Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vikt på klyvyxan?  (läst 14533 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Vikt på klyvyxan?
« skrivet: 06 mar-12 kl 16:43 »
Ska nu köpa mig en klyvyxa och funderar på vikten på den

Funderar på någon av dessa två godingar: http://www.gransfors.com/htm_sve/index.html

Är det bra märke? Den tunga eller den lätta? Minst inte om jag fick rekomenderat 1,5 eller om det var 2 kilo som var en bra vikt.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

AK Corall

• Småland
SV: Vikt på klyvyxan?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-12 kl 17:22 »
Gränsfors gör utmärkta yxor och är helt klart prisvärda. Att de har skaftskydd är ett väldigt stort plus!
Jag hade tagit den tyngre. Är veden lättkluven låter man tyngden i yxan göra jobbet, och är det vresiga, kvistiga kubbar har man god nytta av de extra hektona.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 mar-12 kl 17:32 »
Skall yxan vara ett rent arbetsverktyg rekommenderar jag Fiskars yxor. Det må vara okonventionellt med plastskaft, men det är faktiskt riktigt bra. Priserna är nog lite bättre än Gränsfors också, sedan är nog alla överens om att Gränsfors yxor ser bättre ut.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 mar-12 kl 17:33 »
De absolut bästa jag använt. Rekomenderar den på 2,4 kilo och separata kilar och slägga vid behov, men det är faktiskt inte ofta det behövs med denna yxa.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 mar-12 kl 17:36 »
Skall yxan vara ett rent arbetsverktyg rekommenderar jag Fiskars yxor. Det må vara okonventionellt med plastskaft, men det är faktiskt riktigt bra. Priserna är nog lite bättre än Gränsfors också, sedan är nog alla överens om att Gränsfors yxor ser bättre ut.

Ska man hugga större mängder ved så vill man ha en yxa som är skön att jobba med också. Det är faktiskt ett nöje att jobba med deras klyvyxa. (har ingen provision).

bj_orn

• Småland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-12 kl 21:56 »
Har gränsfors släggyxa, ville ha de pga av den var störst och det ångrar jag inte smashar igenom det mesta bara man tar i lite. Har klyvt bitar upp emot 60cm i diameter med den men då fick man slita lite men desto roligare. Har provat de andra hos en vän och de fungerar jättebra också. Men vikt anser jag vara en stor fördel om man ska klyva med dem. Lite tyngre att jobba med i början men när man väl fått upp lite styrka för den så är det skönt att ha den lilla extra tyngden i den.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 mar-12 kl 22:47 »
Sant att mer vikt gör att yxan istället jobbar mer själv. Man får se lite på vad man mest har för ved. Mest rejält grova bitar, eller mest mindre, samt om man ska hugga spisved eller pannved.
Men:
Att klyva jättebitar går utmärkt även med den vanliga klyvyxan, man börjar bara från kanten och inte mitt i.
Kilar gör man mest för att få sådan vikt i veden att man orkar lyfta upp den på huggkubben, eller med väldigt vresiga bitar som inte går att klyva med rimligt slit, på rimlig tid, med någon som helst yxa.

statustrött

« Svar #7 skrivet: 07 mar-12 kl 22:49 »
 En ovanlig yxa som jag inte prövat          http://www.vipukirves.fi/

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 mar-12 kl 22:51 »
En ovanlig yxa som jag inte prövat          http://www.vipukirves.fi/

Jo, fast den rakfibriga biten kunde man nog nästan hugga upp med en morakniv..

kbh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 mar-12 kl 22:59 »
Haren  klyv yxsa som har som en kil på var sida om skäret samt att skäret är en aning vridet  den är jäkligt bra tycker ha har kluvit ända upp på 60cm  .

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 mar-12 kl 23:05 »
Påtal om klyvyxor ja, så ska de vara kilformade och tjocka i bakändan (kanske finns bra specialmodeller jag inte känner till också). Klyvyxor av den vanliga "Hultaforsmodellen" är ju så usla att de inte borde få säljas som klyvyxor.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 08 mar-12 kl 08:23 »
Tack för svar. Det blir den som väger 2,4 kilo som jag redan anade att det skulle bli :) Alltid bra att höra med experterna  :-*
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

kurt

« Svar #12 skrivet: 08 mar-12 kl 12:10 »
Det handlar mycket om teknik och vad det är för ved du tänker klyva.  Det går ju både fortare och är betydligt säkrare om man kan klyva veden med enhandsgrepp (och håller vedkubben med andra handen), och då skall inte yxan vara alltför tung och skaftet inte vara alltför långt..

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 mar-12 kl 12:27 »
Det handlar mycket om teknik och vad det är för ved du tänker klyva.  Det går ju både fortare och är betydligt säkrare om man kan klyva veden med enhandsgrepp (och håller vedkubben med andra handen), och då skall inte yxan vara alltför tung och skaftet inte vara alltför långt..
Precis vad jag tycker. En del har en jättetung yxa och klyver med båda händer så vedträna far tio meter iväg. Jag kör din metod och klyver kontrollerat med högerhanden och kastar vedträna i hög med vänsterhanden. Är det riktigt stora kubbar så har jag en extra yxa. Då hugger jag först fast ena yxan så det blir lite spänningar i kubben, sedan klyver jag lätt med den andra yxan. Någon stor jätteyxa behöver jag aldrig trots att jag klyver sega grankubbar på 50-60cm.

kbh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 mar-12 kl 12:56 »
Därför är det lämpligt med två yxor  för ändamålet.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 mar-12 kl 13:11 »
Den där 2,4 kilos är inte tung. Jag späntar och enhandshugger småskit också med den, bara att hålla längre in på skaftet liksom.

kbh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 mar-12 kl 13:36 »
Den där 2,4 kilos är inte tung. Jag späntar och enhandshugger småskit också med den, bara att hålla längre in på skaftet liksom.
Tycker det bara blir dålig pressikon  så ja använder en vanlig snickaryxa  då går det som en dans .

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 mar-12 kl 13:54 »
Tycker det bara blir dålig pressikon  så ja använder en vanlig snickaryxa  då går det som en dans .

I mitt fall beror det mest på att jag inte tyar gå och hämta en annan yxa...

kbh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 mar-12 kl 15:02 »
I mitt fall beror det mest på att jag inte tyar gå och hämta en annan yxa...
Här gås inte dom står bredvid varandra :)

kbh

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 mar-12 kl 15:24 »
Ett par bilder på min yxa .

Dela detta:

* Inloggade just nu

202 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser