Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu kläcks det!  (läst 4573 gånger)

linisgirl

• Ångermanland
SV: Nu kläcks det!
« Svar #20 skrivet: 13 mar-12 kl 11:10 »
Hejsan! Hur många kycklingar vart det allt som allt nuda??

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #21 skrivet: 13 mar-12 kl 20:00 »
Men vad roligt att läsa om din entusiasm, det låter precis som mig själv :0).
[/quote
Ja, här är vi entusiastiska ;D Trodde aldrig i mitt liv att detta med höns och kycklingar skulle vara så roligt! Har nästan glömt bort de andra djuren :-[ Har grubblat i 2 år på om jag skulle klara av att sköta om höns ;) Jag är glatt överaskad!
Det kläcktes en till på dag 21, en gul Hedemora. Nu ligger det ett ensamt Isbarägg kvar, dag 22 idag. Får ligga i natt och sedan slänger jag det.
Funderar på att fråga grannen om jag får låna kläckaren i tre veckor till ;) Har Hedemoraägg att lägga in i så fall.
Helena, lycka till med kläcket, det var en fantastisk upplevelse! Barnen (ansvarsfulla, 9 och 12 år) har nu kycklingarna innanför kläderna för värme och gos, hoppas det inte är skadligt :P (för kycklingarna) Kanske beroendeframkallande för barnen 8)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 13 mar-12 kl 20:38 »
Visst är det underbart roligt, trevligt och intressant med höns. Härligt för barnen också att få vara med om detta. Min treåring kan i år kontrollera sina händer så han inte gör kycklingarna illa men istället vill han springa omkring och leka med dem, det går ju definitivt inte för sig! Då blir mamma >:D. Det är nog inte skadligt för kycklingarna att dina barn pysslar med dem, men de är som små bäbisar (kycklingarna alltså) så det är äta och sova som gäller tänker jag.

Jag lyste precis äggen här när jag ändå öppnade kläckaren för att fylla på vatten. Alla nio rör sig i äggen och en av dem hade gjord hål till luftbubblan.  :)
« Senast ändrad: 13 mar-12 kl 20:40 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #23 skrivet: 13 mar-12 kl 20:49 »
Totalt har vi nu SJU kycklingar som kläckts i kläckaren, ett ägg är kvar i kläckaren, det blir nog inget där, får ligga till i morgon.
Hönan som skulle ruva men ändrade sig där i början och sedan lade sig igen, fick tre ägg som skulle kläckas idag. Hon låg duktigt ända till i söndags, då var hon ute och spatserade och äggen var kalla :'( Troligen döda då?
Ja, barnen "gosar"korta stunder sedan är dom i "buren" (kycklingarna altså ;)) och äter och sover. Djurvana barn har vi, de är vana vid kattungar, marsvin, kaninungar, fölungar (dock är de lite större ::)) En intensiv period det här!!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #24 skrivet: 15 mar-12 kl 18:14 »
En liten uppdatering! Har varit hektiskt men roligt med nya små bebisar ;D Alla äter som bara den! är väldigt nyfikna och pigga, dricker bra också. Höna-mamman som hade tre ägg att ruva som skulle kläckas senast i onsdags (de var dock iskalla i söndags när hon var ute och promenerade :'() har nu i eftermiddag fått tre av de sju kycklingarna, jag lade in dem under vingen (hon har tre ägg kvar också) Allt gick bra (tror jag) hon pillade lite med näbben, rättade till allt såg det ut som, och lyssnade med huvudet på sne på pipandet men sedan gjorde hon inget mer, burrade till sig och låg kvar. Jag har observerat henne i ca. 1 timme och hon ligger bara där så då håller vi tummarna nu att hon tar hand om dem! De ägg som inte kommer att kläckas ska jag försöka smyga bort när hon är uppe och rör sig.
De andra fyra är vi så själviska så att vi behåller inne i vardagsrummet för närmare bekantskap ;D Det är ju första gången vi har sådana här små dunbollar!
Har laddat kläckaren med 16 ägg till ;) Troligen får vi sälja några av dessa senare under sommaren!

Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser