sätt ut en annons på Blocket.
När första ringer så säger du att det är en person före men att du vill att man skriver ett personligt brev om vem man är och skickar på din mail.
Så att du kan välja ut den som skulle passa er bäst. Så gjorde vi.
Då ser du om det är 1 eller hundra personer som hör av sig. Är det 1 som hör av sig med den låga hyran då kanske du skall lägga ner projektet.
Är det hundra personer som ringer så är det bara att renovera kåken och höja hyran.
För att sedan hyra ut den när den är klar. Så gjorde vi.

janee_66a

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 04 nov-12 kl 16:41 »
 :) Hej hur har det gått för er har ni hyrt ut stugan,jag heter Janne och är 46 år och har jobbat i byggnadsbranchen i många år men har i dag sjukersättning,jag vill flytta ut på landet så finns ni kvar och stugan att hyra så hör gärna av er Mvh Janne

clariefinch

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 19 maj-14 kl 18:03 »
Vi kommer att flyttar upp till Västerbotten från Göteborgtrakt den 15 juli. Men har inte än hittat någonstans att bo. Vart har du stugan?
mvh
Claire

Dela detta:

* Inloggade just nu

235 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser